grenzen stellen, assertief communiceren voordelen

8 overtuigende voordelen van het stellen van je grenzen op een assertieve manier

En waarvoor je niet bang hoeft te zijn als je assertief communiceert…

Vorige week sprak ik een cliënt die moeite had haar grenzen aan te geven.  Dat wilde ze graag leren. “Maar,” zo vertelde ze,”ik wil niet arrogant, onaardig of hooghartig overkomen. Als je me dat gaat leren, dan stop ik ermee!” En dat is niet de eerste keer dat ik dat iemand hoor zeggen.

Bang om onaardig gevonden te worden

Vooral mensen die graag aardig gevonden willen worden, zijn bang om hun gesprekspartners te kwetsen, zelf onaardig gevonden te worden en om de relatie met hun gesprekspartner te beschadigen. Daar zijn ze tijdens gesprekken met anderen continu mee bezig. Dat is niet nodig. Assertief communiceren wil echter niet zeggen dat je niet meer aardig gevonden zal worden. Mijn definitie van je grenzen stellen op een assertieve manier is op een respectvolle en zelfbewuste manier aan te geven wat je wel en niet wilt. Je blijft hierbij investeren in de relatie met je gesprekspartner.

Voordelen van assertief communiceren

De voordelen van het respectvol aangeven van je grenzen op een assertieve manier zijn daarom groot.

# Voordeel 1

Het voorkomt dat je gespannen raakt of oververmoeid. Je bent niet continu meer bezig confrontaties uit de weg te gaan of je af te vragen hoe je overkomt op anderen. Je houdt energie over die je anders besteedt aan allerlei piekergedachten die door je hoofd schieten. Sterker nog; het geeft je rust en je houdt energie over!

# Voordeel 2

Je kiest zelf wat je wel en niet doet en wilt in plaats van dat je anderen voor je laat kiezen. Dat geeft een goed gevoel over jezelf en je vergroot je zelfvertrouwen.

# Voordeel 3

Als je aangeeft wat je niet wilt en ook wat je wel wilt, dan weten mensen wat je bedoelt. Het levert je bovendien tijd op om andere dingen te doen die je wel wilt doen. Je stopt met vrienden bezoeken op momenten dat het jou niet uitkomt, je werkt niet meer over op dagen dat je dat niet wilt en je voert ’s avonds geen telefoongesprekken meer met collega’s die alleen maar willen klagen over het werk.

# Voordeel 4

Als je aangeeft wat je wilt, dan geef je mensen de gelegenheid rekening met je wensen te houden. De meeste mensen vinden het namelijk fijn iets voor jou (terug) te doen.

# Voordeel 5

Ken je dat? Dat iemand boos wordt, terwijl jij zo je best hebt gedaan om het probleem op te lossen?  Hij had liever gezien dat je een andere oplossing had gekozen of had liever dat je het helemaal had gedaan of juist niet. Beter is om te bepalen wat je kunt doen om te helpen zonder het probleem over te nemen.

# Voordeel 6

Als je op een respectvolle manier je grenzen aangeeft, voelt je gesprekspartner zich niet aangevallen, maar zal hij zich in zijn waarde gelaten voelen. Je komt namelijk niet alleen op voor jezelf maar houdt ook rekening met de gevoelens van de ander.

# Voordeel 7

Door op een respectvolle manier je grenzen aan te geven, bereik je eerder je doel. Mensen weten wat ze aan je hebben en zullen eerder meewerken om jouw doel te bereiken.

# Voordeel 8

Als je assertief communiceert, dan ben je eerlijk en helder in wat je zegt. Je gedraagt je sociaal en oprecht.  Op je werk zul je professioneler overkomen en privé zullen mensen je aardiger vinden. Je straalt namelijk een evenwichtig zelfvertrouwen uit en rust. Mensen weten wat ze aan je hebben waarvoor ze wel en niet bij je kunnen aankloppen. Bovendien gaan mensen je mening op prijs stellen omdat ze weten dat je zowel kritiek als complimenten oprecht en vanuit jezelf zal geven.

Dus, als er zoveel voordelen zijn en het zoveel oplevert, waarom zou jij dan niet beginnen om op een assertieve manier je grenzen aangeven? Het zou wel eens jouw sleutel kunnen zijn naar meer zelfvertrouwen, zelfwaardering en vooral een open en vriendelijk contact met anderen.

Begin vandaag. Ik ben benieuwd wat het jou op gaat leveren.

Wil jij ook leren assertiever te communiceren en je zelfvertrouwen te vergroten? Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Communiceren met klanten, Overtuigen en invloed vergroten, Persoonlijke ontwikkeling en getagd met , , , .