omgaan met kantoorpolitiek

Kantoorpolitiek constructief inzetten; de kunst van het informeel beïnvloeden om doelen te behalen

14 tips om kantoorpolitiek constructief in te zetten

Kantoorpolitiek heeft vaak een negatieve klank en soms terecht. Iedereen heeft weleens op de werkvloer te maken gehad met politieke spelletjes in de vorm van intimidatie, roddel, achterklap, manipulatie, slijmen en sabotage. Dit gedrag gaat altijd ten koste van iemand in de organisatie, omdat het ongrijpbaar is. Het geroddel over mensen en de sabotage van situaties vindt plaats in gesloten kamertjes en niet in het openbaar. De persoon over wie het gaat, kan daarom niet reageren.

In iedere organisatie vindt kantoorpolitiek plaats. Iedereen streeft zijn eigen belang na of het belang van zijn team. Als er sprake is van schaarse budgetten, weinig kansen om door te groeien of weinig opdrachten, dan is de winst van de één, het verlies van een ander. Ook al denk je: “Daar doe ik echt niet aan mee, dat heb ik niet nodig”, heb je vast zelf ook wel eens tegen een ander geklaagd over het vervelende gedrag van een collega. Of heb je bij je leidinggevende enthousiast gepleit voor een loonsverhoging of bepaalde functie, wetende dat meer mensen een loonsverhoging willen of die specifieke functie.

Voor jezelf is het belangrijk om een keuze te maken hoe jij om wilt gaan met het politieke spel in jouw werk. Kantoorpolitiek kun je namelijk ook op een constructieve manier inzetten om je invloed te vergroten en je doelen te halen in je werk, zonder dat het ten koste gaat van jouw integriteit en je kernwaarden.

Daarom 14 tips om kantoorpolitiek constructief in te zetten.

# Tip 1. Ontwikkel een politieke antenne

Luister, observeer en interpreteer.

Er zullen altijd mensen in je omgeving zijn die roddel en manipulatie niet schuwen. Anderen daarentegen beheersen het politieke spel op een constructieve manier.

Leer hoe het politiek spel in jouw werkomgeving wordt gespeeld. Wie zijn de informele beslissers? Welke belangen spelen er voor wie? Hoe zijn de onderliggende verhoudingen? Als je weet hoe het politieke spel in jouw werkomgeving eruit ziet, dan kun je voorkomen dat jij er de dupe van wordt en daar zo nodig op reageren. Van mensen die het spel op een goede manier beheersen, kun je leren.

# Tip 2. Handel vanuit je eigen normen van fatsoen en integriteit

Maak keuzes over de mate waarin jij mee wilt doen aan kantoorpolitiek. Kantoorpolitiek kun je niet vermijden, je kunt wel voor jezelf beslissen wanneer jij het spel nog volgens jouw normen van fatsoen en integriteit speelt.

# Tip 3: Wees sociaal en positief

Zorg ervoor dat je (oprecht!) sociaal en positief overkomt.

Het zorgt ervoor dat mensen je toegankelijk vinden en aardig. Mensen zullen je eerder iets gunnen en je zult eerder de aandacht krijgen die je nodig hebt om je professionele doelen te kunnen bereiken.

#Tip 4: Roddel niet!

Als je last hebt van het gedrag van een collega, bespreek dan met een andere collega die je vertrouwt hoe je er het beste mee om kunt gaan. Voorkom echter dat je het uitgebreid met verschillende mensen bij het koffieapparaat bespreekt.

Ga met de collega in kwestie in gesprek over het lastige gedrag.

# Tip 5: Bereid gesprekken en presentaties goed voor

Bereid niet alleen de inhoud van de gesprekken voor. Denk tijdens je voorbereiding ook aan hoe je je op wilt stellen naar je gesprekspartner(s).

Wie zijn zij? Wat is belangrijk voor hen om te horen? Wat hebben zij nodig om overtuigd te worden van jouw standpunt? Welke argumenten ga je gebruiken en welke niet? Welke tegenargumenten kun je verwachten en hoe ga je deze pareren?

# Tip 6: Zorg voor draagvlak

Als je een plan wilt presenteren, zorg vooraf voor draagvlak. Ga vooraf bij een aantal mensen langs die veel informele invloed hebben. Vraag hen hoe ze over jouw plan denken en of ze tips voor je hebben. Betrek hen erbij. Omdat je hen al bij je plan betrokken hebt en zij vooraf al konden wennen aan het idee, wordt de kans groter dat ze jouw plan steunen in de bijeenkomst waarin je jouw plan officieel presenteert.

# Tip 7. Communiceer professioneel

Verdiep je in je gesprekspartners. Hoe communiceren zij? Kunnen ze goed luisteren of zijn ze juist veel aan het woord? Vinden ze de inhoud belangrijk of zijn ze meer op mensen gericht? Stem je communicatie hierop af voor een optimaal resultaat.

# Tip 8. Weet wanneer je wat zegt

“Courage is what it takes to stand up and speak.
Courage is also what it takes to sit down and listen.”
~Winston Churchill~

Gooi niet zomaar altijd alles eruit wat in je opkomt. Denk na over wat je wanneer zegt. Timing in een gesprek is van belang (als je leidinggevende een slecht humeur heeft, is het misschien niet handig om te beginnen over extra budget voor je project). Ook belangrijk is om na te denken over wat je zegt en wat je achterwege laat. Helemaal eerlijk en open alles op tafel leggen, maakt je niet alleen kwetsbaar, je verhaal wordt bovendien onoverzichtelijk. Maak een keuze in wat nodig is om te vertellen. Wees daarin oprecht.

# Tip 9. Bouw een netwerk op en onderhoud je relaties

Maak contact met die mensen die je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen, voor samenwerking, hulp vragen en geven, draagvlak creëren etc. Richt je niet alleen op mensen die je persoonlijk aardig vindt. Je kunt ook mensen nodig hebben in je werk die je minder aardig vindt.

Vergroot je zichtbaarheid en onderhoud deze relaties door bijvoorbeeld af en toe een kop koffie met hen te drinken en te vragen wat hen bezighoudt.

# Tip 10. Voorkom dat je je snel persoonlijk aangevallen voelt

Als iemand het niet eens is met jouw standpunt of werkwijze, dan gaat dat om de inhoud niet om jou als persoon.

Als iemand veel weerstand geeft als jij een plan presenteert, realiseer je dat diegene waarschijnlijk een ander belang heeft. Jouw plan kan namelijk ten koste van zijn projectplan gaan.

# Tip 11. Houd je gedrag onder controle

Ook al krijg je een persoonlijke aanval te verduren, voel je je gemanipuleerd, wordt er over je geroddeld, ga niet in de tegenaanval of in een hoekje zitten mopperen. Houd je gedrag onder controle en blijf rustig en professioneel reageren.

# Tip 12. Zorg dat je betrouwbaar overkomt en bent

Zorg ervoor dat je mensen zich veilig bij je voelen, dat ze je kunnen vertrouwen. Vertel daarom niets door wat met jou in vertrouwen is gedeeld, passeer anderen niet en brand anderen niet af. Maak verder in je gedrag onderscheid tussen manipulatie en beïnvloeding in je communicatie en tussen slijmen en zelfprofilering.

# Tip 13. Kom op voor jezelf

Als je denkt dat je de dupe wordt van het gedrag van een ander, denk over je koers. Hoe kun je hierop het beste reageren? Zorg ervoor dat je grenzen duidelijk zijn en kom op voor jezelf.

# Tip 14: Balans in geven en nemen; voor wat hoort wat

Zorg ervoor dat je een professioneel en betrouwbaar imago opbouwt door het geven en nemen van hulp ongeveer in evenwicht te houden.

Maak op een constructieve manier gebruik van je netwerk. Voorkom dat je overvraagt en mensen het idee krijgen dat je van hen profiteert. Als je daarentegen regelmatig mensen een gunst bewijst of hen helpt met hun werk, schroom niet om iets terug te vragen.

Op deze manier kun je op een professionele manier omgaan met kantoorpolitiek en mensen op een constructieve manier beïnvloeden om je persoonlijke en/of teamdoelen te halen in je werk.

Succes!

Hulp nodig voor jezelf of een personeelslid? Of wil je je team of organisatie leren met kantoorpolitiek om te gaan? Neem contact met me op voor een vrijblijvende kennismaking.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Communiceren met collega's, Doelen halen en prioriteiten stellen, Effectief communiceren, Overtuigen en invloed vergroten, Professionele vaardigheden en getagd met , , , , .