werksfeer, werkplezier, samenwerken, leidinggeven, effectief communiceren

Een slechte werksfeer; wat kun jij eraan doen? 12 tips

Een goede werksfeer voor een betere samenwerking en meer werkplezier

Een prettige werksfeer is belangrijk. Niet alleen zorgt het voor een goede onderlinge samenwerking tussen jou en je collega’s op de werkvloer, het verhoogt je werkplezier en de motivatie om elke dag opnieuw het beste uit je zelf te halen. Jij en je collega’s worden bovendien productiever en zullen jullie doelen effectiever en sneller halen.

Slechte werksfeer

Een (te) hoge werkdruk, collega’s die roddelen of erger pesten, een reorganisatie, onbegrip door botte, onhandige of aanvallende communicatie of het gebrek aan communicatie verslechteren de werksfeer. Met als gevolg dat je er tegenop gaat zien om naar je werk te gaan. Er op de werkvloer een negatieve energie en een gespannen sfeer hangt en je lastige collega’s gaat vermijden. Je bent ’s avonds doodmoe als je thuiskomt en de laatste tijd melden jij of je collega’s zich vaker ziek. Samen met het team behaal je moeilijker de teamdoelen.

Verbeteren van de werksfeer

Herkenbaar?

Wil je werken aan het verbeteren van de werksfeer? 12 tips die je dagelijks kunt toepassen!

Tip 1: Houd je aan je afspraken

Deze tip klinkt wellicht als een open deur, maar het is niet voor niets één van de grootste ergernissen op de werkvloer als collega’s zich niet aan hun afspraken houden. Collega’s willen graag op elkaar kunnen rekenen, ze willen serieus genomen worden. Daarom:

  • Wees op tijd op je werk
  • Heb je een overleg met een collega of collega’s, kom op tijd en bereid het overleg voor
  • Als je beloofd hebt iets voor een collega te doen voor een bepaalde datum, doe het dan ook
  • Houd je aan je pauzetijden
  • Mocht je niet in staat zijn om je afspraken na te komen, ga tijdig naar je collega toe en leg kort uit waarom niet.

Tip 2: Communiceer duidelijk en sympathiek

Je hebt vast wel eens gehoord van ‘Hard op de inhoud, zacht voor de relatie’.
Iemand die situaties en mensen goed kan inschatten en zijn mening sympathiek en duidelijk kan communiceren zonder dat dat tot irritaties of conflicten leidt, blijft investeren in de relatie met anderen. Dit komt de werksfeer en de samenwerking ten goede.

Tip 3: Investeer in een goed contact met je collega’s en je leidinggevende

Met sommige collega’s heb je direct een klik, kun je goede gesprekken voeren en prettig sparren. Bij andere collega’s kost het meer moeite om goed samen te werken. Investeer in een goed contact door bijvoorbeeld door small talk bij het koffiezetapparaat, belangstelling te tonen in de ander zijn werk of leven of even langs te lopen als je een vraag hebt. Het draagt zeker bij aan de werksfeer.

Tip 4: Het gaat niet alleen om gezelligheid op de werkvloer

Het is een misverstand dat werksfeer alleen maar om gezelligheid draait. Professionals werken omdat ze van toegevoegde waarde willen zijn voor het team of bedrijf waarvoor ze werken. Ze vinden het prettig als er iets van ze verlangd wordt. Zorg er daarom voor dat je ambitieuze en haalbare doelen hebt en geniet ervan om eraan te werken deze te behalen.

Tip 5: Maar gezelligheid is wel belangrijk

Wees daarom attent en vraag of anderen ook koffie willen als je toch gaat halen. Vier verjaardagen en vier successen die jullie als team geboekt hebben. Geef af en toe een (oprecht!) compliment. Toon belangstelling voor je collega’s en vergeet hierbij je leidinggevende niet.

Tip 6: Als je iets dwars zit, bespreek het

Stel, een collega komt regelmatig te laat, waardoor jij werk van haar over moet nemen en je niet aan je eigen werk toekomt. Bespreek je dit?
Feedback geven vinden veel mensen lastig. Soms is het echter nodig om een vervelende situatie te bespreken om te voorkomen dat het een conflict wordt. Ga daarom in gesprek met je collega. Praat vanuit jezelf en begin met het vertellen van de vervelende situatie en wat voor jou de gevolgen zijn. Zeg dat je dit met haar wilt bespreken om te zorgen dat je je weer volledig kunt richten op je eigen werk.

Tip 7: Sta open voor feedback

Feedback ontvangen is net zo lastig als feedback geven. Als een collega iets met jou wilt bespreken, sta hiervoor open. De collega doet moeite om een lastige situatie met jou uit de lucht te helpen. Je hoeft het niet eens te zijn met de feedback, maar waardeer de feedbackgever en erken de feedback. Zeg dat je er over na wilt denken als je niet direct een antwoord hebt en kom er later op terug.

Tip 8: Respectvol met je collega’s omgaan

Aanvallend, bot of agressief communiceren, roddelen, voor een ander invullen wat hij of zij wel zal bedoelen met een opmerking, collega’s afbranden. Het zijn allemaal voorbeelden die bijdragen aan een negatieve werksfeer.

Ga daarom respectvol om met je collega’s door vanuit jezelf te spreken en op een rustige toon. Denk je dat een collega iets vervelends bedoelt met een opmerking? Vraag of dat echt zo is in plaats van te denken dat je weet wat de ander bedoelt. Wordt er tegen jou geroddeld over een andere collega? Adviseer om dit met de collega in kwestie te bespreken.

Tip 9. Ben je zelf het onderwerp van geroddel?

Kom je er achter komen dat er over jou geroddeld wordt? Benader de roddelaar en zeg bijvoorbeeld: “Ik heb gehoord dat je geïrriteerd bent omdat ik je niet bij een project betrokken heb. Jammer dat ik dat via via heb moeten horen. Ik wil het echter graag aan je uitleggen. Wanneer heb je even tijd?” Vraag bovendien aan de collega of die in de toekomst rechtstreeks naar je toe wilt komen.

Tip 10: Help elkaar

Onderling hulp aanbieden zal de werksfeer zeker bevorderen. Heeft een collega het erg druk en jij hebt het momenteel wat rustiger? Bied aan om werk over te nemen. Vraagt een collega om advies over een nieuw project? Neem hiervoor de tijd.
Hoe meer collega’s elkaar helpen (zonder over je eigen grenzen heen te gaan!), hoe beter de onderlinge verstandhouding en werksfeer.

Tip 11: Vraag om hulp

Vraag jij gemakkelijk om hulp? Sommige mensen zien hulp vragen helaas als een zwakte. Ze denken dat het een teken is dat ze hun werk niet aan kunnen of dat anderen hen als incompetent zien.
Maar de meeste collega’s zijn graag bereid anderen te ondersteunen. Loop je ergens tegenaan in je werk? Weet je niet hoe je een klus moet aanpakken? Vraag om hulp!

Tip 12: Vraag aan je collega’s hoe zij de werksfeer ervaren

Denk je dat de werksfeer verslechtert? Vraag op een neutrale manier aan je collega’s hoe zij de werksfeer ervaren. Dat kun je tijdens de lunchpauze doen, in een werkoverleg of tijdens een gesprek met een collega. Ervaren zij de werksfeer ook als minder positief? Alleen al gezamenlijk oplossingen bedenken kan sfeerverhogend werken.

Extra tip. Gezamenlijk iets ondernemen wat niets met het werk te maken heeft

Af en toe iets met elkaar doen behalve werk draagt veel bij aan betere werksfeer. Stel een afdelingsuitje voor, ga gezamenlijk buiten wandelen, neem af en toe een gezamenlijke koffiebreak of organiseer een vrijdagmiddagborrel. En vergeet hierbij niet je leidinggevende mee te vragen.

Succes!

Wil je aan de slag met je team om de werksfeer te verhogen of voor een betere samenwerking? Denk eens aan een teamontiwkkelingstraject, teamcoaching of aan een training voor het team.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Leidinggeven en leiderschap, Samenwerken, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , .