hoge werkdruk, ontspannen werken, werkplezier, prioriteiten stellen, assertief communiceren,

5 symptomen van een te hoge werkdruk en 8 tips om hiermee om te gaan

Het verband tussen werkdruk en de kersenpruimenboom in mijn tuin

Ben je ook iemand die graag zijn werk goed wil doen?

Iemand die tot ’s avonds laat doorwerkt tot het werk af is en de deadline gehaald? Iemand die alle klussen oppakt die blijven liggen? Iemand die geen ‘nee’ kan zeggen tegen een nieuwe klus, ondanks je overvolle to do lijst?

Symptomen werkdruk

Herken je deze 5 belangrijke symptomen? 

1. Overwerk
Je werkt steeds vaker en langer over om het werk maar af te krijgen. Je hebt het gevoel dat je je grip op het werk kwijtraakt en klapt daarom ’s avonds en in het weekend de laptop maar weer open.

2. Teveel spanning
Je voelt je gespannen en gestrest en je weet niet hoe je dit moet veranderen. Het gevolg is dat je je overal aan gaat irriteren zowel in je werk als in je privéleven. Je snauwt mensen af en houdt ze op afstand. Je slaapt slechter en piekert teveel. Je krijgt gezondheidsklachten als hoofdpijn, oververmoeidheid en hartkloppingen.

3. Signalen van je omgeving
Signalen van familie en vrienden negeer je. Als ze tegen je zeggen dat zich zorgen maken, ontken je dat er wat aan de hand is: “Het is allemaal niet zo erg.” Of “Het werk gaat voor, dit moet nu eenmaal af.”

4. Effectiviteit
Je gaat maar door en door en slaat pauzes over. Je bent vooral gefocust op het wegstrepen van klussen op je to do lijst. Je effectiviteit en creativiteit in je werk vermindert.

5. Nergens meer zin in 
Je hebt geen plezier meer in je werk, sterker nog; je ziet op tegen elke klus. Je vindt het moeilijk om hulp te vragen of aan je leidinggevende te vertellen dat je grenzen zijn bereikt.

Na je werk ben je moe en heb je nergens meer zin in. Je kunt je er niet toe zetten om iets te doen wat je leuk vindt, zoals een vriend(in) bezoeken, een boek te lezen of te sporten. Je ploft op de bank en gaat zappend de avond door, ondertussen denkend aan je morgen op je werk moet doen. Je bent thuis alleen nog maar moe en aan het herstellen van je werk.

Herkenbaar? Dan is je werkdruk waarschijnlijk te hoog. 

Werkdruk en Draagkracht

Wat is werkdruk?
Hoe iemand werkdruk ervaart, is van persoon tot persoon verschillend. Een gevoel van te hoge werkdruk ontstaat, als er teveel werk van je gevraagd wordt in een te korte tijd of als de kwaliteitseisen te hoog liggen. Ook een conflict met je leidinggevende, een slechte werksfeer of hoe je over je werk denkt, kunnen oorzaken zijn. Ben je van nature perfectionistisch, geef je niet snel op, wil je graag overal de controle over houden of ben je bang om fouten te maken? Dan zul je waarschijnlijk eerder werkdruk ervaren. Door al deze oorzaken wordt jouw draagkracht op je werk minder.

Wat is draagkracht?

In mijn achtertuin staat een zeldzame prachtige kersenpruimenboom van 70 jaar oud. Elk lente bloeien er kleine witte bloemetjes aan en in de zomer hangt de boom vol met kersenpruimen. Alleen als we goed voor de boom zorgen door regelmatig onderhoud te plegen en door de boom rust en ruimte te geven om zijn wortels, stam en takken te laten groeien, geeft hij ons prachtige bloesem in het voorjaar, schaduw en pruimen voor de vogels in de zomer.Zouden we de boom niet geven waar die behoefte aan heeft, dan zouden er veel minder bloemetjes en pruimen aan de boom groeien. De boom zou letterlijk en figuurlijk minder draagkracht hebben.

Met andere woorden; je draagkracht wordt groter als je goed voor je lichaam en je geest zorgt. Je kunt meer aan!

Werkdruk verkleinen en draagkracht vergroten

Wat kun je doen om je draagkracht te vergroten en je werkdruk te verminderen? 8 tips!

1. Leer je grenzen te herkennen en deze assertief te communiceren
Leer ‘nee’ te zeggen en communiceer duidelijk wat je wel wilt.

2. Denk in mogelijkheden
Voorkom dat je je machteloos voelt en gaat piekeren over alle vervelende dingen die wellicht misschien zouden kunnen gebeuren. Ga uit van je kracht en van wat je wel kan en wilt doen.

3. Stap op je leidinggevende af en vraag om hulp om je werkdruk te verminderen.

4. Stel je prioriteiten
Welke werkzaamheden gaan voor? Welke kun je uitstellen?
Niet alle klussen zijn even belangrijk en kunnen best even wachten. Ben je bang dat je wat vergeet? Maak een to-do lijst waarin ook een overzicht staat van werkzaamheden met een deadline later dan bijvoorbeeld een week of een maand.

5. Stop met te vaak en te lang overwerken en neem je pauzes
Teveel en te lang werken maakt je niet effectiever. Integendeel. Ook als je je pauzes overslaat, gaat je productiviteit omlaag. Je werktempo en de kwaliteit van je werk zullen juist hoger worden, als je zorgt voor rustmomenten.

6. Ga leuke dingen doen 
Ondanks dat je je moe voelt, ga leuke dingen doen om je te ontspannen; maak een strandwandeling, lees een goed boek, ga spelletjes doen met je kinderen of ga naar een mooie film in de bioscoop. Ook sporten helpt je om je jezelf meer te ontspannen en om beter te slapen. Ga met andere woorden dingen doen die je energie geven en een gevoel van ontspanning en zelfvertrouwen.

7. Verhoog je werkplezier

8. Leer te relativeren en los te laten
Is het allemaal zo belangrijk? Als jij stopt met overwerken en alles maar aan te pakken wat op je pad komt, stort het bedrijf in? Word jij er zelf minder van? Waarschijnlijk niet. Sterker nog; als je wat meer loslaat en van een afstand naar je werk kijkt, wordt je draagkracht hoger.

Ontspannen werken

Voorkom dat al je energie in je werk gaat zitten en ga goed voor jezelf zorgen. Neem maatregelen zodat je je weer kunt ontspannen en het plezier en je zelfvertrouwen in je werk en je leven terugkrijgt.

Dat zou toch heerlijk zijn?


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Columns, Doelen halen en prioriteiten stellen, Persoonlijke ontwikkeling, Werkdruk en werkstress, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , .