teamcommunicatie

Teamcommunicatie; 8 doeltreffende tips om constructief en plezier met elkaar te communiceren

Gelukkig! We communiceren allemaal verschillend in het team; 8 tips om de teamcommunicatie te verstevigen

Werk jij ook in een team met professionals dat samenwerkt om teamdoelstellingen te behalen? Waarbij ieder teamlid zijn eigen steentje bijdraagt met zijn eigen expertise en kwaliteiten? Een goede teamcommunicatie is belangrijk om constructief en plezierig met elkaar te communiceren en de teamdoelen te halen.

Hoe meer mensen er in een team werken, hoe meer verschillende karakters, eigenschappen, overtuigingen, communicatiestijlen en meningen. De onderlinge communicatie en samenwerking verloopt daarom niet altijd soepel. Met sommige collega’s klikt het dan ook beter en verloopt de communicatie en samenwerking soepeler dan met andere.

Herkenbaar?

De communicatie in een team zou natuurlijk een stuk gemakkelijker verlopen als collega’s elkaar allemaal aardig vonden en iedereen op dezelfde manier denkt en communiceert. De werksfeer in het team zou in ieder geval goed zijn, er zou geen miscommunicatie meer zijn en iedereen zou in volledig harmonie met elkaar samenwerken.

Succesvol team

Maar zou het ook een succesvol team zijn?

  • Zouden mensen elkaar nog durven aanspreken?
  • Elkaar aanvullen?
  • Van elkaar leren?
  • Verwachtingen naar elkaar durven uitspreken?
  • Elkaar scherp houden op de teamdoelstellingen?

De kans op een succesvol team wordt juist groter door de verschillen tussen de teamleden. Gelukkig is elk mens uniek en communiceert daarom anders.

Teamcommunicatie

Om te zorgen dat de communicatie tussen de verschillende teamleden constructief verloopt, is het wel nodig om hieraan bewust aandacht te schenken .

Daarom 8 doeltreffende tips voor een constructieve en plezierige teamcommunicatie.

# Tip 1: Maak eerst oprecht contact met de andere teamleden

Professionals hebben de neiging om direct de inhoud in te schieten, want “het is toch logisch wat het doel is?” Maar om succesvol met elkaar als team te kunnen communiceren, is het nodig om eerst oprecht contact te zoeken met de andere teamleden, ook op persoonlijk vlak.

Ontspan, glimlach, gebruik je humor waar mogelijk en verdiep je in je mede teamleden. Hoe goed ken je ze? Wat beweegt hen? Welke informatie willen zij ontvangen? Wat is hun mening?

Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de totale teamcommunicatie constructiever en meer ontspannen zal verlopen.

# Tip 2: Communiceer bewust en constructief

We denken dat we allemaal goed kunnen communiceren, maar soms is communiceren hard werken. Wie heeft er niet eens gedacht: “Ik ben toch duidelijk? Waarom begrijpt hij me niet?” of “Het is toch logisch dat het op mijn manier gaat, waarom gaat ze er zo tegen in?“

Om gezamenlijke teamdoelen te behalen, is het nodig om regelmatig af te stemmen. Bewust en constructief communiceren helpt om de afstemming soepel te laten verlopen.

Niet alleen de inhoud is belangrijk, de manier waarop je je boodschap verpakt, maakt vaak een wezenlijk verschil tussen onderling begrip of onbegrip. Ontwikkel daarom je inlevingsvermogen, waardeer en respecteer je collega-teamleden, leer goed te luisteren, open vragen te stellen, open te staan voor andere meningen en je communicatiestijl tijdelijk aan te passen aan die van je gesprekspartners.

# Tip 3: Voorkom zoveel mogelijk miscommunicatie

Het slechte nieuws is dat miscommunicatie nooit helemaal te vermijden is. Het goede nieuws is, is dat je de kans op miscommunicatie wel zoveel mogelijk verkleinen en je kunt leren op een positieve manier met miscommunicatie om te gaan.

Voorkom bijvoorbeeld dat je gaat invullen wat de ander denkt door regelmatig samen te vatten wat de ander zegt.

Als je merkt dat er sprake is van spanning in een gesprek, benoem dat. Stel je hierin kwetsbaar op en zeg bijvoorbeeld: “Volgens mij praten we langs elkaar heen, dat vind ik vervelend. Zullen we een koffiepauze inlassen en daarna gaan kijken hoe we hier uit kunnen komen?”

Hier kun je meer tips over omgaan met miscommunicatie vinden.

# Tip 4: Communiceer gestructureerd en doelgericht

Om effectief samen te werken is het nodig dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Communiceer helder en duidelijk de teamdoelen en de onderlinge verwachtingen. Hiermee verhoog je de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van de teamleden en komen ze in actie. De samenwerking wordt hierdoor succesvoller, de teamcommunicatie prettiger en de teamdoelen zullen sneller bereikt worden.

# Tip 5: Leer het verschil tussen observeren, interpreteren en voelen

Soms worden mensen emotioneel in een gesprek gezogen. Dat kan positieve energie opleveren als mensen constructief en vol passie brainstormen over de beste oplossing voor een probleem. Als mensen de communicatie echter persoonlijk gaan maken, dan wordt de onderlinge spanning te hoog om nog effectief te kunnen communiceren.

Beter is het dan om te leren wat meer afstand te nemen van de situatie en van hoe iets gezegd wordt. Voorkom dat je je persoonlijk aangevallen voelt en dat je gaat invullen wat een ander over jou als persoon zou denken. Het gaat vaker over de ander dan over jou.

Gebruik tot slot je inlevingsvermogen om meer begrip te krijgen voor je omgeving. Als je begrip toont voor de ander, zal deze eerder begrip voor jou hebben.

# Tip 6: Durf feedback te geven en te ontvangen

Het is voor velen lastig feedback te geven aan een collega, maar soms nodig om de onderlinge samenwerking te bevorderen. Als een collega zich bijvoorbeeld niet aan zijn afspraken houdt, durf dan op een constructieve manier feedback te geven.

Ook respectvol feedback ontvangen is een kunst. Waardeer de feedbackgever voor zijn moeite, bedenk wat je met de feedback wilt doen en vertel dit de feedbackgever.

# Tip 7: vergroot je invloed

Naast de tip over bewuster en doelgerichter communiceren, kun je ook je invloed vergroten door gebruik te maken van een aantal beïnvloedingsvaardigheden, zoals bijvoorbeeld: constructief je mening geven, oprecht complimenteren, goed kunnen presenteren, jezelf profileren en argumenteren in het team en met conflicten om kunnen gaan.

# Tip 8: Neem regelmatig de teamcommunicatie onder de loep

Als teamleden elkaar langer kennen, ontwikkelen ze een routine in hun communicatie. Sommige onderdelen van die teamcommunicatie zullen constructief zijn. Er zijn echter ook vaak irritaties en onzekerheden in de teamcommunicatie waarvan een team zich niet bewust is.

Het is daarom goed om regelmatig de tijd te nemen om bewust stil te staan bij wat goed gaat in de teamcommunicatie en wat beter kan. Wat heeft het team nodig om de onderlinge communicatie op alle fronten ontspannen en doelgericht te laten verlopen? Dit onderwerp kun je bijvoorbeeld regelmatig op de agenda zetten van het werkoverleg of er een aparte afspraak voor maken.

Maar vind je/jullie het lastig om hierover met elkaar van gedachten te wisselen en kun je daarbij een begeleider gebruiken die op een veilige en constructieve manier jullie daarmee kan helpen? Dan weet je me te vinden.

Succes!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Effectief samenwerken, Teamontwikkeling en getagd met , , .