organisatiesensitiviteit

De kracht van organisatiesensitiviteit

5 redenen om je organisatiesensitiviteit te ontwikkelen en 5 tips hoe je dit kunt doen

Organisatiesensitiviteit roept regelmatig weerstand op bij de mensen die ik coach en train: “Zo’n containerbegrip, wat moet ik ermee?” of “De anderen mogen eerst wel eens sensitiever naar ons toe worden.”

Maar deze professionele vaardigheid kan je veel opleveren.

Wat is organisatiesensitiviteit?

Professionals die gebruik maken van organisatiesensitiviteit, zijn mensen die op de hoogte zijn van wat er zich afspeelt in een organisatie. Niet alleen kennen ze de formele hiërarchische lijnen, ze staan ook open voor de onderlinge verhoudingen tussen de diverse collega’s en teams, ze weten wie informele invloed heeft, welke verschillende meningen er zijn en hoe de organisatie zich formeel en informeel ontwikkelt. Ze stemmen hier hun eigen gedrag en houding op af, omdat ze beseffen dat hun eigen handelen ook effect heeft op de organisatie.

Waarom is organisatiesensitiviteit zo belangrijk in je werk?

Bijna iedereen is betrokken bij en wil van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie. Het ontwikkelen van organisatiesensitiviteit kan je helpen je invloed te vergroten en zorgt ervoor dat je je werk beter kunt doen. Dat geldt voor alle lagen in een organisatie.

“You cannot get through a single day without having an impact on the world around you. What you do, makes a difference, and you have to decide what kind of difference you want to make.”
Jane Goodall

Daarom 5 redenen om je organisatiesensitiviteit te ontwikkelen en daarmee je invloed te vergroten.

# 1; Je voelt aan of je iets beter kunt regelen via de formele lijnen in een organisatie of via de informele weg

Wil je als projectleider gebruik maken van de capaciteit van iemand die in een ander team zit? Dan kun je dat beter eerst aan de leidinggevende van het team vragen.

Wil je lid worden van de OR? Dan kun je dat zelf besluiten, maar voor de goede onderlinge verstandhouding is het wel verstandig om dit eerst even te vertellen aan je leidinggevende.

# 2; Je weet wie de informele belanghebbenden, beïnvloeders en beslissers zijn in een organisatie

Stel je wilt dat er een besluit genomen wordt voor nieuwe manier van werken zoals een nieuw proces, een nieuwe afdeling of een nieuwe organisatiestructuur. Dan is het belangrijk dat je eerst draagvlak creëert bij die collega’s die belang hebben bij en invloed kunnen hebben op het besluit.

Je vergroot hiermee de kans dat het besluit wordt genomen dat jij voor ogen hebt.

# 3; Je weet wat er zich afspeelt in de organisatie en welke mogelijke gevolgen dat kan hebben voor jouw werk en dat van het team.

Het geeft je de gelegenheid adequaat te reageren op mogelijke consequenties en de regie te houden over je eigen werk en dat van het team.

# 4; Je kunt rekening houden met gevoeligheden in de organisatie.

Weet je wat gevoelig ligt in jouw organisatie, zoals informele omgangsvormen, een mislukt automatiseringsproject of oud zeer na een reorganisatie? Dan kun je je communicatie zorgvuldig afstemmen op deze gevoeligheden.

Dit voorkomt dat je weerstand ervaart, zonder dat je weet waar deze vandaan komt en daardoor je invloed zou verkleinen.

# 5; Je verbetert de onderlinge samenwerking

Weet jij wat mensen belangrijk vinden in hun werk, wat hun drijfveren en motieven zijn, wat hun communicatiestijl is?

Organisatiesensitiviteit betekent ook je manier van communiceren afstemmen op die van je gesprekspartner. Hiermee vergroot je het onderling begrip in een gesprek.

Genoeg redenen dus om je organisatiesensitiviteit als professionele vaardigheid te ontwikkelen.

Hoe kun je die voelsprieten voor wat er in de organisatie gebeurt, ontwikkelen? 5 tips.

# 1. Ontwikkel je inlevingsvermogen

Heb oprechte belangstelling voor wat er bij anderen leeft en in andere teams. Wat zijn hun belangen en motieven? Wat is hun gevoel bij het werk en welke mening hebben ze over een onderwerp?

# 2. Leer mensgericht te communiceren

Maak oprecht contact met je gesprekspartners, luister en vraag door. Leer eerst de ander begrijpen, voordat je jouw mening, ideeën, belangen en argumenten op tafel legt. Je gesprekspartners zullen eerder openstaan voor jouw visie.

# 3. Ontwikkel belangstelling voor de organisatie

Wat zijn de regels en procedures in de organisatie en waarom zijn ze er?
Welke hiërarchische lagen heeft een organisatie en welke organisatieonderdelen?
Wie zijn de formele leiders en wat vinden zij belangrijk?
Wie hebben de meeste invloed?

# 4. Leer informeel te netwerken

Breid je informele netwerk in de organisatie uit en investeer in het (oprechte) contact. Zo leer je niet alleen welke formele ontwikkeling de organisatie door maakt, maar ook wat er zich informeel afspeelt in de organisatie, zoals machtsverhoudingen, onderlinge relaties en verborgen belangen en motieven.

Ga naar borrels toe en afdelingsuitjes.
Zeg collega’s vriendelijk gedag als je ze tegen komt en maak af en toe een praatje.
En ook bij het koffieapparaat is het goed netwerken.

# 5. Bereid gesprekken, overleggen en presentaties goed voor

Bereid je niet alleen inhoudelijk voor, maar denk bij je voorbereiding ook aan de manier waarop je communiceert.
Breng vooraf in kaart wat de communicatiestijlen zijn van de deelnemers en wat hun belangen zijn.

Met deze tips ontwikkel je je organisatiesensitiviteit en vergroot je je invloed in de organisatie. Het mooie hiervan is dat je gevoel van regie over je eigen werk toeneemt, je ervaart meer ontspanning en plezier in het contact met anderen en je zult succesvoller zijn.

Succes!

Wil je graag je organisatiesensitiviteit ontwikkelen en kun je hierbij hulp gebruiken? Denk aan coaching voor persoonlijke en professionele groei of een training voor de afdeling of een groep van professionals en ontwikkel meer plezier en succes in je werk.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Overtuigen en invloed vergroten, Persoonlijke ontwikkeling, Professionele vaardigheden, Samenwerken en getagd met , , , .