respectvol en constructief communiceren

Respectvol en constructief communiceren

Respectvol en constructief communiceren voor een beter professioneel contact, 8 tips

Eerder gepubliceerd op 5 januari 2016 als blog ‘Respectvol en constructief communiceren op www.managementsupport.nl, geschreven door Ingrid Bannink

Als secretaresse ben je continu in contact met anderen. Mail, telefoon en overleggen zijn een vast onderdeel van je functie. De uitdaging is dan ook om bewust duidelijk te communiceren op een respectvolle en constructieve manier. Het vergroot je invloed en je krijgt gemakkelijker dingen voor elkaar. Daarom 8 krachtige tips om respectvol en constructief te communiceren van Ingrid Bannink, trainer van Professioneel leiderschap en Oplossingsgerichte intervisie.

#1. Maak oprecht contact met je gesprekspartner en wees benaderbaar

Ontspan, glimlach, maak oogcontact, zorg voor een open houding en verdiep je in je gesprekspartner. Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de communicatie soepeler en sneller zal verlopen.

#2. Gebruik altijd LSD in een gesprek

Weet je zeker dat je je gesprekspartner begrijpt? Voorkom miscommunicatie en luister goed naar je gesprekspartner, vat samen en vraag door (LSD).

#3. Zorg voor NIVEA

Heb je ook wel eens de neiging om te denken dat je weet wat de ander denkt? Doe geen aannames en gebruik NIVEA (=Niet Invullen Voor Een Ander).

#4. Communiceer doelgericht

Wat wil je bereiken met het gesprek? Zorg dat je je doel voor ogen houdt. Voorkom dat je allerlei onderwerpen en argumenten in het gesprek betrekt die niet ter zake doen. Maak je verwachtingen helder, vraag om wat je nodig hebt van je gesprekspartner en geef duidelijk antwoord op mogelijke vragen.

#5. Beheers jezelf en blijf kalm communiceren

Zorg ervoor dat je regie houdt op je emoties, ook al heb je te maken met lastige situaties (of personen). Voel je je ongeduldig of niet serieus genomen, voorkom dat je belerend, geïrriteerd of boos communiceert. Blijf kalm en op conversatietoon praten.

#5. Zorg voor een zelfbewuste en ontspannen houding

Mensen zullen je gemakkelijker iets van je aannemen als je op een ontspannen en zelfbewuste manier het onderwerp presenteert. Praat daarom krachtig in een rustig tempo en zorg voor een soepele en sterke lichaamshouding.

#6. Wees tactvol

Tact is het vermogen om het juiste te zeggen op de juiste manier. Door tactvol te communiceren laat je mensen in hun waarde en voorkom je dat ze zich persoonlijk
aangevallen voelen.

#7. Neem de ander serieus, ook al ben je het niet eens met zijn of haar mening

Iedereen is anders en daarom zijn jij en je gesprekspartners het niet altijd met elkaar eens. Durf het verschil van inzicht te benoemen en maak duidelijk aan je gesprekspartner dat je er samen uit wil komen.

#8. Communiceer deskundig

Geef alleen een mening als je deze kunt onderbouwen. Weet je het antwoord niet, ga niet gokken of stotteren, zeg simpelweg dat je het gaat uitzoeken en erop terugkomt.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Communiceren met collega's, Ingrid in het nieuws, Overtuigen en invloed vergroten en getagd met , , , .