samenwerken

Checklist effectief samenwerken; Wat zijn jouw samenwerkingsvaardigheden?

Welke persoonlijke samenwerkingsvaardigheden zet jij in?

Constructief samenwerken tussen collega’s, zowel offline als online, speelt een belangrijke rol in het werkplezier van mensen en in het succes van een team. Maar ieder mens is anders. Collega’s hebben verschillende achtergronden, interesses, belangen en meningen. Die verschillen leiden daarom nog wel eens tot ingewikkelde en soms ongemakkelijke situaties in een team. Zeker als ze niet uitgesproken worden.

Effectief samenwerken gaat niet vanzelf en is niet vanzelfsprekend

Om effectief te kunnen samenwerken is het naast je inhoudelijk specialisme vooral belangrijk om te (blijven) bouwen aan een prettige en effectieve werkrelatie. Daarvoor heb je persoonlijke samenwerkingsvaardigheden nodig.

Een checklist voor effectief samenwerken; 9 samenwerkingsvaardigheden

Welke persoonlijke samenwerkingsvaardigheden bezit jij? En welke wil je (verder) ontwikkelen?

√ Effectief communiceren; tact en doel van het gesprek

Effectief samenwerken met je collega’s vraagt om tact in je communicatie. Tact wil zeggen dat je begrijpt hoe je onderlinge irritaties kunt voorkomen. Je reageert op een passende manier in plaats van dat je er zomaar wat uitgooit. Je communiceert weloverwegen en constructief om te voorkomen dat je iemand kwetst. Dat vraagt om open te staan voor andermans mening, inlevingsvermogen en soms om geduld.

Tact wil niet zeggen dat je zaken onbespreekbaar laat voor de lieve vrede. Tactvol communiceren is ook duidelijk zijn in je mening, doelen en verwachtingen. Tips om tactvol te communiceren.

√ Assertief communiceren draagt bij aan goed samenwerken

Voor een goede samenwerking is het noodzakelijk om assertief te zijn en je grenzen aan te kunnen geven. Mensen die assertief zijn, kunnen op een respectvolle en duidelijke manier hun ideeën, wensen en mening uiten, waarbij ze rekening houden met die van anderen. Ze staan open voor andermans input in plaats van dat het werk per se volgens hun regels moet gaan.

Op deze manier kun je je vakkennis en professionaliteit delen en onderhoud je een goede werkrelatie met je collega’s. Mensen die hun assertiviteit ontwikkelen, vertellen me vaak dat ze meer zelfvertrouwen voelen, de kwaliteit van hun werk hoger is en het contact met hun collega’s verbeterd is. Het samenwerken met hun collega’s is juist meer ontspannen geworden. Tips om assertiever te worden.

√ Doelgerichtheid

Een team is pas een team als de teamleden effectief samenwerken aan teamdoelstellingen.

Ben je als teamlid doelgericht? Dan lever je een actieve bijdrage aan de gemeenschappelijke teamdoelen. Je verliest deze niet uit het oog en overlegt regelmatig over de voortgang met je collega’s.

√ Flexibiliteit

Stel dat alles op rolletjes loopt en ineens krijgen jij en je collega’s te maken met een tegenslag. Een collega wordt ziek, een project loopt uit of een afgesproken werkwijze functioneert niet in de praktijk. Dan kunnen er ineens andere dingen van je verwacht worden.

Flexibel zijn wil zeggen dat je je kunt aanpassen aan de nieuwe situatie. Dat je in staat bent om hieraan samen met je collega’s oplossingsgericht te werken. Wellicht gaat het om andere taken, een andere werkwijze of een ander doel. Samen met je collega’s uit je routine stappen en de schouders er onder zetten, verhoogt de saamhorigheid en versterkt de samenwerking.

√ Eigenaarschap

Als je eigenaarschap vertoont, dan laat je zien dat je verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag en voor het resultaat van jouw werk. Je laat zien wat je doet en kunt uitleggen hoe en waarom je het doet. Je komt bovendien je afspraken na en zet je samen met je collega’s in voor de teamdoelen. Vanzelfsprekend zonder aapjes op je schouder te nemen die niet op jouw schouder horen.

Is dit een kwaliteit van je? En van je collega’s?

√ Initiatief tonen

Toon jij initiatief? Dan kom je in actie vanuit je eigen motivatie. Met andere woorden, je pakt vanuit eigen beweging werk op, komt met oplossingen en overlegt met collega’s. Niet omdat het moet, maar omdat jij het belangrijk vindt.

√ Omgaan met confrontaties/conflicthantering

Sommige gesprekken voer je liever niet. Je ziet op tegen de reactie van de ander of je voelt je overvallen. Maar zolang je de confrontatie niet aangaat, stapelt de irritatie zich op. Bovendien weten je collega’s niet hoe je ergens over denkt. Soms zijn ongemakkelijke gesprekken nodig om situaties te bespreken.

Vind je dit lastig? Hier heb ik 10 praktische handvatten voor je.

√ Hulpvaardigheid inclusief hulp vragen

Ben je bereid een collega te helpen? Bijvoorbeeld een nieuwe collega die nog ingewerkt wordt of een collega die het erg druk heeft?

Collega’s die goed samenwerken, helpen elkaar waar nodig. Ze helpen collega’s werkzaamheden te begrijpen en ondersteunen hen bij teveel werk of deadlines.

Bovendien hulp vragen, als het nodig is, is ook een belangrijke vaardigheid. Mijn ervaring is dat teamleden dat vaak moeilijker vinden dan hulp aanbieden.

√ Inlevingsvermogen

Inlevingsvermogen wil zeggen dat je je kunt inleven in een ander en dat je rekening met een ander houdt. Niet iedereen heeft dezelfde mening, in hoeverre kun jij je inleven in de denkwijze van je collega? Kun je hier begrip voor hebben? En er samen proberen uit te komen?

Prettig en effectief samenwerken: persoonlijke samenwerkingsvaardigheden

Welke persoonlijke samenwerkingsvaardigheden bezit jij? Welke zou jij zelf (verder) willen ontwikkelen?

Ik wens je veel plezier en succes!

Wil je je samenwerkingsvaardigheden (verder) ontwikkelen samen met een coach? Ik nodig je van harte uit om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Columns, Communiceren met collega's, Doelen halen en prioriteiten stellen, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling, Professionele vaardigheden, Samenwerken, Succes-in-je-werk, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , , , , .