goede voornemens

Hoe kun je goede voornemens wel behalen? 7 tips

Goede voornemens volhouden

Het is de tijd van goede voornemens. Veel mensen maken plannen om zichzelf persoonlijk of professioneel te ontwikkelen of iets aan zichzelf te verbeteren.

Goede voornemens behalen is niet gemakkelijk

Je houden aan goede voornemens is echter niet gemakkelijk. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen hun goede voornemens niet behaalt.

Heb je goede voornemens? Zoals:
“Ik moet nu echt afvallen.”
“Ik doe een nieuwe opleiding.” (Is mijn goede voornemen. Eentje die ik vreselijk onderschat heb qua tijdsinvestering, maar die ik zo ontzettend interessant vind 😊).
“Ik moet beter voor mezelf opkomen.”
“Ik ga meer sporten.”
“Ik wil meer tijd voor mezelf.”
“Ik heb het veel te druk. Dat ga ik anders doen in het nieuwe jaar.”

Herkenbaar?

Wil je ook je goede voornemens behalen en tot die 20% horen die het wel gelukt is?

Ik heb hieronder 7 tips voor je.

1. Formuleer een concreet doel

Hoe duidelijk en concreet heb je je goede voornemens voor ogen?
“Ik moet beter voor mezelf opkomen.” is een goed maar wel vaag voornemen. Maar weet je dan wat je precies wilt bereiken, hoe je het wilt bereiken?
Maak je doel concreet. Bijvoorbeeld: “Ik wil leren mijn wensen en meningen op een rustige en vriendelijke manier te verwoorden.”

2. Formuleer je goede voornemens realistisch en positief

“Ik moet 10 kilo afvallen.” is een voornemen dat ervoor zorgt dat je bij jezelf weerstand oproept. We houden er niet van als iemand anders ons vertelt dat we iets ‘moeten’ doen. Dat gebeurt ook als je dat tegen jezelf zegt. Bovendien is de kans groot dat je tegelijkertijd denkt: “Dat lukt me nooit.”

Maak je goede voornemens daarom realistisch en constructief. Bijvoorbeeld: “Ik wil mijn eetpatroon gezonder maken in een realistisch tempo en met realistische stappen.” (En benoem dan concreet wat voor jou realistisch is).

3. Wat levert het je op?

Wat is je motivatie voor je goede voornemens? Wat is het effect? Wil je meer tijd voor jezelf omdat je dan meer rust en balans ervaart in je werk en je leven?

De kans is groter dat je je goede voornemens haalt als je weet wat die jou gaan opleveren.

4. Kleine concrete actiestapjes en maak ze zo leuk mogelijk!

We hebben de neiging om zaken heel groot te maken in ons hoofd, waardoor we opzien tegen onze voornemens. Uiteindelijk beginnen we er maar niet meer aan.

Klein en concreet

Knip daarom je goede voornemens op in kleine stapjes en kleine mijlpalen. Benoem concreet wat je gaat doen. Het voornemen “Ik wil een goede werkplanning maken.” lukt alleen als je er concrete acties aan koppelt. Bijvoorbeeld: “Ik plan in mijn agenda elke ochtend een kwartier om een realistische dagplanning te maken.”

Zo plezierig mogelijk

Maak goede voornemens bovendien leuk voor jezelf. Als je van jezelf ‘moet’ sporten, maar je alleen maar kan denken aan zweten, vermoeidheid en trillende spieren, vervang dan het woord ‘sporten’ door ‘bewegen’. Dat klinkt al veel prettiger. Begin dan bijvoorbeeld met een wandeling te maken. En dan niet gelijk 10 kilometer, maar een kwartiertje en bouw het op. Wandel in een omgeving die je prettig vindt en als je dat gezellig vindt, vraag bijvoorbeeld een vriend of vriendin mee.

Loop je alleen en vind je dat een beetje saai? Of wil je meer tijd voor jezelf of beginnen met je persoonlijke ontwikkeling? Dan zijn podcasts een uitkomst.

Ik ben bijvoorbeeld een fan van de Ben Tiggelaar podcast.

Ik mocht zelf ook een keer aanschuiven bij Ben Tiggelaar over het vergroten van je zelfvertrouwen.

Die podcasts kun je beluisteren als je op de bank zit (voor het voornemen: goed voor jezelf zorgen), tijdens een wandeling of zoals ik doe, tijdens het koken. En ook over koken en andere onderwerpen zijn er veel podcasts op Spotify te vinden.

En ook op Netflix staan naast mooie films, veel goede documentaires. Eentje die ik kan aanraden is die van Brene Brown. Op een ontroerende en humoristische manier vertelt ze over de moed van imperfectie en tegelijkertijd leer je veel over persoonlijke ontwikkeling. Ken je haar niet? Begin dan met haar Tedtalk op youtube. (20 minuten)

Maak het klein en maak het leuk!

5. Doe het samen

Onze omgeving en de mensen met wie we omgaan hebben veel invloed op ons gedrag en daarom ook op onze voornemens. Betrek daarom je partner, je vrienden, collega’s of familie bij je goede voornemens. Vertel wat je wilt bereiken en laat ze meedenken of meedoen. Je deelt de verantwoordelijkheid, het geeft energie en ze kunnen je aanmoedigen en stimuleren vol te houden.

6. Wees aardig voor jezelf en kijk anders naar dezelfde situatie

Verandering heeft tijd nodig. Als je je voorgenomen hebt om bijvoorbeeld elke dag een goede planning te maken, dan kan het zomaar zijn dat je dat een keer vergeet. Wees daarom mild voor jezelf. Het duurt vaak zestig dagen voordat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.

Voel je bovendien niet schuldig als het een keer niet goed is gegaan. Heb je je voorgenomen beter voor jezelf op te komen? En heb je je tijdens de Kerst toch over laten halen om uitgebreid te koken? In plaats van ervan te balen, kun je er ook van leren. Hoe kun je zo’n zelfde soort situatie de volgende keer beter aanpakken?

7. Wat heb je allemaal al wel bereikt?

Ik merk in gesprekken met coachees dat mensen vooral kijken naar wat ze allemaal nog niet hebben bereikt en nog moeten doen.

Het helpt om af en toe achterom te kijken en te reflecteren op welke stappen je al wel hebt gezet. Je zult merken dat je al meer hebt bereikt dan je zelf dacht. Je wandelt bijvoorbeeld al een paar keer per week. Dat is al meer dan helemaal niet. In plaats van dat je helemaal niet assertief bent, heb je in een overleg je mening gegeven waarmee mensen rekening konden houden.

Ik wens je veel succes en vooral veel plezier met je goede voornemens.

Kun je wel wat hulp gebruiken om met je goede voornemens over je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei aan de slag te gaan? Ik nodig je van harte uit om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Carrière, Columns, Persoonlijke ontwikkeling, Professionele vaardigheden, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , .