werkstress voorkomen

Werkstress voorkomen of verminderen; 10 tips

Werkstress voorkomen; balans tussen spanning en ontspanning

Iedereen is wel eens behoorlijk moe aan het einde van een werkdag. Je hebt hard gewerkt en dat voel je. Je hebt kortdurend stress ervaren en dat is prima. Sterker nog kortdurende stress maakt je alert en je presteert vaak beter.

Stress en spanningsklachten

Ben je echter regelmatig zo moe aan het einde van een drukke werkdag dat je nergens meer energie voor hebt, dan kan dat leiden tot teveel stress en zelfs spanningsklachten. Met als gevolg dat je ’s avonds uitgeblust op de bank zit en het weekend nodig hebt om op te laden voor de komende overvolle werkweek.

Werkstress voorkomen of verminderen

Ik hoor regelmatig in gesprekken dat mensen het lastig vinden om teveel werkstress los te laten. Ze vinden het normaal, het hoort bij het werk. Maar hoe lang houd je dat vol?

Kom daarom in actie om je werkstress te voorkomen of te verminderen en meer te ontspannen. Misschien niet altijd even gemakkelijk, maar stel je voor dat dat zou lukken, wat zou het je kunnen opleveren?

Werkstress voorkomen of verminderen:

  • Je voelt je meer ontspannen en bent vrolijker
  • Je hebt meer energie en gaat meer ondernemen
  • Je werkplezier is groter
  • Je presteert beter. Zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je werk zal hoger worden
  • Je verkleint de kans op spanningsklachten zoals overspannenheid of burn-out
  • En dat alles levert je ook nog eens meer zelfvertrouwen op.

Werkstress voorkomen of verminderen; 10 tips

Wil je meer ontspannen werken en teveel werkstress voorkomen of verminderen?

1. Begin bij goed voor jezelf zorgen

We hebben allemaal wel eens te maken met drukke periodes in ons leven en in ons werk. Dat zijn vaak periodes van stress en tegenslag. Door fysiek en mentaal goed voor jezelf te zorgen, ontwikkel je voldoende energie en veerkracht om hiermee om te gaan.

Goed voor jezelf zorgen is niet egoïstisch., Als je lekker in je vel zit, presteer je beter en kun je vervolgens beter voor anderen zorgen. Net als spieren na het sporten rust nodig hebben om te herstellen, heeft je brein dat ook. Daarom is het belangrijk jezelf ontspanning en rust te gunnen.

Met andere woorden, wil je werken aan je werkstress? Eet goed en drink genoeg. Zorg bovendien voor voldoende beweging en ontspanning. Ga wandelen of fietsen, doe leuke dingen met vrienden en familie. Of ga lekker lui met een boek of goede film op de bank hangen. En zorg in je werk voor voldoende pauzemomenten (zie punt 5).

2. Richt je op wat je kunt beïnvloeden

Soms kom je een ingewikkelde situatie tegen in je leven of in je werk waar je maar geen oplossing voor ziet. Je voelt je machteloos, maakt je zorgen en het probleem blijft rondtollen in je hoofd. Dit zorgt voor spanning en stress.

Begin met erkennen dat er een probleem is waar je moeite mee hebt. Dat helpt je om het probleem voor jezelf te accepteren en te verhelderen. Zorg vervolgens voor wat afstand. Wellicht kun je eerst aan iets anders werken, een blokje omlopen of sparren met iemand anders.

Daarna kun je jezelf de vraag stellen: “Hoe kan ik de eerste stap zetten om met deze situatie om te gaan?

Soms heb je de hulp nodig van een ander, bijvoorbeeld om mee te sparren zoals een collega of een coach ( 😉 ), maar dat kan ook een familielid zijn of een vriend of vriendin zijn.

Richt je op wat je wel kunt beïnvloeden en kom in actie om prettig en effectief met de situatie om te gaan.

3. Breng een goede routine in je dag

Het werk houdt zelden op. En mijn ervaring is dat als we het een hele tijd achter elkaar druk hebben, we het heel normaal beginnen te vinden om in de pauzes door te werken, aan het einde van de dag langer door te werken of zelfs geen tijd te nemen om te drinken of te eten. Vooral bij mensen die veel thuiswerken. Met als gevolg dat onze prestaties juist omlaag gaan.

Stap daarom regelmatig uit de waan van de dag en neem je huidige routine onder de loep. Maak bewust een keuze over hoe je je dag indeelt en vervang nadelige routines door effectievere routines.

4. Leer je grenzen te stellen

Veel mensen zeggen overal ‘ja’ op als hen iets gevraagd wordt. Ze vinden alles interessant, willen graag behulpzaam zijn of ze willen mensen te vriend houden.

Op korte termijn geeft dat een goed gevoel, maar op langer termijn komen zij in de knel. Ze kunnen al die beloftes niet nakomen. Dat levert spanning en stress op.

Leer daarom grenzen te stellen en zeg wat vaker: “Ja, mits… “ of “Nee, omdat…”, als iemand je iets vraagt.

5. Neem regelmatig pauzes

Gemiddeld kan iemand zich tussen de 20 en 45 minuten achter elkaar concentreren, voordat de productiviteit afneemt. Daarna wordt het tijd voor een kleine pauze; koffie of thee halen, even naar een collega lopen om iets te vragen, etc. Zo’n mini-break verhoogt je productiviteit.

En natuurlijk sla je ook de middagpauze niet over en lunch je tijdens een wandeling of achter een eettafel in plaats van achter je computer. 🙂

6. Prioriteer je werk en zorg voor overzicht

Moet echt alles vandaag af? Verwacht je leidinggevende of collega dat van je? Of verwacht je dat van jezelf en leg je jezelf (te hoge) werkdruk op? Welke taken zijn het meest urgent en moeten echt af? Wat kan wachten? Maak een overzicht met prioriteiten met zaken die je nog wilt en moet doen of overleg dit met je leidinggevende. Dit geeft rust.

7. Plan ruim

Er zullen altijd storingen zijn en taken die langer duren dan jezelf denkt. Voorkom dat je aan het einde van je werkdag nog een onrealistische lange lijst van klussen over hebt.

Gun jezelf de tijd om rustig je werk te doen. Plan je werk en je agenda daarom ruim.

8. Hulp vragen / sparren

Mensen vertellen me regelmatig dat ze het een zwaktebod vinden om hulp te vragen.

Ongetwijfeld ben je een expert in je vakgebied en ben je een harde werker. Maar niemand weet alles. Wil je je werk goed doen en professioneel overkomen? Vraag hulp aan een collega om samen te sparren over een mogelijk oplossing.

Niet alleen het contact met je collega geeft rust en ontspanning, ook samen aan de oplossing werken draagt daaraan bij.

9. Energiegevers en energievreters

Waar haal jij je plezier uit? Wat geeft je energie in je werk en ook in je leven?
En ook wat vreet energie?

Wil je werkstress voorkomen of verminderen? Inventariseer eens wat je energiegevers zijn en wat absoluut niet.
Is dit nog voor je in balans?
Wat kun je doen om daarin meer balans te brengen?

Een energiegever kan bijvoorbeeld de inhoud van je werk zijn of het contact met je collega’s zijn of met vrienden.

Energievreters kunnen je leidinggevende zijn die je teveel werk geeft, je collega die continu met zijn vriendin belt of je veel te drukke privéleven.

Durf hier kritisch naar te kijken en kom in actie om meer balans te brengen tussen je energiegevers en je energievreters.

10. Sta eens aan het einde van de dag stil bij wat je wel hebt gedaan

Mijn ervaring is dat veel mensen aan het einde van de dag alleen kijken naar wat ze niet gedaan hebben van hun to do lijst. Met als gevolg dat ze met een vervelend gevoel naar huis gaan.

De meeste mensen werken hard en doen op een dag meer dan ze zelf denken. Sta daarom eens vijf minuten stil bij wat je wel hebt gedaan en maak hiervan een lijst.

Het is een veel fijnere manier om de werkdag af te sluiten. Dit geeft een gevoel van voldoening en levert meer ontspanning op.

Werkstress voorkomen of verminderen

Wil je goed voor jezelf zorgen en werkstress voorkomen of verminderen? Kom in actie en begin bij een eerste stap om voor jezelf meer ontspanning en rust te creëren.

Succes!

Wil je ook je werkstress voorkomen of verminderen? Ik nodig je van harte uit om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Persoonlijke ontwikkeling, Werkdruk en werkstress, Werkplezier en werksfeer, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , , , .