grip op werkstress, stress voorkomen in je werk, stress op je werk

10 tips voor meer grip op stress op je werk

Voorkomen van stress voor meer balans tussen je werk en je privéleven

Hoe leuk je je baan ook vindt, als je elke dag een (te)volle agenda en teveel werk hebt, dan krijg je toch last van stress.

Met als gevolg dat je ’s avonds uitgeblust op de bank zit en het weekend nodig hebt om op te laden voor de volgende te drukke werkweek.

Stress voorkomen

De kunst is om te voorkomen dat de stress toeslaat.

 Zodat je aan het einde van de dag energie over houdt voor je privéleven.

Daarom 10 tips voor meer grip op stress op je werk.

1. Zorg goed voor jezelf

Alleen als je goed voor jezelf zorgt, heb je voldoende energie om goed voor anderen te zorgen en je werk goed te doen. 

Met andere woorden, eet goed, drink voldoende en beweeg genoeg. Zorg bovendien voor voldoende ontspanning door leuke dingen te doen met vrienden en familie of door heerlijk lui met een boek op de bank te hangen.

Het klinkt als een open deur, maar tijdens de coachgesprekken ben ik regelmatig met mensen aan het onderzoeken hoe ze zich kunnen ontspannen omdat ze niet weten hoe ze dat moeten doen en wat ze leuk vinden.

2. Ga op tijd naar huis en stop je smartphone diep in je tas

Er is altijd werk te doen. Vraag je zelf af, voordat je besluit over te werken of werk mee naar huis te nemen, of het absoluut noodzakelijk is om de klussen deze avond af te maken. Grote kans dat ze wel tot morgen kunnen wachten.

Voorkom dat je ’s avonds toch nog even je laptop openslaat, omdat je op je smartphone gezien hebt dat je mail hebt gekregen. Denk niet: ‘Het is maar een klein klusje, dat scheelt morgen weer.” Zo kom je namelijk nooit los van je werk.

Zet de knop om en besteed tijd aan gezin, vrienden en hobby’s. Doe dit met oprechte aandacht.

Werk je chronisch over en heb je echt teveel werk in je takenpakket zitten? Dan wordt het tijd voor een goed gesprek met je leidinggevende!

3. Schrijf op wat je te binnen schiet

Voel je je onrustig omdat je blijft denken aan wat je nog moet doen op je werk? Pak pen en papier en schrijf alles achter elkaar op wat je te binnen schiet! Zo maak je je hoofd leeg en creëer je ruimte voor jezelf. Kijk pas op je lijstje als je op je werk bent.

4. Heb het lef  ‘nee’ te zeggen

Werk je (te)veel en (te)hard? En vraagt je leidinggevende of collega om te helpen bij een nieuw project? Stel je grenzen! Heb het lef om “ja, mits… “ te zeggen of zelfs “nee, omdat…”.

5. Neem regelmatig pauzes

Het schijnt dat iemand zich gemiddeld 45 minuten kan concentreren voordat de productiviteit afneemt. Na drie kwartier wordt het dus tijd voor een kleine pauze; koffie of thee halen, even naar een collega lopen om iets te vragen, etc. Zo’n mini-break verhoogt je productiviteit.

En natuurlijk sla je ook de middagpauze niet over en lunch je in de kantine of buiten tijdens een wandeling in plaats van achter je computer. 🙂

6. Prioriteer je werk en zorg voor overzicht

Moet echt alles vandaag af? Verwacht je leidinggevende of collega dat al je werk aan het einde van de dag af is? Of zit het alleen maar in je hoofd en is er sprake van zelfopgelegde (te hoge) druk? Welke taken zijn het meest urgent en moeten echt af? Welke kunnen wachten? Het is belangrijk om een overzicht met prioriteiten te hebben van alle dingen die je nog wilt en moet doen. Dit geeft rust.

7. Plan ruim

Er zullen altijd storingen zijn en taken die langer duren dan jezelf denkt. Voorkom dat je aan het einde van de dag nog een onrealistische lange lijst van klussen over hebt, die je die dag ook had willen doen.

Gun jezelf de tijd om rustig je werk te doen. Plan je werk en je agenda daarom ruim.

8. Vraag om hulp als je iets niet weet of als je teveel werk hebt

Mensen vertellen me regelmatig dat ze het een zwaktebod vinden om om hulp te vragen. Ongetwijfeld ben je expert in je vakgebied en ben je een harde werker. Maar ook jij bent geen superheld.

Het is daarom juist professioneel om te vertellen dat je ergens tegenaan loopt en dat je graag hulp wilt bij de oplossing.

Bovendien is het beter vooraf je verwachtingen te managen en te vertellen dat je hulp nodig hebt, dan achteraf te moeten toegeven dat je opdracht niet gelukt is.

9. Leer effectief te communiceren 

Als je niet goed onder woorden kunt brengen waar je tegenaan loopt, dan heeft dat consequenties. Mensen weten niet hoe je je voelt en wat ze aan je hebben. Er ontstaat onbegrip en irritatie. Leer daarom op een assertieve en professionele manier duidelijk te communiceren. Je prioriteiten worden zichtbaar, je grenzen helder en je collega’s zullen meer rekening met je houden.

10. Sta eens aan het einde van de dag stil bij wat je wel hebt gedaan.

Veel mensen kijken aan het einde van de dag naar hun to do lijst en zien dan alleen maar wat ze niet gedaan hebben. Met als gevolg dat ze met een vervelend gevoel naar huis gaan.

Ze vergeten dat ze die dag wel degelijk veel taken afgevinkt hebben. Sta daarom eens vijf minuten stil bij wat je wel hebt gedaan en maak hiervan een lijst.

Het is een veel fijnere manier om de werkdag af te sluiten met een gevoel van voldoening.

Grip op je stress en hou energie over

Kortom, kies bewust voor die dingen die ervoor zorgen dat je aan het einde van de werkdag voldoende energie over hebt. Het komt jezelf, je gezin, familie en vrienden én je werk ten goede.

Succes!

Ps. Kun je wel wat hulp gebruiken om grip op jouw stress te krijgen? Denk eens aan een coachingstraject!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Doelen halen en prioriteiten stellen, Persoonlijke ontwikkeling, Werkdruk en werkstress en getagd met , , .