bescheidenheid, last van bescheidenheid, zichtbaar zijn voor collega's, zelfprofilering

Bescheidenheid; een lust of een last?

Hoe zichtbaar ben jij in je werk? Of houdt je bescheidenheid je tegen? 5 Tips!

Veel mensen voelen zich ongemakkelijk als ze over zichzelf moeten vertellen waar ze goed in zijn, zoals in een sollicitatiegesprek of een netwerkgesprek. Ze zijn bang dat ze opschepperig overkomen en teveel op de voorgrond treden. Want ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, toch?’ (Nederlands spreekwoord).

Bescheidenheid een goede eigenschap?

Toch wordt steeds vaker bescheidenheid gezien als een eigenschap waar je alleen maar last van hebt. Daar ben ik het niet mee eens. Bescheidenheid is een prima eigenschap. Stel je voor dat op een feestje iedereen elkaar constant zou vertellen hoe goed ze zijn in wat ze doen…. Volgens mij zou dat een vervelend feestje worden. Mensen gaan zich aan elkaar irriteren, luisteren niet meer naar elkaar en vinden de ander een opschepper. Enige terughoudendheid en bescheidenheid zorgt ervoor dat je niet continu zelf aan het woord bent, je naar anderen luistert en jezelf op de achtergrond kan plaatsen als de situatie daarom vraagt. Je hebt hierdoor een beter gesprek met je gesprekspartner. De sfeer op het feestje wordt een stuk aangenamer 😉

“Bescheidenheid siert de mens”
(Nederlands gezegde)

Teveel bescheidenheid

Maar een teveel aan bescheidenheid kan ervoor zorgen dat je nooit zult bereiken wat je echt wilt.

Dat gaat ten koste van je persoonlijke en professionele zelfvertrouwen en succes.

Je wordt onzichtbaar omdat je het ongepast vindt om ‘te koop te lopen met jouw kwaliteiten’. Of je vindt dat je collega’s maar uit je werk moeten opmaken wat je kunt en hoe hard je wel niet werkt. En je leidinggevende heeft alle gegevens in je personeelsdossier, dus die is vanzelfsprekend op de hoogte van al de opleidingen die je gevolgd hebt.

Helaas werkt het anders in de praktijk. En daar kun je wel eens op een vervelende manier achter komen. Als je leidinggevende je in je functioneringsgesprek ineens vertelt dat je moet werken aan je zichtbaarheid. Of je collega’s geen idee hebben waar je je mee bezig houdt en voor een vraag over een onderwerp waar jij het meeste van af weet naar een ander gaan voor het antwoord. Of omdat je nog steeds de meest vervelende klussen van de afdeling krijgt, want niemand weet wat jouw toevoegde waarde is.

Zichtbaarheid van jouw kwaliteiten

Als je wilt dat anderen weten wat jouw kwaliteiten zijn en wat jij kunt betekenen voor je collega’s en de organisatie waarin je werkt, dan zul je ze dat moeten vertellen.

Ondanks dat het in eerste instantie oncomfortabel voelt. Hiervoor hoef je niet gelijk hoog van de toren te blazen, maar met teveel nederigheid bereik je alleen maar dat mensen een totaal verkeerd beeld van je krijgen.

Daarom 5 tips om je te helpen over je teveel aan bescheidenheid heen te stappen.

# Tip 1; Vervang bescheidenheid door eerlijkheid

Vraag jezelf af hoe eerlijk het is naar jezelf en naar anderen toe als jijzelf wel weet welke kwaliteiten en  toegevoegde waarde je hebt voor je collega’s en de organisatie, maar je het niet vertelt. Je vindt het ongepast om daarover op te scheppen.

Je laat je  leiden door valse bescheidenheid. Maar opscheppen is iets anders als eerlijk zijn.

Daarmee ontneem je jezelf werkplezier en succes en anderen je kennis en kunde die misschien wel heel waardevol is.

Wees daarom eerlijk naar jezelf en naar anderen toe over wat je kunt (je kwaliteiten) en graag doet!

# Tip 2; Wees je bewust van je kwaliteiten!

Weet je niet precies wat jouw kwaliteiten zijn, vraag je jezelf het volgende af:

  • Wat doe ik goed in mijn werk en privé leven?
  • Waar waarderen mijn collega’s en naasten mij om?
  • Wat is mijn toegevoegde waarde voor het team waarin ik werk?

Schrijf je antwoorden eens op. De kans is groot dat de lijst groter is dan je zelf denkt.

# Tip 3; Voorbereiding

Als je het lastig vindt om te vertellen waar je goed in bent en je hebt binnenkort bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of functioneringsgesprek, bereid je goed voor.

Schrijf op wat je wilt zeggen en oefen de tekst van tevoren,  net zolang totdat de tekst comfortabel gaat voelen. En denk niet dat dit niet nodig zou moeten zijn. Communiceren is grotendeels aangeleerd gedrag. Iedereen oefent wel eens van tevoren,  zodat de kans op succes groter wordt.

# Tip 4; Wees je bewust van je uitstraling en hoe je over jezelf praat

Mensen geloven wat jij hen vertelt en wat je uitstraalt. Daarom:

  • Voorkom dat je negatieve woorden gebruikt als je over jezelf praat. Laat door het gebruik van positieve woorden merken dat je vertrouwen hebt in je kwaliteiten
  • Spreek met vaste stem in plaats van heel zachtjes en hakkelend
  • Zorg ervoor dat je je zelf niet kleiner maakt dan je bent (letterlijk bedoel ik), maar zit of sta stevig en rechtop.
  • Communiceer helder en duidelijk over wat mensen van je mogen verwachten.

Als je leidinggevende je een moeilijker project wil geven en je weet dat je het kunt, zet je bescheidenheid opzij en vermijd binnensmonds praten. Kijk je leidinggevende aan, bedank voor het vertrouwen en neem de klus aan.

# Tip 5; Complimenten

Durf complimenten in ontvangst te nemen zonder ze te ontkrachten.

Als je een compliment krijgt, accepteer deze en bedank de persoon vriendelijk. Gemeende complimenten zijn goed voor je zelfvertrouwen. Het is positieve feedback over je kwaliteiten.

Balans in bescheidenheid

Wees, met andere woorden, bescheiden over de dingen die je minder goed kunt (en wellicht wil je die vaardigheden ontwikkelen), maar wees vooral eerlijk en zichtbaar over je kwaliteiten.

Het zal je plezier, zelfvertrouwen en succes in je werk en dat van je omgeving enorm doen groeien.

Heb je hulp nodig om je kwaliteiten te leren kennen en benoemen of om over de drempel van bescheidenheid heen te stappen? Dan ben je van harte uitgenodigd om vrijblijvend met mij te komen kennismaken. In het kennismakingsgesprek gaan we samen concreet maken waar je tegenaan loopt in je werk en wat je nodig hebt om een plezierige en succesvolle werksituatie te creëren. Ook voor teams trouwens.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Kwaliteiten, sterke punten, Persoonlijke ontwikkeling, Professionele vaardigheden, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , , .