collega in beweging krijgen, effectief communiceren met collega's, emoties op het werk

Help, hoe krijg ik mijn collega in beweging?

5 tips om te voorkomen dat de stoom uit je oren komt

Vind je het ook zo frustrerend als een collega niet doet wat er van hem verwacht wordt?

Een collega die de kantjes ervan afloopt, gauw tevreden is met wat hij vandaag gedaan heeft en vaak van zijn werkplek loopt om gezellig bij te praten met collega’s in de buurt? Zeker als dat gevolgen heeft voor je eigen werk.

Collega komt niet in beweging

Lastig om mee om te gaan als je zelf een harde en betrokken werker bent en het belangrijk vindt om kwaliteit af te leveren. Je hebt het gevoel dat je zelf een stap harder moet zetten om het gedrag van je collega te compenseren en dat levert je flink wat irritatie op.

Die irritatie kost je veel energie, bovendien irritatie is vaak net een hoge druk pan.

Uiteindelijk vliegt de deksel eraf en komt er heel veel stoom vrij. Negeer daarom je gevoel van irritatie niet. Besteed er juist aandacht aan om te voorkomen dat de situatie van kwaad tot erger wordt.

Irritatie voorkomen

Met een paar kleine investeringen van jouw kant lukt het misschien wel om je collega in beweging te krijgen.  Zo niet, dan heb je misschien iets aan de laatste tip.

Tips om je collega in beweging te krijgen

Daarom 5 tips om te voorkomen dat de stoom uit jouw oren komt.

# Tip 1; Vraag je zelf af of je collega echt niets doet

Een tijdje terug sprak ik iemand die zich groen en geel ergerde aan een collega die “constant met zijn telefoon aan het spelen was”. Toen ik hem adviseerde toch eens te vragen aan die collega waarom de telefoon voor hem zo belangrijk was, bleek hij een telefoonapp aan het testen te zijn voor de organisatie.

Te hoge meetlat

Vraag je daarom af of je collega wellicht andere prioriteiten stelt of bezig is met een nadenkklus, waardoor het lijkt alsof er niet hard gewerkt wordt. Is jouw meetlat wellicht te hoog?

Is het werktempo van jouw collega te laag of die van jou te hoog?

Afstand

Probeer kritisch en met meer afstand te kijken naar je eigen irritatie.

En als je vindt dat je terecht geïrriteerd bent, zeker omdat het jou extra werk oplevert: Doe er wat aan!

# Tip 2; Hoe is de relatie met je collega?

Over mensen met wie je geen band hebt, raak je sneller geïrriteerd. Dat geldt over en weer.

Contact opbouwen met je collega

Onbekend maakt onbemind. Investeer daarom in de relatie en haal eens een kop koffie, maak een praatje en glimlach vriendelijk. Met andere woorden; wees attent. Voor de goede orde; ik heb het hier niet over slijmen, ik heb het over investeren in een professionele band met je collega.

Als je bewust aandacht besteed aan een collega, zal die op zijn beurt jou ook beter leren kennen

. Niet alleen is het gemakkelijker om zaken bespreekbaar te maken, wellicht heeft je collega eerder door wat het voor jou betekent als het werk niet gedaan wordt.

# Tip 3; Maak bespreekbaar wat jou opvalt

Je merkt dat je je blijft irriteren. Je collega kletst teveel en doet te weinig. Hoe kun je dit het beste aankaarten bij je collega?

  • Bedenk vooraf wat jouw doel van het gesprek is. Wil je je collega in beweging brengen om meer te gaan doen of is er een ander doel? Wat wil je bereiken bij je collega en hoe wil je dit doen? Bereid dit voor!
  • Hou het bij jezelf. Spreek vanuit ‘ik’ in plaats vanuit ‘jij’. Dat komt veel minder aanvallend over. Je collega zal minder snel in de verdediging schieten.
  • Spreek vanuit wat je waarneemt, wat je opvalt. Voorkom dat je irritatie merkbaar wordt en dat je collega zich veroordeeld voelt.
  • Vertel welke gevolgen de situatie voor jou heeft en wat je wilt dat er verandert.
  • Geef je collega de ruimte om te reageren.

# Tip 4; Wees nieuwsgierig

Is er een reden dat je collega minder doet dan wenselijk is?

Heb je gevraagd hoe het komt? Wees oprecht nieuwsgierig en vraag door. Misschien kun je helpen door uitleg te geven als je collega iets moeilijk vindt.

Wellicht word je wel verrast zoals de collega die een telefoonapp aan het testen was.

# Tip 5; Lukt het niet?

Wil je collega niet veranderen of is er niet toe in staat?

Neem afstand van je collega om ervoor te zorgen dat je irritatie omlaag gaat. Doe je eigen werk goed en doe wat je aankan. Ga niet zonder meer werk van je collega overnemen.

Irritatie verlagen

Je collega is verantwoordelijk voor zijn werk en jij voor het jouwe.

Heb je teveel werk op je bordje? Dan wordt het tijd voor een goed gesprek met je leidinggevende over je werkdruk.

Wat is jouw verantwoordelijkheid

Collega’s kies je niet zelf uit en situaties als deze kun je niet controleren, je kunt echter wel verantwoordelijkheid nemen voor de manier waarop je met de situatie of met je collega omgaat.

Succes!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Doelen halen en prioriteiten stellen, Persoonlijke ontwikkeling, Werkdruk en werkstress en getagd met , , .