vragen stellen, effectief communiceren, communiceren met collega

Ben jij een nieuwsgierig aagje?

9 redenen om oprecht, nieuwsgierig vragen te stellen 

Een paar weken geleden stond ik op een feestje te praten met Carin. Carin was boos. Haar leidinggevende had tegen haar gezegd dat ze voorlopig nog geen aanvulling kreeg op haar takenpakket, want zij was er niet van overtuigd dat Carin het aan kon. “Weet ze dan niet dat ik al 20 jaar dit werk doe en vorig jaar speciaal voor deze klus een opleiding heb afgerond? Mijn collega’s hebben allemaal minder werkervaring en niet de juiste opleiding en die mogen wel! Heeft ze mijn cv dan niet gelezen?”

Toen ik haar voorzichtig vroeg of ze had gevraagd waarom haar leidinggevende dat dacht, keek ze me aan of ze water zag branden en vroeg “Waarom zou ik dat vragen? Dat kan toch niet, dat is onbeleefd.”

9 redenen om oprecht en nieuwsgierig vragen te stellen om effectief te communiceren

1. Je wilt informatie hebben over een bepaald onderwerp of persoon.

“Hoe is het met Maarten?” of “Hoeveel gram suiker heb ik nodig voor deze appeltaart?” Het geeft je de gewenste informatie.

2. Als je de goede vragen stelt, krijg je minder weerstand van je gesprekspartner.

Door het stellen van een vraag, geef je je gesprekspartner de ruimte zijn eigen antwoord te formuleren. Dit is vooral een goede techniek bij gesprekken die je lastig vindt om te voeren, zoals slecht nieuwsgesprekken, functioneringsgesprekken, etc.

3. Met vragen geef je aan dat je interesse hebt in je gesprekspartner of in het onderwerp.

Meestal lokt dat automatisch interesse uit voor jouw situatie. Het laat zien dat je open staat voor andere meningen, voor kritiek, voor nieuwe kennis, etc. Op die manier ontstaat er ruimte voor nieuwe gemeenschappelijke ideeën en dat bevordert de samenwerking.

4. Als je vragen stelt, dan heb je de leiding in het gesprek.

Jij bent degene die bepaalt hoe het gesprek verloopt door te kiezen welke vragen je stelt en waarover. Je stuurt zo het gesprek in de gewenste richting. ”In hoeverre ben je op de hoogte van mijn werkervaring?” klinkt anders dan: “Ik heb wel 20 jaar werkervaring!”

5. Door het stellen van een vraag, zet je mensen onbewust aan het denken. 

Ze gaan nadenken over een antwoord op je vraag en misschien zelfs hoe ze jou kunnen helpen. Een mooie vraag voor zelfstandig ondernemers is bijvoorbeeld: “In hoeverre ken jij iemand die geïnteresseerd is in de workshop over ‘Prettig grenzen stellen vanuit je eigen kracht’ die ik aanbied?” Mensen willen andere mensen graag helpen.

Effectief communiceren

6. Vragen stellen zorgt ervoor dat je gesprekspartner je aardiger vindt.

Je laat namelijk zien dat je de persoonlijke ruimte van mensen respecteert. Je vraagt naar hun mening in plaats van dat je heel veel informatie over je gesprekspartner leegstort. Het zorgt voor een dialoog in plaats van een welles/nietes discussie. Vragen stellen geeft een opening om naar elkaar te luisteren in plaats van alleen maar tegen elkaar in gaan.

7. De manier waarop je vragen stelt, zegt iets over jezelf.

Stel je de goede vragen en stel je ze op de goede manier bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek of een gesprek met een klant, dan laat je zien dat je betrokken bent bij het onderwerp of bij de persoon die tegenover je zit. Je laat zien dat je je in het bedrijf of de klant verdiept hebt en dat je bovendien op een vriendelijke manier kritisch kan zijn.

8. Vragen stellen over hoe je overkomt, helpt je te leren hoe anderen over jou denken.

Misschien is de feedback niet leuk die je onvangt, maar je weet dan wel waar je aan toe bent en kunt gaan nadenken over je reactie. En wie weet word je zelfs nog verrast door een compliment!

9. Door vragen te stellen laat je je gesprekspartner weten dat je hulp nodig hebt of dat je iets graag wilt.

Als je namelijk niet vertelt wat je wilt, dan is de kans klein dat je het krijgt. Over het algemeen zijn mensen heel hulpvaardig, maar kunnen ze geen gedachten lezen. 🙂

Nieuwsgierig aagje zijn heeft dus voordelen

Nu wil ik niet zeggen dat je een compleet gesprek alleen maar uit vragen moet laten bestaan.  Maar om een gesprek vriendelijk en opbouwend te beginnen, is het stellen van een vraag of een aantal vragen stellen ideaal. Vooral als je een open vraag stelt op een prettige manier. Dat is nieuwsgierig zijn in de goede zin van het woord.

Overtuigen

Ik weet nog niet hoe het afgelopen is met Carin. Carin had na het gesprek met mij wel besloten opnieuw naar haar leidinggevende te gaan voor een vervolggesprek. Ze zou het vooraf goed voorbereiden en ze zou vragen gaan stellen als een echt nieuwsgierig aagje. Ze weet dat ze de kennis en kunde heeft om de aanvullende taken te doen. Nu nog haar leidinggevende overtuigen…


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Effectief communiceren en getagd met , , .