feedback geven, effectief communiceren, assertief communiceren, samenwerken

Hoe geef je goede feedback?

10 tips om op een respectvolle manier goede feedback te geven

Veel mensen vinden het geven van  goede feedback lastig.

Ze weten niet hoe ze het moeten verwoorden, zijn bang voor boze reacties of om niet meer aardig gevonden te worden. Of nog erger, ze denken dat het toch geen nut heeft.

Maar iedereen irriteert zich wel eens aan het gedrag van een ander of wil iemand helpen door tips te geven hoe die persoon iets beter kan doen.

Feedback geven is een keuze

Je kunt ervoor kiezen om niets te zeggen of om te vertellen hoe jij erover denkt. Om die keuze te maken, kun je je het volgende afvragen:

  • Heb ik het goed gezien?
  • Is het onderwerp belangrijk genoeg om feedback te geven?
  • Wat wil ik ermee bereiken?
  • Lukt dat op deze manier?
  • Is het een positief doel?

Frustratie uiten

Of wil je alleen maar vertellen hoe boos je op iemand bent of hoe je baalt?

Wil je je frustratie afreageren? Dan kun je misschien beter even wachten en tot 10 tellen. Je boosheid krijgt zo de kans om te zakken, zodat je weer ruimte hebt om beter na te denken over je doel van de feedback.

Want boze feedback heeft nadelen:

  • Mensen luisteren maar half naar wat je vertelt
  • Ze merken alleen maar dat je erg boos bent en snappen vaak niet waarom
  • De relatie met je gesprekspartner zal slechter worden als je feedback aanvallend overkomt. Ze horen alleen maar de manier waarop je praat. Ze luisteren niet meer naar de inhoud.

Goed gegeven feedback kan echter veel opleveren.

Voordelen van het geven van goede feedback

De voordelen van het geven van goede feedback:

  • Je investeert in de relatie met je gesprekspartner.
  • Je zorgt voor wederzijds begrip.
  • Geef je goede feedback, dan kun je de prestaties van collega’s en medewerkers in een organisatie op een positieve manier beïnvloeden.
  • Je zorgt ervoor dat mensen de kans krijgen rekening te houden met jouw wensen. Je communiceert namelijk op een assertieve manier.
  • Je krijgt een reactie terug en deze bevat vaak nuttige informatie.

10 tips voor goede feedback

Goede feedback geven is niet gemakkelijk. De volgende tips kunnen je helpen het geven van feedback gemakkelijker te maken.

# Tip 1

Spreek vanuit jezelf. Als je in de ik-vorm praat, voelen mensen zich minder snel aangevallen en zullen ze eerder openstaan voor je boodschap

# Tip  2

Vertel op een specifieke en feitelijke manier wat je waargenomen hebt, wat er is gebeurd. Wees concreet!

# Tip 3

“Niet op de man spelen, maar op de bal”.

Val de persoon niet aan, maar benoem het gedrag dat jou stoort en waarvan je wilt dat je gesprekspartner het verandert.

Niet: “Je bent een slechte werknemer.”
Wel: “Die opdracht heb je om deze redenen niet goed uitgevoerd.”

# Tip 4

Vertel daarna wat het gedrag met jou doet en wat je ervan vindt.

“Dit rapport loopt nu vertraging op en dat vind ik vervelend, omdat ik mijn deadline niet haal.”

# Tip 5

Geef de ander de ruimte om te reageren.

Pas geleden had ik een afspraak met de leidinggevende van iemand die ik zou gaan coachen. De leidinggevende was eindeloos aan het praten en stopte alleen om adem te halen. Toen ik haar uiteindelijk vroeg of ze wel antwoord op de vraag wilde die ze me had gesteld, viel ze stil. Ze bleek heel bang te zijn om dingen over zichzelf te horen.

Wees niet bang voor de reactie van de ander. Dit geeft jou informatie over de situatie waar jij op jouw beurt weer op kan reageren. Dit is het begin van een oplossing.

# Tip 6

“Mensen kunnen geen gedachten lezen. Vul daarom niet de gedachten van anderen voor jezelf in.”

Stel vragen als je je iets wilt weten en als het belangrijk genoeg is voor het gesprek. Gebruik hiervoor bij voorkeur open vragen en luister naar de antwoorden die je krijgt.

# Tip 7

Je wilt graag dat de ander zijn gedrag verandert. Vertel daarom welk gedrag je wel wilt zien en wees hierin specifiek.

Bijvoorbeeld: “Ik wil graag dat dit rapport volgende week afgerond is.”

Of

Een lerares tegen een ouder die vaak ’s morgens over haar kind wil praten als de bel al is gegaan: “Ik wil nu met de les beginnen. Daarom stel ik voor dat we een afspraak maken en dat u een keer na schooltijd langskomt.”

# Tip 8

Help de persoon met een oplossing. Als een medewerker een klus binnen twee weken af moet hebben en hij weet niet hoe, vraag wat de reden hiervan is. Bied zo mogelijk hulp aan en geef de ander de ruimte om deze hulp te accepteren of af te slaan.

# Tip 9

Wordt je gesprekspartner emotioneel, toon begrip. Erken de emotie en geef de emoties de ruimte. Pas als je gesprekspartner gekalmeerd is, zal hij weer in staat zijn om naar je te luisteren.

# Tip 10

Feedback geven en nemen is ook spiegelen.
Wees niet bang om een reactie over jezelf terug te krijgen of te erkennen dat de ander misschien ook een punt heeft. Niemand is namelijk perfect.

Veel succes!

Wil jij of je team leren welke manier van feedback geven bij jou past en hoe dit over komt bij een ander? Neem contact met me op!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Columns, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Samenwerken en getagd met , , , , .

Eén reactie

  1. Pingback: Waarom wil ik beter worden in feedback geven? – Ester Lemmens

Reacties zijn gesloten.