persoonlijke kracht

Hoe versterk je je persoonlijke kracht?

5 belangrijke vragen voor meer regie over je persoonlijke keuzes, balans en agenda voor het versterken van je persoonlijke kracht.

Je bent een harde werker en betrokken bij de zaak. Je hebt veel taken en voelt je verantwoordelijk. Je werkt regelmatig langer door of slaat ’s avonds nog wel eens de laptop open, want je wilt je werk optimaal uitvoeren. Ook je persoonlijk leven is druk, met andere woorden je bent altijd bezig en vaak met meerdere dingen tegelijkertijd. Je ervaart regelmatig het gevoel dat veel te veel dingen interessant en belangrijk voor je zijn, maar vindt het lastig om keuzes te maken. Ook je omgeving doet regelmatig een beroep op je. Je voelt je regelmatig moe en de balans tussen inspanning en ontspanning is wel eens zoek. Je persoonlijke kracht kan wel een boost gebruiken.

Persoonlijke kracht versterken om steviger in je werk en je leven te staan

Wil je de balans herstellen tussen rust en inspanning? Wil je opnieuw ontdekken wat je belangrijk vindt in je werk en je leven? Wil je, met andere woorden, je persoonlijke kracht herontdekken en steviger in je werk en je leven staan?

Onderstaande 5 vragen kunnen jou wellicht inspireren meer regie te krijgen over jouw persoonlijke keuzes, balans en agenda. en je persoonlijke kracht te versterken

# Vraag 1: Wat is belangrijk voor jou in je dagelijks werk en leven?

Wat doe je graag in je werk en waar krijg je energie van?
Bijvoorbeeld samenwerken met collega’s, klanten goed helpen, aan projecten werken of ideeën ontwikkelen.

Wat vind je verder belangrijk in je persoonlijk leven?
Bijvoorbeeld tijd doorbrengen met je gezin, hobby’s, sport, lezen, leuke dingen ondernemen met vrienden.

Bedenk voor jezelf hoe je in je werk en je leven hieraan meer tijd kan besteden en je persoonlijke kracht kan versterken. Begin met een eerste kleine stap door bijvoorbeeld een afspraak te maken met vrienden, naar de boekhandel te fietsen en een boek voor jezelf te kopen of tijd in je werkagenda te plannen om een nieuw idee uit te werken.

# Vraag 2 : Wat zijn voor jou energieverslinders zowel in je werk als in je persoonlijk leven?

Denk aan de administratie, huishouden, gesprekken met die collega die alleen maar moppert, teveel tegelijkertijd doen, werkoverleggen, etc.

Regie hebben op je eigen keuzes

Hoe kun je je energieverslinders verminderen? Bedenk wat een eerste stap is in de goede richting. Probeer het contact met collega’s die energie bij je wegtrekken, zoveel mogelijk te vermijden. Kijk bijvoorbeeld ook eens kritisch naar je huishouden, moet echt alles nu gedaan worden?

Zorg voor meer grip op persoonlijke keuzes en je eigen agenda.

# Vraag 3: Waar wil je vandaag tijd aan besteden?

Kijk eens kritisch naar je dagindeling. Hoe begint je dag? Met welk gevoel? Sta je rustig op of ben je gelijk al met 10 dingen tegelijkertijd (in je hoofd) bezig?

Wat helpt jou om de dag rustig te beginnen? Door bijvoorbeeld een overzicht te maken van wat jij belangrijk vindt om vandaag te doen of door een realistisch to do lijstje te maken van zaken die je wilt en kunt doen op één werkdag?

Regie hebben op je eigen agenda

Wat is vandaag belangrijk voor jou? Hoe creëer jij hiervoor ruimte?

Wil je iets aan je dagindeling veranderen? Zo ja, wat? En hoe ga je dat doen?
Ga je bijvoorbeeld meer ruimte in je werkagenda plannen? Rustiger naar je werk rijden in plaats van gehaast? Tegen een collega zeggen dat je volgende week pas zijn vraag kan beantwoorden?

Met andere woorden laat je anderen regie voeren over jouw agenda of neem jezelf de touwtjes in handen?

Maak, met andere woorden, een dagindeling die jou het gevoel geeft dat je je steviger in je werk en je leven staat.

# Vraag 4: Hoe creëer je voor jezelf een goede balans tussen ontspanning en inspanning?

Met hard werken is niets mis. Maar als je alleen nog maar continu bezig bent zonder moment van ontspanning of tijd voor reflectie, dan gun je jezelf geen ruimte om de accu weer op te laden en is de balans weg.

Wat is daarom voor jou een goede balans tussen inspanning en ontspanning?

Creëer bijvoorbeeld tijd in je agenda om zaken voor jezelf op een rijtje te kunnen zetten. Of las meerdere kleine pauzes in tijdens je werk. Juist als je het gevoel hebt dat je geen tijd hebt voor rustmomenten, is het extra belangrijk deze te nemen en even afstand te creëren.

Balans tussen inspanning en ontspanning

Welke keuzes maak je in je werk en je dagelijks leven om jouw tempo nog meer te vertragen en te zorgen voor voldoende energie om ook nog een fijne avond te hebben in plaats van onderuitgezakt op de bank te zitten totdat het tijd is om naar bed te gaan?

# Vraag 5: Wat heb je nodig om bewust te gaan kiezen voor meer regie over je eigen agenda en je persoonlijke kracht te versterken?

Als ik bovenstaande vragen stel aan cliënten dan krijg ik vaak antwoorden die machteloosheid uitdrukken. “Het moet toch allemaal gebeuren?” of “Als ik het doe, dan gebeurt het tenminste goed.” of “Als ik alle ballen laat vallen, dan raapt echt niemand anders ze op.”

Ineens gaan nadenken over zaken die belangrijk voor je zijn en je ernaar te gaan gedragen, is niet gemakkelijk. Het kost moeite om uit je routine te stappen en dat begrijp ik heel goed. Maar het is niet onmogelijk.

Begin daarom klein en neem gewoon eens ergens een kwartiertje de tijd om na te denken en op te schrijven wat echt belangrijk voor je is. Probeer daaraan een kleine actie te verbinden, zoals: “Ik neem morgenochtend als ik binnenkom, eerst rustig en bewust een kwartier de tijd om mijn dag te plannen.”

Versterken van je persoonlijke kracht door bewust keuzes te maken en regie te voeren over je eigen agenda

Met vele kleine stapjes kun je je persoonlijke kracht versterken. Omdat je weet wat je belangrijk vindt in je werk en in je leven en er acties aan verbindt, zul je langzaam en zeker meer bewust keuzes gaan maken en regie gaan voeren over je eigen agenda. Je staat daardoor steviger in je werk en je leven, je zelfvertrouwen wordt groter en je kunt meer genieten.

Ik wens je veel succes!

Heb je hulp nodig om te ontdekken wat belangrijk is voor jou en hoe je dit in je dagelijkse leven en werk kan inbouwen? Sparren met een coach kan je helpen om  meer regie te krijgen over jouw eigen agenda. Ik nodig je van harte uit voor een gratis kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Carrière, Kwaliteiten, sterke punten, Persoonlijke ontwikkeling, Professionele vaardigheden, Werkdruk en werkstress, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , , , .