grenzen stellen in je werk

Waarom grenzen stellen in je werk zo belangrijk is

En aan je grenzen vasthouden voor meer evenwicht tussen je werk en je privéleven

Waarom zou je grenzen stellen in je werk?

Grenzen stellen in je werk zorgt voor een gevoel van evenwicht en voldoening. Het levert meer vrije tijd en energie op in je privéleven, een hogere productiviteit in je werk en een groter gevoel van rust en voldoening over beiden. Dubbelwinst…. 😊

Werk en je leven in evenwicht

Neemt werk voor jou ook een grote plek in in je leven? We voelen ons allemaal betrokken bij ons werk. Werk is belangrijk voor ons en daarom geven we het veel aandacht en energie.

Veel aandacht en energie geven aan je werk

Je werkt daarom regelmatig hard en veel of denkt ook na het afsluiten van je werkdag nog aan je werk. Soms geeft dat energie, maar vaak ook niet. Zeker niet als werk voor je gevoel teveel ruimte in je leven inneemt. Regelmatig vertellen professionals me in gesprekken dat de grens tussen werk en privé vager wordt en dat ze daar moeite mee hebben. Vooral bij thuiswerken. Ze kunnen werk minder gemakkelijk van zich afzetten en daardoor minder ontspannen.

Grenzen stellen in je werk is goed voor jezelf zorgen

Hoewel we het graag zouden willen, kunnen we helaas niet zomaar ’s morgens een knop werk aanzetten en ’s avonds weer uitzetten. Wat wel werkt, is duidelijk grenzen stellen in je werk, zodat je voldoende energie voor je werk hebt en voor je privéleven. Door op deze manier goed voor jezelf te zorgen, kun je vervolgens meer van betekenis zijn voor zowel de mensen die je dierbaar zijn als voor je werk.

Hoe kun je grenzen stellen in je werk? En standvastig blijven?

#1. Relativeer

Voor veel mensen is hun werk enorm belangrijk. Zo belangrijk dat het hen kwetsbaar maakt. Ze vinden het moeilijk om met kritiek om te gaan en nog moeilijker om te ontspannen.

De kunst is om je werk in perspectief van je gehele leven te plaatsen. Iedereen vervult meerdere rollen in zijn leven. Niet alleen die van professional, maar ook andere belangrijke rollen zoals ouder, kind, vriend, vrijwilliger en niet in de laatste plaats jijzelf als persoon. Hoe belangrijk is je werk en hoeveel aandacht en energie wil jij je werk geven?

Neem je wat meer afstand tot je werk, dan kun je je nog steeds betrokken voelen bij je werk. Tegelijkertijd zul je meer energie overhouden en effectiever worden in je werk.

#2. Besef je toegevoegde waarde

Iedereen wil van toegevoegde waarde zijn in zijn werk. Het is een belangrijke drijfveer die ervoor zorgt dat we ons best doen om ons werk goed te doen en dat we hard werken.

Maar soms hebben we het gevoel dat het niet genoeg is wat we doen in ons werk, dat we niet nuttig genoeg zijn geweest. Met als gevolg dat we een onvoldaan gevoel hebben en we nog harder gaan werken. We zeggen sneller ‘ja’ op een verzoek van een collega, terwijl we eigenlijk ‘nee’ zouden willen zeggen, omdat we bang zijn dat die collega anders denkt dat we niet nuttig zijn. En het werk dat we doen, moet natuurlijk altijd van dezelfde topkwaliteit zijn.

Toegevoegde waarde inbrengen in je werk

We zijn allemaal anders. We hebben allemaal onze eigen deskundigheid, unieke vaardigheden en ervaringen, een andere mening of perspectief. En ondanks dat we ook zo onze eigenaardigheden hebben (gelukkig is niemand perfect), maakt dat we onze eigen toegevoegde waarde hebben die we kunnen inbrengen in ons werk.

Dat kan alleen als je je bewust bent van jouw toegevoegde waarde in je werk en je weet wat jou motiveert. Het is bovendien belangrijk dat je het lef hebt en bereid bent om voor jezelf op te komen, zodra mensen over jouw grenzen heen gaan. Alleen dan kun je optimaal gebruik maken van jouw unieke toegevoegde waarde in je werk en kun je zelf besluiten waaraan jij je aandacht en energie wilt besteden. En dat geeft ook nog eens meer zelfvertrouwen.

#3. Blijf respectvol en wees duidelijk in je eigen belang

De manier waarop je met je collega’s in gesprek gaat over jouw grenzen beïnvloedt de gewenste uitkomst sterk. Wat bijvoorbeeld niet helpt, is twijfeltaal “Sorry, maar ik denk toch niet dat ik die planning kan maken. Kan iemand anders dat wellicht doen?” of botheid / onbeschoftheid “Nee, dat ga ik niet doen, zoek maar iemands anders voor je rotklussen.”

Respectvol grenzen stellen in je werk

Wanneer je wilt dat collega’s je begrijpen, communiceer respectvol en duidelijk. Respectvol om ervoor te zorgen dat je prettig kan blijven samenwerken met je collega’s. En duidelijk zodat je collega’s je goed begrijpen zonder dat er een misverstand ontstaat over jouw bedoelingen. “Ik snap dat je problemen hebt met het project en een deadline hebt. Ik heb zelf echter ook een deadline en kan je daarom niet nu helpen. As. maandag heb ik meer tijd. Lukt dat jou ook?” is een sympathieke en duidelijke manier om afspraken met je collega te maken.

#4. Grenzen stellen in je werk is niet hetzelfde als ‘nee’ zeggen

Grenzen stellen in je werk gaat niet alleen om ‘nee’ zeggen. Grenzen stellen heeft vooral te maken met eerst zaken voor je zelf verhelderen en deze dan pas uitspreken. Zonder dat je werk naar je toetrekt of op je bordje laat schuiven, kun je je mening geven en mee helpen denken met een oplossing.

Ook kun je aangeven dat je nu geen tijd hebt, maar volgende week wel. Of dat je graag wilt werken aan dit project en tegelijkertijd kunt vragen wat er dan niet hoeft te gebeuren of pas later. Een coachee van mij noemt dit niet onderhandelen, maar op een prettige manier uitwisselen. In gesprek met je collega’s en je leidinggevende met elkaar uitwisselen wie wat wel en niet kan doen en wanneer.

Grenzen stellen in je werk gaat vooral over het gesprek aangaan met je collega’s en oprecht luisteren naar alle belangen en meningen. En in dit gesprek op een constructieve manier je eigen mening en belangen verwoorden. Als je dat kan, zal je zelfvertrouwen ook groeien.

Ik wens je veel succes!

Wil je ook beter grenzen stellen in je werk? Denk eens aan coaching voor jezelf of een webinar voor het team.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Communiceren met collega's, Keuzes maken, Persoonlijke ontwikkeling, Werkdruk en werkstress, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , , , , .