negatieve patronen in een team

Negatieve patronen in een team doorbreken; 4 aandachtspunten

Van een negatief team naar een constructief samenwerkend team

“Ze komt altijd te laat. Kunnen we weer op haar wachten.”, “Het is allemaal zo vaag wat van ons verwacht wordt, we doen maar wat.”, “Dat is de zoveelste keer dat Hans fouten heeft gemaakt. Kunnen wij het weer oplossen.” Zomaar wat signalen dat er negatieve patronen in een team beginnen te ontstaan.

Oorzaken van negatieve patronen in een team

Negatieve patronen in een team kunnen om allerlei redenen ontstaan. Teveel veranderingen in een team in korte tijd is bijvoorbeeld zo’n reden. Stel twee teams worden samengevoegd. Dan moeten werkprocessen en soms ook functies aangepast worden. Vaak is er sprake van een verhuizing en (fijne) collega’s vertrekken, waarvoor andere collega’s terugkomen.

————————— Lees ook:  ———————————

Veiligheid en vertrouwen in het team; hoe kun je dit ontwikkelen?

—————————————————————————

Daarnaast leidt onduidelijkheid tot een negatieve teamsfeer. Mensen worden onzeker als ze niet weten wat er van hen verwacht wordt in hun werk en gaan mopperen. En tot slot is groepsvorming en geroddel een veelvoorkomende oorzaak. Wat weer een gevolg is van teamleden die elkaar niet goed kennen of zich aan elkaar irriteren, omdat ze een andere persoonlijkheid hebben of niet openstaan voor andermans mening.

Kenmerken van negatieve patronen in een team

Hoe herken je negatieve patronen in een team? Bijvoorbeeld hieraan:

  • De sfeer voelt gespannen
  • Er wordt flink geroddeld
  • De teamleden gaan met elkaar de strijd aan over kleine dingen als een raam dat openstaat
  • De informele leiders in het team zijn degenen die een (stellige) mening hebben, anderen volgen hen of houden hun mond
  • In het team ontstaat groepsvorming wat leidt tot ‘wij tegen zij’
  • Er zijn onderhuidse spanningen (onuitgesproken conflicten)
  • Afwijkende meningen worden niet getolereerd
  • De samenwerking is slecht
  • Er is sprake van veel slachtoffergedrag in het team en onderlinge beschuldigingen
  • Er is weinig eigenaarschap
  • Teamprestaties blijven achter
  • Het ziekteverzuim stijgt

Negatieve patronen in een team; invloed op de teamleden en op de prestaties

Als er negatieve patronen in een team ontstaan, dan heeft dat veel impact op de teamleden. Ze voelen zich onveilig, vertrouwen maar een paar collega’s en gaan met tegenzin aan het werk. De onderlinge samenwerking gaat steeds moeizamer en dat leidt tot lagere teamprestaties.

Hoe kun je van een negatief team een constructief samenwerkend team maken?

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet met plezier zijn werk wil doen en niet zijn werk goed wil doen. Maar gedoe in een team kan dat wel in de weg zitten. Waar kun je als leidinggevende en als teamlid aan werken om uit die negatieve patronen in het team te stappen om constructief te gaan samenwerken?

4 aandachtspunten voor het doorbreken van negatieve patronen in een team

Creëren van een constructief samenwerkend team

#1. Omgangsvormen in het team

Hoe ga je als leidinggevende om met de teamleden? Hoe gaan teamleden onderling met elkaar om? Is dat ook hoe jullie met elkaar om willen gaan?

Wat ik vaak hoor tijdens het begeleiden van teams waarin een vervelende sfeer heerst, is dat er bijvoorbeeld veel geroddeld wordt en vanuit wantrouwen en irritatie met elkaar gesproken wordt. Teamleden staan onderling niet open voor elkaars mening of behoefte en luisteren niet naar elkaar. Het gelijk halen is belangrijker geworden dan onderling begrip.

Herkenbaar? Wil je dit gedoe in jullie team veranderen? Doorbreek dan het patroon door in kaart te brengen welke situaties gedoe opleveren en hoe jullie dat als team ervaren. Welke afspraken over omgangsvormen willen jullie in het team hierover met elkaar maken?

#2. Eigenaarschap in het team

Eigenaarschap wordt vaak als ‘jeukwoord’ gezien. Het is een woord dat te pas en te onpas wordt gebruikt in organisaties, vaak zonder uit te leggen wat iemand eronder verstaat.

Eigenaarschap betekent wat mij betreft dat teamleden zich niet alleen verantwoordelijk voelen, maar vooral verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen acties en voor de eindresultaten. Dat is overigens iets anders dan teveel hooi op je vork nemen.

————————— Lees ook:  ———————————

Hoeveel aapjes zitten er op jouw schouder? Over verantwoordelijk voelen en hebben

—————————————————————————

Hoe is het met het eigenaarschap in jouw team?

Negatieve patronen in een team door onduidelijkheid

#3. Creëer duidelijkheid

Wil je onderlinge (welles/nietes) discussies en uiteindelijk ruzies? Creëer onduidelijkheid over taken en werkprocessen en wie waarvoor verantwoordelijk is. Het leidt tot onderlinge irritatie en gedoe in het team.

Professionals willen graag hun werk goed doen en daarom weten wat er van hen verwacht wordt. Wil je onderling gedoe voorkomen en de kans op goede teamprestaties vergroten? Maak concrete afspraken over taken, processen en wie, wat, wanneer en hoe doet.

#4. Onderling effectief afstemmen

Is er toch nog iets onduidelijk? Of is er een nieuw project of situatie in het team? Dan is onderlinge effectieve afstemming een must. Wie doet wat en wanneer binnen het team? Wanneer gaan we de omgeving (andere teams of contactpersonen) erbij betrekken en hoe dan?

Kunnen jullie hierover met elkaar in gesprek gaan? Elkaars mening en wensen respecteren en elkaar constructief feedback geven als dat nodig is?

————————— Lees ook:  ———————————

Hoe geef je goede feedback?

—————————————————————————

Hoe gaat dat in jullie team?

Ik wens je veel plezier en succes met het ombouwen van een negatieve werksfeer naar een constructieve samenwerking!

Denk je dat iemand anders baat heeft bij deze column over het leegmaken van een te vol hoofd voor meer rust en zelfvertrouwen? Dan zou ik het fijn vinden als je de link doorstuurt.

Nog even dit…

Wil je de negatieve patronen in jouw team doorbreken? En kun je wel wat hulp gebruiken?
Wil je dat zelf leren doen als leidinggevende of ondernemer? Of wil je met het gehele team aan de slag onder professionele begeleiding? Je bent van hart welkom om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang maandelijks gratis praktische tips en inspirerende inzichten voor je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in je werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Effectief samenwerken, Leidinggeven en leiderschap, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , .