voldoening in je werk, succes in je werk, doelen halen, persoonlijke ontwikkeling, professionele effectiviteit

Wat is voor jou een professionele houding?

4 vragen die je helpen bewust je professionele houding en uitstraling te vergroten

Iedereen wil goed zijn in zijn vak, van toegevoegde waarde zijn en verschil maken.

Daarvoor bouw je kennis en kunde op.

Maar alleen vakinhoudelijk sterk zijn, is niet genoeg.  Om je toegevoegde waarde in je werk te vergroten, is je professionele houding minstens zo belangrijk.

Hoe je je gedraagt, hoe je communiceert, jouw uiterlijk, etc. hebben invloed op je houding en uitstraling en op hoe je overkomt bij andere mensen.

Daarom is het goed om na te denken over wat je wilt uitstralen en om keuzes te maken over hoe je je wilt gedragen en hoe je wilt communiceren.

En denk je nu “Dat is toch nep, ik ga me toch niet anders voordoen dan ik ben?” 

Dan heb je een klein beetje gelijk. Je bent echter wie je bent. Je hoeft je karakter geen geweld aan te doen.

De beste professionele versie van je zelf

Waar het om gaat is om de beste versie van jezelf te laten zien voor een optimale professionele houding en uitstraling!

Ontwikkelen van een professionele houding die bij je past

Deze 4 vragen kunnen je helpen bewust jouw professionele houding te ontwikkelen.

# Vraag 1; Welke kernwaarden vind je belangrijk in je werk?

Kernwaarden zijn waarden die jij belangrijk vindt in je werk en in je leven om naar te handelen.

Die jou ondersteunen, motiveren en richting geven.

Een projectmanager zal bijvoorbeeld resultaatgerichtheid als kernwaarde opnemen, omdat deze kernwaarde zijn drive ondersteunt om het project tot een goed einde te brengen. Ook ik, als coach en trainster heb resultaatgerichtheid in mijn lijstje met kernwaarden staan en daarbij bv. ook integriteit, inlevingsvermogen en oprechtheid.

Kernwaarden

Als je elke dag opnieuw handelt vanuit je kernwaarden, dan ondersteunen deze je in je gedrag en houding naar anderen toe in je omgeving.  Mensen weten goed wat ze van je mogen verwachten en waar je grenzen liggen, je komt krachtiger en authentieker over en je zult eerder je doelen bereiken.

Wat zijn dus jouw kernwaarden? Wat vind jij belangrijk in jouw vak? Van waaruit wil jij handelen?

# Vraag 2; Wat wil je bereiken in je werk?

Als je weet, wat je wilt bereiken in je werk, dan kun je gaan nadenken over wat jij kunt doen om naar je doel te werken.

Als je wilt doorgroeien in de organisatie heb je waarschijnlijk andere vaardigheden nodig als wanneer je er juist voor kiest om je verder te ontwikkelen tot de beste in je huidige functie.

Wat is dus jouw professionele doel? En welke professionele houding past hierbij?

# Vraag 3; Hoe communiceer je? Past dit bij de functie die je hebt en de mensen met wie je communiceert?

Iedereen heeft een eigen stijl van communiceren.

Maar die stijl hoeft niet altijd tot het gewenste resultaat te leiden. De manier waarop je met mensen in gesprek gaat, zorgt ervoor of je wel of niet effectief bent in je communicatie. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Maak je makkelijk contact met mensen?
  • Neem je veel ruimte in in een gesprek of geef je juist veel ruimte?
  • Welke ‘status’ neem je in naar de ander toe? Benader je iemand op een gelijkwaardig niveau of neem je je juist een hoge of lage status in? En hoe reageert die ander hierop?
  • Spreek je meer over de inhoud van je vaak (de taak) of gebruik je meer mensgerichte woorden?
  • Maak je gebruik van communicatietechnieken als oogcontact maken, actief luisteren, open en gesloten vragen stellen?
  • In hoeverre ben je in staat om je emoties te reguleren in gesprekken die je lastiger vindt?

Kun jij je dus makkelijk aansluiten bij de stijl van communiceren van een ander om je effectiviteit te vergroten? In welke situaties is jouw stijl van communiceren wel effectief en wanneer niet?

# Vraag 4; Welk gedrag past bij hoe je wilt overkomen?

Als je weet welke houding  en uitstraling je verder wilt ontwikkelen, is het meestal niet zo moeilijk meer om te bedenken welk gedrag hier bij past.

Als leidinggevende is het nodig om de regie te hebben in de aansturing van je team om de doelstellingen te behalen. Dan is het nodig om met een krachtige uitstraling helder en duidelijk te communiceren op een manier die effectief is.

Wil je als personeelsadviseur op alle niveaus gesprekken kunnen voeren? Dan is het nodig om houding, woordgebruik en stijl van communiceren te kunnen aanpassen aan het niveau en stijl van de gesprekspartner.

Welk gedrag kan jou ondersteunen om je professionaliteit in je vak te vergroten en wil jij ontwikkelen?

Werken aan je professionele houding en uitstraling

Om je professionele houding en uitstraling  bewust te versterken, is het soms nodig om hier hard aan te werken. Soms voelt het in het begin oncomfortabel, maar uiteindelijk zal het eigen worden. Je zult je krachtiger voelen, je zelfvertrouwen en effectiviteit in je werk zal  groeien.

 Je zult de professionele houding ontwikkelen die je helpt je doelen te bereiken!

Ps. En kun je naast deze vier tips meer hulp gebruiken om jouw professionele houding te versterken? Dan ben je van harte uitgenodigd om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Doelen halen en prioriteiten stellen, Effectief communiceren, Kwaliteiten, sterke punten en getagd met , , .