veerkracht

Zo versterk je je mentale veerkracht; omgaan met tegenslagen in je werk en leven

Inzichten en praktische handvatten om je veerkracht verder te ontwikkelen

We hebben allemaal wel eens te maken met kleine en grote tegenslagen, moeilijke situaties en ongewenste veranderingen in ons werk en leven. Je hebt een slechte beoordeling gehad, je hebt ruzie met een vriend(in), een familielid wordt ernstig ziek of je moet in een project samenwerken met een onaangename collega. Iedereen gaat anders om met moeilijke situaties. Sommigen ervaren veel stress en een gevoel van onrechtvaardigheid of machteloosheid, anderen zijn in staat voor hun gevoel meer grip op de situatie te krijgen. Dit heeft te maken met de mate van mentale veerkracht.

Het lijkt alsof mensen met meer veerkracht ogenschijnlijk gewoon doorgaan met hun leven, niet kwetsbaar zijn of zich nooit verdrietig of moedeloos voelen. Dat is niet zo. Integendeel. Ze laten zich echter minder snel uit het veld slaan door de problemen die ze op hun pad tegenkomen en veren sneller terug.  Ze gaan effectiever om met de tegenslagen en staan daardoor vaak optimistischer in het leven.

Wil jij ook jouw mentale veerkracht versterken? Dan heb ik 8 inzichten en praktische handvatten voor je om je veerkracht verder te ontwikkelen.

#1. Acceptatie

Iedereen krijgt wel eens te maken met nare situaties die je overkomen. Ondanks dat ze het niet rechtvaardig vinden, zich gekwetst en soms machteloos voelen, accepteren mensen met veel mentale veerkracht de ongewenste situatie en hun gevoelens die er bij horen. Ze beseffen dat de situatie niet te veranderen is en dat hun gevoelens onderdeel uitmaken van hun verwerkingsproces. Acceptatie van de situatie en hun gevoelens doen ze voor zichzelf, niet voor anderen. Het helpt hen verder te gaan in plaats van geblokkeerd te raken.

#2. Neem regie in je leven en je werk en denk in oplossingen

Situaties overkomen je. Waar je wel invloed op hebt, is hoe jij met de situatie om wilt gaan. Kom in actie en maak een keuze in hoe jij met de situatie om wilt gaan.
Door in oplossingen te gaan denken en ernaar te handelen, neem je regie in je leven en je werk. Het brengt je dichter bij wat je wilt bereiken. Je voelt je sterker en je zelfvertrouwen en veerkracht nemen toe.

#3. Denk positief en doelgericht

Veerkrachtige mensen weten wat ze belangrijk vinden in hun leven en werk. Ze hebben doelen die hen sterker maken en naar de toekomst laten kijken. Dit geeft hen meer veerkracht om met stressvolle situaties om te gaan. Een veerkrachtig persoon die chronisch ziek geworden is bijvoorbeeld, zal eerder kijken naar wat er nog wel mogelijk is om te doen, dan naar wat er niet meer kan.
Vraag jezelf daarom af wat het eerste stapje is wat je kunt zetten om de situatie voor jezelf te verbeteren?

#4. Leer comfortabel te voelen in een oncomfortabele situatie

Onverwachte gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld een reorganisatie, zorgen ervoor dat je uit je comfortzone gehaald wordt. Gevoelens van stress, onzekerheid en machteloosheid spelen hierbij een belangrijke rol.
Ontwikkelingen en veranderingen in je omgeving zullen altijd plaatsvinden en zullen je oncomfortabel laten voelen. Leer daarom comfortabel te worden met oncomfortabele situaties en gevoelens van onzekerheid, angst en stress. Het bijzondere hiervan is dat het voor een gevoel van meer ontspanning zorgt en je minder stress zal ervaren.

#5. Ontwikkel je zelfkennis voor meer veerkracht

Hoe meer inzicht je hebt in je zelf, hoe beter je om kunt gaan met tegenvallende situaties.
Ontdek daarom je kwaliteiten, erken je valkuilen en wees je bewust van jouw gevoelens en reacties op onverwachte gebeurtenissen en veranderende situaties. Dankzij de ontwikkeling van je zelfkennis krijg je meer zelfvertrouwen en kun je voor jezelf bepalen hoe je (nog) beter met de situatie om kunt gaan.

#6. Sociaal netwerk

Heb je mensen in je leven en in je werk op wie je kunt bouwen? Die je ondersteunen, die een klankbord voor je kunnen zijn en die naar je willen luisteren?

Af en toe met mensen praten over lastige situaties is goed tegen de stress. Het helpt bovendien je gedachten te ordenen en dat geeft je de mentale ruimte om te bedenken hoe je met de situatie om wilt gaan. Durf je daarom kwetsbaar op te stellen en bel een vriend(in) op, praat met je partner of met je collega.

#7. Wees leergierig

Je mate van veerkracht kan van situatie tot situatie verschillen. Je hebt in het verleden vast wel eerder te maken gehad met stressvolle situaties. Hoe ben je hiermee omgegaan? Wat hielp je en welke gedachten versterkten je toen? Wie steunden je en waarom? Welke fouten heb je gemaakt en wat kun je beter anders doen?
Leergierigheid en de bereid je zelf te ontwikkelen helpen je beter met stress om te gaan en je veerkracht te versterken.

#8. Zorg goed voor jezelf

Wil je je veerkracht en je weerbaarheid in je werk en je leven vergroten? Zorg goed voor jezelf en leef gezond. Daarom:

  • Beweeg regelmatig
  • Verwen jezelf af en toe
  • Doe dingen die je leuk vindt en zorg voor je eigen rust, ontspanning en plezier
  • Eet gezond en gevarieerd
  • En zorg voor voldoende slaap.

Mensen die goed voor zichzelf zorgen en gezond leven, zitten beter in hun vel, staan positiever in het leven en hebben meer energie. Ze kunnen bovendien op een effectievere manier met tegenslagen omgaan.

Dankzij het versterken van je mentale veerkracht ervaar je minder stress, boosheid en onzekerheid bij lastige situaties. Je hebt het gevoel dat je meer grip hebt en dat verstevigt je zelfvertrouwen. Je ervaart meer plezier en geluk in je werk en je leven.

Iedereen kan zijn veerkracht verder ontwikkelen. Vind je dit lastig? Dan ken ik een goede coach 😊


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Carrière, Keuzes maken, Kwaliteiten, sterke punten, Persoonlijke ontwikkeling, Professionele vaardigheden, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , , , , .