emoties op de werkvloer

Weerstand en emoties op de werkvloer; hoe de emotionele onderstroom gesprekken beïnvloedt

Omgaan met weerstand en onuitgesproken emoties op de werkvloer

Tijdens een teambijeenkomst vertelt een collega enthousiast over een nieuwe werkwijze in de organisatie en de voordelen ervan. Tot zijn verbazing krijgt hij te maken met weerstand. De deelnemers hebben geen zin en tijd om ‘weer’ een nieuwe manier van werken in te voeren. De sfeer raakt gespannen. Na de bijeenkomst is je collega gefrustreerd over de onuitgesproken emoties op de werkvloer . “Waarom doen ze zo negatief? Wat bedoelen ze nu echt?”

In gesprekken tussen collega’s of in vergaderingen speelt, naast de feiten en inhoudelijke meningen die worden gedeeld, ook de manier waarop we met elkaar omgaan en met elkaar communiceren een belangrijke rol. Dit kan zorgen voor een onderlinge klik of voor irritatie. Onderlinge irritaties ontstaan omdat mensen zich niet gehoord voelen of niet gewaardeerd, ongeduldig zijn of omdat de gesprekspartner een botte, onbeleefde of negatieve manier van communiceren heeft. Weerstand en onuitgesproken emoties op de werkvloer kunnen dan ongemerkt veel invloed krijgen op de onderlinge relaties, werksfeer en samenwerking. Dit is de emotionele onderstroom die altijd een rol speelt in gesprekken, hoe klein of groot ook.

Waarom mensen weerstand en negatieve emoties ervaren, wordt vaak niet uitgesproken tijdens bijeenkomsten. Uit een gevoel van onveiligheid of omdat niet iedereen in staat is direct duidelijk te vertellen waarom ze het ergens niet mee eens zijn. Angst voor veranderingen of voor nog meer werk, een verschil in toekomstvisie, slechte interne of onderlinge communicatie zijn soms lastig te verwoorden. En ook als je boos bent of gekwetst als je negatieve feedback ontvangen hebt van een collega of leidinggevende.

Deze emotionele onderstromen komen vaak bovendrijven in de wandelgangen en worden bij het koffieapparaat verteld in de vorm van verhalen en roddels. De onderlinge spanning in het team wordt voelbaar en ook die tussen teams wat tot eilandjesgedrag leidt. Het is lastig om vat te krijgen op weerstand en emoties op de werkvloer. Mensen ontkennen dat er wat speelt.

Daarom 11 tips hoe je het beste om kan gaan met de emotionele onderstroom.

# 1. Accepteer de emotionele onderstroom

We zijn menselijk. Verwacht dat er altijd weerstand en emoties op de werkvloer en in gesprekken zijn die invloed hebben op de keuzes die we maken en de besluiten die we nemen.

#2. Vergroot je waarnemingsvermogen

Geef niet alleen aandacht aan wat iemand zegt, maar ook aan wat je ziet in iemands lichaamstaal (non-verbale communicatie, zoals een gespannen houding, een hoge stem, etc.) tijdens een gesprek. Soms zegt dat meer dan wat iemand vertelt.

#3. Vergroot je inlevingsvermogen

Concentreer je daarnaast op wat je voelt en ervaart tijdens het gesprek. Verplaats je in de ander en probeer de gevoelens en gedachten van je gesprekspartner te begrijpen. Toon begrip.

#4. Wees geduldig en geef aandacht aan onuitgesproken emoties op de werkvloer

Soms leidt onderlinge irritatie tot gevoelens van ongeduld. Ook het niet willen erkennen dat weerstand en onuitgesproken emoties bij je gesprekspartner een drempel opwerpen om tot een gemeenschappelijk besluit te komen, leidt tot ongeduldige reacties. Het risico is dat mensen zich niet gehoord voelen en hun weerstand alleen maar toeneemt.
Heb daarom geduld en geef aandacht aan het emotionele aspect in een gesprek.

#5. Leer omgaan met weerstand

Iedereen voelt wel eens weerstand tegen een situatie of het gedrag van iemand. Leer daarom omgaan met je eigen weerstand en met die van een ander.

#6. Blijf constructief communiceren

Ook al zorgen de emoties ervoor dat je je boos voelt of verdrietig, blijf constructief communiceren.

#7. Maak het bespreekbaar

Als weerstand en onuitgesproken emoties het gesprek te beladen maken of als het je ervan weerhoudt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, benoem dan wat je ziet en ervaart en vraag of het klopt dat de ander dat ook zo ervaart. Het leidt tot verheldering, omdat je je gesprekspartner een opening geeft om zijn verhaal te doen en jou de kans geeft er rekening mee te houden.

#8. Choose your battles

Maak alleen bespreekbaar wat belangrijk is voor jou, je gesprekspartner of voor het onderwerp van gesprek. Je hoeft niet alles te benoemen. Concentreer je op de huidige situatie en haal geen oude koeien uit de sloot.

#9. Voorkom dat je aannames doet

Als iemand weerstand laat zien of emotioneel wordt, voorkom dat je het direct op jezelf betrekt of denkt dat je weet wat de ander denkt. Wil je weten wat de ander bezig houdt? Stel neutrale open vragen en vraag door.

#10. Veilige omgeving

Zorg voor een veilige omgeving waarin mensen zich durven uit te spreken. Laat mensen uitpraten en laat zien dat je ze serieus neemt. Wees oprecht geïnteresseerd in de mening van de ander, ook als het bot of onbeleefd geuit wordt.

#11. Feedback geven en ontvangen

Vaak reageren mensen niet verdrietig op de inhoud van de kritiek die ze ontvangen, maar de manier waarop die gegeven wordt. Soms komt die bot over, te hard of te zwaar aangezet. Leer daarom constructief feedback geven en ontvangen. Toon begrip, praat vanuit jezelf en richt je in het gesprek op het gedrag van de persoon of op de situatie, niet op de hele persoon. Observeer goed hoe iemand reageert, niet alleen verbaal, maar vooral non-verbaal. Emoties op de werkvloer zullen afnemen, voor jezelf en je collega’s.

Succes!

Wil je meer weten over hoe jij en/of je team kan omgaan met de emotionele onderstroom (weerstand en emoties) in gesprekken of tijdens overleggen? Neem vrijblijvend contact met me op.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Leidinggeven en leiderschap, Overtuigen en invloed vergroten, Teamontwikkeling en getagd met , , , , , , , .