assertief communiceren met je leidinggevende, je mening geven aan je leidinggevende

Hoe communiceer je assertief met je leidinggevende?

Hoe geef je je leidinggevende jouw mening?

Pas geleden heb ik een discussie gehad met iemand die het belachelijk vond dat leidinggevenden niet altijd weten wat hun medewerkers wel allemaal niet doen en wat voor taken ze hadden.

Of dat zij problemen hebben met andere collega’s die hen continu werk in de schoenen proberen te schuiven. “Zij moeten toch zien dat hun medewerkers zo veel werk hebben? En als dat niet zo is, dan zijn het slechte leidinggevenden!”, zei ze.

Verantwoordelijkheid van de leidinggevende of van de medewerker?

Een leidinggevende moet ingrijpen als medewerkers om komen in het werk.

Maar ben je een slechte leidinggevende als je niet precies bijhoudt waarmee je medewerkers zich heel de dag bezighouden?Hebben de mensen op de afdeling ook niet een verantwoordelijkheid om te vertellen aan welke projecten ze werken, waar ze tegenaan lopen en hoe lang ze ermee bezig zijn? Leidinggevenden kunnen namelijk niet alles weten.

Sommige projecten lopen uit. Soms nemen medewerkers zelf het initiatief voor nieuwe klussen (en dat is alleen maar goed). Ze helpen collega’s met een klus. Ze worden bij nieuwe projecten betrokken of ze worden ‘even’ om een advies gevraagd vanwege hun expertise.

Leidinggevenden kunnen bovendien geen gedachten lezen.

Ze geven vaak leiding aan een grote groep mensen en hebben ze het zelf ook druk. Niemand kan van zijn leidinggevende verwachten dat hij of zij precies weet  wat er bij iemand speelt, ook omdat iedereen anders met werkdruk omgaat. Als een leidinggevende niet ziet dat iemand het te druk heeft, is er maar één manier om dat te laten weten: Communiceren over de hectiek in het werk!

Assertief communiceren met je leidinggevende

Vind jij het lastig om assertief te communiceren met je leidinggevende, om je mening te geven en te vertellen dat je te druk hebt?Dan zijn de volgende tips wellicht nuttig voor je.

Maak een afspraak met je leidinggevende.
Zorg ervoor dat je afspraak in een ruimte plaatsvindt waar je rustig kunt overleggen.

Bereid je afspraak goed voor.
Zorg ervoor dat je een overzicht hebt van alle werkzaamheden waarmee je bezig bent. En zet erbij hoeveel tijd de taken kosten. Maak ook een voorstel met daarin jouw prioriteiten.

Tijdens de afspraak presenteer je je takenlijst en je prioriteitenvoorstel.
Vertel de reden van de lijst en geef dat je graag met je leidinggevende wilt overleggen over de prioriteiten van je taken.

Zorg bovendien voor een gerichte vraag voor je leidinggevende.
Een vraag die duidelijk maakt wat jij graag wel wilt en vooral wat je niet meer wilt en wat je van je leidinggevende verwacht. Als je namelijk alleen maar vertelt waarmee je bezig bent en je lijst laat zien, dan denkt je leidinggevende wellicht wel dat je gewoon trots bent op je werk en dit wilt laten zien vanwege de komende beoordelingsgesprekken (geloof me, het komt vaker voor dan je denkt).

Hou je doel voor ogen tijdens de afspraak!
Wil je minder werk, minder uren werken? Wil je ander werk?

Geef je leidinggevende bovendien de ruimte om feedback te geven.
Het kan zijn dat hij met een heel andere oplossing komt dan jij. Jij wilt bijvoorbeeld dat er een collega bij komt, hij wil dat jij efficiënter gaat werken en dat je bepaalde taken af gaat stoten. Blijf rustig en vertel vriendelijk wat jij vindt van de oplossing van je leidinggevende.

Vertel wat je wel wilt!
Welke dingen wil je blijven doen? En voor welke klussen heb je echt geen tijd (en geen zin in)?

Stel vragen aan je leidinggevende.
Vraag zijn mening en zet hem aan het denken.

Weet hij niet direct de oplossing of wil hij er nog even over nadenken? Geef die ruimte, maar maak wel gelijk een vervolgafspraak. En laat weten dat het voor jou belangrijk is, dat het probleem snel wordt opgelost.

Emoties in het gesprek

Tot slot, wacht niet te lang met dit gesprek.

Je emoties zullen zich opstapelen en hoewel je je voorgenomen hebt rustig te blijven, is de kans groot dat die emoties er tijdens het gesprek ineens uitkomen. Het gesprek gaat dan alleen nog maar over hoe jij je voelt en niet over de oplossing.

En dat laatste is toch wat je wilt? Een oplossing voor je probleem, zodat je weer meer plezier in je werk hebt. 

Succes!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Doelen halen en prioriteiten stellen en getagd met , , .