verwachtingen managen, leidinggevende, leidinggeven, invloed vergroten, doelen halen

Verwachtingen managen

Verwachtingen managen als leidinggevende; het slechte voorbeeld van de stiefmoeder van Sneeuwwitje

Een leidinggevende kondigt een verandering in zijn team aan om de afdeling efficiënter te laten lopen.

Hij legt zijn plan uitgebreid uit en vertelt zijn medewerkers wat hij van hen verwacht. Tot zijn verbazing gaan ze na het overleg gewoon weer door alsof er niets gebeurd is.

De verwachtingen waren hoog gespannen.

De leidinggevende dacht dat hij door het vertellen van zijn verhaal direct alle neuzen dezelfde kant op zou krijgen.

Mensen kun je niet laten doen wat jij wilt door alleen maar te vertellen hoe jij erover denkt. 

Zij hebben een eigen mening of wens. Denk aan de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje. Zij verwachtte dat de spiegel te allen tijde zou zeggen dat zij de mooiste zou zijn in het land. Toen die verwachting niet uitkwam, probeerde zij de realiteit aan haar eigen verwachtingen aan te passen door Sneeuwwitje te trakteren op een giftige appel.

Ruimte voor reacties

De boze stiefmoeder was alleen bezig met zichzelf en vergat dat haar omgeving een eigen manier vond om hierop te reageren.

Ga er niet automatisch van uit dat mensen dezelfde mening hebben of gelijk gaan doen wat jij wilt, alleen omdat jij hen jouw verwachtingen hebt verteld.

Zij hebben misschien heel andere verwachtingen.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat wederzijdse verwachtingen duidelijk zijn?

Vraag naar de verwachtingen van de mensen op je afdeling of je leidinggevende.

Mening geven

Laat de persoon uitspreken, ondanks dat je het er niet mee eens bent. Vraag door. Als een medewerker zegt dat hij vindt dat een leidinggevende moet zorgen voor een goede afdelingsplanning. Wat verstaat hij onder een goede planning? De projectplanning, werkplanning, vakantieplanning? Wat is een goede planning? Wat wil hij dat er verandert? Waarom vindt hij dat de leidinggevende daarvoor verantwoordelijk is?

Verwachtingen managen betekent ook goed luisteren en vragen naar de mening van de ander

Luister uitgebreid naar het antwoord op je vraag.

Je krijgt informatie die voor jou nuttig is en waarop jij kunt reageren. Probeer op deze manier een dialoog op te bouwen.

Verwachtingen effectief managen

Als je weet wat de verwachtingen zijn, kun je de verwachtingen gaan managen.

Wil een teamlid dat je hem helpt met zijn klus, maar je hebt er geen tijd voor, omdat je zelf nog werk moet afmaken, dan kun je misschien wel overmorgen helpen. Geef aan wat je niet kan en vermeld gelijk wat je wel kan doen.

De leidinggevende die door zijn betoog dacht dat hij alle neuzen dezelfde kant op had gezet, kan het beste in gesprek gaan met zijn medewerkers

Door te luisteren naar hun mening, voelen zich gehoord en gerespecteerd. De manager hoort bovendien nieuwe interessante informatie die hij kan gebruiken in zijn plannen. Daar word de manager beter van en de mensen op de afdeling ook.

Vervolgens kan hij concrete voorbeelden gebruiken om te illustreren wat zijn verwachtingen zijn van de mensen op de afdeling.

Dat maakt het voor de mensen op zijn afdeling duidelijker wat hij bedoelt, zeker als hij vaag taalgebruik vermijdt. Ook zal hij moeten vertellen wanneer de nieuwe situatie ingaat en welke rol hij wil dat iedereen hierin gaat spelen. Hiermee geef je als leidinggevende bovendien een duidelijke grens aan. Je vertelt wat er gaat gebeuren, waarom, hoe, waar en wanneer. Sommige mensen zullen het nog steeds niet leuk vinden, maar ze zullen wel met meer respect en minder weerstand naar de nieuwe situatie kijken.

Wil je dat jouw verwachtingen duidelijk zijn?

Effectief communiceren als leidinggevende

Wil je de verwachtingen van je gesprekspartner kennen? Wil je wederzijdse verwachtingen op elkaar afstemmen om conflicten te voorkomen?Dan is het belangrijk om effectief te communiceren. Stel de juiste vragen, luister en vertel vriendelijk en concreet wat jij wilt dat er gebeurt en aan welke verwachtingen van je gesprekspartner je tegemoet kan komen. Zo kom je tot een prettige samenwerking.

Tot slot:

Nadat Sneeuwwitje de giftige appel had opgegeten, had de boze stiefmoeder even succes.

Ze was weer de mooiste van het land. Ze had echter niet gerekend op een knappe prins die een hele andere mening had over Sneeuwwitje……..De afloop is bekend.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Doelen halen en prioriteiten stellen, Leidinggeven en leiderschap en getagd met , .