professionele sociale vaardigheden

11 essentiële professionele sociale vaardigheden in je werk voor krachtig persoonlijk leiderschap

Hoe uitstekende soft skills je helpen harde resultaten te behalen

Als professional ben je betrokken bij je werk en je wilt goed zijn in je vak. Maar alleen vakinhoudelijk sterk zijn, is niet voldoende. De meest succesvolle professionals zijn de collega’s die naast vakinhoudelijke deskundigheid ook uitstekende soft skills bezitten. Zij vergroten hun invloed dankzij hun professionele sociale vaardigheden. Zij behalen met minder moeite, sneller en effectiever resultaten in hun werk, dankzij hun uitstekende communicatie en samenwerking met collega’s, klanten, leidinggevenden en andere stakeholders.

Essentiële professionele sociale vaardigheden in je werk

Daarom 11 essentiële professionele sociale vaardigheden in je werk voor krachtig persoonlijk leiderschap. Om met minder moeite meer plezier, zelfvertrouwen en succes in je werk, je communicatie, samenwerking en leiderschap te ontwikkelen.

#1. Communicatieve vaardigheden

Dagelijks communiceren we in ons werk met een grote diversiteit aan mensen. Soms is het lastig om de communicatie soepel te laten verlopen. Een verschil van mening, een andere manier van communiceren, wederzijds onbegrip of een slecht humeur van je gesprekspartner is voldoende om miscommunicatie en irritatie te laten ontstaan.

Professionele sociale vaardigheden; voor prettigere en effectievere gesprekken

De kunst is om ook in lastige situaties respectvol en constructief te blijven communiceren door:

  • Op een vriendelijke manier contact kunnen maken en onderhouden
  • Actief luisteren en doorvragen totdat je de ander echt begrijpt
  • Duidelijk en helder communiceren over je doelen en verwachtingen
  • Begrip tonen voor de standpunten van je gesprekspartner
  • Met verschillende mensen kunnen communiceren, ook met mensen waarmee je geen ‘klik’ hebt of met vreemden.
  • Regie hebben over je emoties in een gesprek

Meer tips over uitstekende communicatieve vaardigheden:  het belang van helder en duidelijk te communiceren of de 10 belangrijkste communicatiefouten op de werkvloer Hiermee vergroot je je professionele sociale vaardigheden en verbeter je het contact met je collega’s en daarmee het plezier en succes in je werk.

# 2. Sociale antenne en tact

Door inzicht te hebben in de sociale interactie tussen mensen kun je beter inschatten hoe je zelf het beste tactvol kunt reageren. Soms hebben mensen van nature een sociale antenne, voor anderen is het nodig die te ontwikkelen.

Tactvolle communicatie ontwikkelen voor meer effect en een beter contact met anderen

Tact is het vermogen om het juiste te zeggen op het juiste moment op een respectvolle manier. Hierdoor voorkom je miscommunicatie, vermijd je conflicten en vergroot je je invloed.

#3. Samenwerking en teamcommunicatie

Een succesvol team is een team waarin de teamcommunicatie constructief verloopt. Dat gaat niet altijd vanzelf. Als ook jij onderdeel van een team bent, zul je ongetwijfeld herkennen dat je hier regelmatig bewust moeite voor moet doen.

Meer tips voor een constructieve teamcommunicatie: 8 doeltreffende tips voor een constructieve en plezierige teamcommunicatie

#4. Plannen en organiseren; verwachtingen verwoorden

Om effectiever in je werk te worden en de gewenste doelen in je functie of project tijdig te behalen samen met anderen, is het belangrijk om ook goede plannings- en organisatievaardigheden te ontwikkelen. Hierdoor kun je effectiever met anderen overleggen, omdat je voor je zelf een overzicht hebt gecreëerd van de belangrijkste punten in je werk en omdat je onderlinge verwachtingen duidelijk hebt gemaakt.

  • Begin daarom altijd eerst met de voorbereiding van je werk. Wat moet je allemaal doen voor het gewenste resultaat, hoe moet je dit doen en met wie?
  • Maak vervolgens een realistische planning voor je projecten en werkzaamheden. Deel deze met de mensen met je samenwerkt.
  • Coördineer de werkzaamheden, neem de regie en bewaak de voortgang.
  • Zorg ervoor dat je de werkzaamheden die op jouw to do lijst staan tijdig aangeleverd worden.
  • En bij tegenslag; denk creatief om een oplossing te vinden.
  • Zorg ervoor dat je te allen tijde voor jezelf het overzicht behoudt. Dat zorgt voor rust en het gevoel dat je je werk onder controle hebt.
#5. Inlevingsvermogen

Mensen die in staat zijn om goed de emoties en behoeften van anderen te onderkennen, zullen hen het gevoel geven dat ze begrepen worden en in hun waarde worden gelaten. Het contact en de samenwerking verloopt hierdoor soepeler en succesvoller.

Vergroten professionele sociale vaardigheden

Wil je je inlevingsvermogen ontwikkelen? Observeer je gesprekspartner, sta open voor emoties in een gesprek en stel vragen om beter te begrijpen wat hij of zij belangrijk vindt. Dat geeft je de mogelijkheid om hierop in te spelen. Bovendien zal je gesprekspartner meer openstaan voor jouw belangen.

#6. Overtuigingskracht

Mensen die over veel overtuigingskracht beschikken, zijn succesvoller omdat ze veel gedaan krijgen bij anderen. Gelukkig is overtuigingskracht een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en die ook jou helpt je plezier en succes in je werk te vergroten.

Wil je ook tips en inspiratie om je overtuigingskracht te vergroten? krachtig en respectvol overtuigen

#7. Conflicthantering

Tussen professionals die regelmatig met elkaar samenwerken, ontstaan soms irritaties die kunnen uitgroeien tot conflicten.
De kunst is om een conflict op tijd te herkennen en te erkennen, zodat je met elkaar in gesprek kunt gaan om het probleem te bespreken. Communiceer respectvol en constructief, ondanks dat je het niet met elkaar eens bent. Omgaan met conflicten op de werkvloer behoort daarom niet voor niets in het rijtje van professionele sociale vaardigheden.

#8. Presentatievaardigheden

Door gebrekkige presentatievaardigheden verlies je de aandacht van je publiek en komt je boodschap niet goed over waardoor je je doel niet bereikt. Dat is zo zonde, want als professional heb je ongetwijfeld veel kennis van zaken.

Korte tips voor het vergroten van je presentatievaardigheden

Bereid daarom een presentatie goed voor. Niet alleen de inhoud is van belang, ook de manier waarop je presenteert is belangrijk. Zorg voor een krachtige open houding (sta stevig en ontspannen rechtop, maak oogcontact, maak rustige en krachtige gebaren) en maak contact met je publiek. Besteed aandacht aan de intonatie en het volume van je stem. Spreek duidelijk en krachtig en laat af en toe stiltes vallen.

Meer tips: 7 tips voor een ontspannen en zelfverzekerde houding voor meer overtuigingskracht

#9. Assertiviteit

Assertiviteit heeft veel voordelen. Het levert betere relaties op zowel privé als op je werk, je hebt meer zelfvertrouwen en minder last van spanning. Mensen houden eerder rekening met je en je invloed is groter omdat je voor je mening uit durft te komen.

Meer lezen over assertief communiceren? 8 overtuigende voordelen om je grenzen te stellen op een assertieve manier

#10. Onderhandelen

In veel functies zijn onderhandelingsvaardigheden belangrijk. Met medewerkers, collega’s, klanten of je leidinggevende ben je regelmatig aan het onderhandelen. Bijvoorbeeld over je salaris, over een grote deal met een klant of over de vakantieplanning.

De kunst is om op een effectieve en constructieve manier je doel te bereiken. Een goede onderhandelaar bereidt daarom het gesprek goed voor, heeft uitstekende communicatieve vaardigheden (zie punt 1), beschikt over veel overtuigingskracht en is vasthoudend zonder onvriendelijk te worden.

#11. Zichtbaar in je werk

Alleen kwaliteit leveren is niet voldoende om erkenning te krijgen voor de bereikte resultaten in je werk. Wil je deelnemen aan dat interessante project? Dat je collega’s naar jou toe komen als ze de mening willen van een expert? Zorg er dan voor dat je zichtbaar wordt in je werk.

8 tips om jouw zichtbaarheid in je werk te vergroten

Dit zijn 11 essentiële professionele sociale vaardigheden die zorgen voor meer plezier en succes in je werk en dat met minder moeite.

Veel plezier en succes!

Wil jij ook jouw persoon leiderschap vergroten en werken aan de beste professionele versie van jezelf? Wil jij ook jouw professionele sociale vaardigheden vergroten? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in je werk, je loopbaan, je communicatie, samenwerking of je leiderschap.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Overtuigen en invloed vergroten, Professionele vaardigheden, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , .