persoonlijke effectiviteit in je werk vergroten, ontspannen werken, doelen vaststellen, effectief communiceren, sterke en zwakke punten, keuzes maken, assertiviteit

5 handvatten om je persoonlijke effectiviteit in je werk te vergroten

Vergroten van je professionele en persoonlijke effectiviteit in je werk

Je hoeft niet altijd tegen lastige situaties in je werk aan te lopen om te gaan werken aan het vergroten van je persoonlijke effectiviteit. Soms is het gewoon goed om stil te staan bij de manier waarop je in je werk staat, welke gedachten je helpen je werk goed te doen en welke  je ervan weerhouden om de goede dingen goed te doen en op het goede moment. Je bewust te zijn van je kwaliteiten en talenten en deze in te zetten om je persoonlijke effectiviteit in je werk te vergroten.

Vergroten van je persoonlijke effectiviteit in je werk

Vind je dat je bewuster, doelgerichter en meer ontspannen kan werken? Dat je je persoonlijke effectiviteit in je werk kunt vergroten ? Dan kun je hieronder 5 handvatten vinden.

1. Doelen vaststellen

Als je weet wat je wilt bereiken, dan motiveert dat om aan de slag te gaan. Maar soms voelen mensen chaos en onrust. Het doel is niet helder genoeg of ze weten niet waar ze moeten beginnen, omdat er zoveel door hun hoofd heen spookt.

Neem daarom eerst de rust om je doelen zo concreet mogelijk te krijgen. ‘Ik wil mijn omzet met 10% laten stijgen in het eerst kwartaal van 2013’ klinkt concreter dan ‘ik wil mijn huidige omzet verhogen.’ Een ander voorbeeld: ‘ik wil het projectplan binnen 2 dagen zodanig geschreven hebben, dat mijn collega’s weten wat van hen verwacht wordt en welke eerste stappen zij kunnen doen om met het project te beginnen.’ is concreter dan ‘ ik wil het project plan snel af hebben.’

Formuleer vervolgens de eerste stappen die je kunt zetten om je doel te bereiken. Als je bijvoorbeeld een groot evenement organiseert, dan levert dat heel veel actiepunten op. Schrijf ze op, rubriceer ze en begin vervolgens om de eerste logische stap te zetten. Ik kan me voorstellen dat op dat lijstje bijvoorbeeld staat ‘een sfeervolle locatie voor 100 deelnemers zoeken’ en ‘uitnodigingen laten maken’.

Houd tot slot tijdens je werkzaamheden je doel voor ogen. Vraag je zo nu en dan af: “levert mijn werk een bijdrage om mijn doel te bereiken?”

2. Ken je sterke en zwakke punten

Het is makkelijker en veel beter voor je zelfvertrouwen om uit te gaan van je kwaliteiten in je werk, dan continu bezig te zijn met het verbeteren van je zwakke punten. Iedereen heeft namelijk unieke kwaliteiten. De kunst is om deze te ontdekken en ermee aan de slag te gaan.

Dat wil niet zeggen dat je nooit hoeft te werken aan je zwakke punten. Als bepaalde vaardigheden noodzakelijk zijn voor je werk en je vindt dat je ze onvoldoende beheerst, dan is het wel degelijk belangrijk om deze te verbeteren. Wees echter mild voor jezelf en voorkom dat je onrealistische verwachtingen van jezelf hebt. Leg de focus daarom niet op wat je (nog) niet goed doet, maar vooral op wat je al bereikt hebt en goed doet.

3. Keuzes maken

Iedereen maakt heel de dag door keuzes. De meeste maak je niet bewust, zoals bijvoorbeeld “Wat doe ik op mijn brood?”

In bepaalde situaties is het echter nodig goed na te denken over wat je wilt en belangrijk vindt, zoals over de volgende stap in je carrière.

Keuzes maken voelt echter vaak eng en definitief. Soms stel je daarom een beslissing uit.

  • Keuzes maken vereist daarom lef. Maar je kunt het maken van keuzes voor jezelf wel gemakkelijker maken door:
  • Je doel concreet te maken en te omschrijven wat je wilt
  • Antwoord te geven op vragen als:
    • Wat levert het me op? (tijd, geld, voldoening, vrijheid, prettiger werken, etc.)
    • Welke gevolgen zijn er?
    • Wat vind ik belangrijk?
  • Neem de tijd voor het maken van je keuze.
  • Praat met andere mensen over wat je bezighoudt om je gedachten te ordenen en een andere mening te horen. Het is aan jou wat je met de mening van anderen doet.
  • Relativeer voor jezelf. Welke keuze je ook maakt, het is zelden een keuze voor het leven. Als je kiest voor een andere baan en die bevalt niet, dan staat het je vrij om een nieuwe keuze te maken.

4. Assertiviteit

Assertiviteit betekent niet zo zeer ‘nee’ leren zeggen, maar vooral leren keuzes te maken. Als je namelijk weet wat je wilt, is het makkelijker om je eigen wensen, belangen, mening en ideeën onder woorden te brengen waarbij je de mening en belangen van de ander respecteert.

En weet je niet wat je wilt of nodig vindt? Dan kun je tijd kopen (“ik wil even overleggen/er even over denken en kom er bij je op terug.”).

Assertiviteit is bovendien goed voor jezelf zorgen, zodat je bovendien goed voor anderen kunt zorgen. Je komt professioneler over, mensen weten waarop ze kunnen rekenen. Assertieve mensen zitten beter in hun vel omdat ze op zichzelf durven te vertrouwen en niet bang zijn om anderen te woord te staan. Ze zijn tot slot in staat om hun belangen op een zodanige manier te communiceren dat zij blijven investeren in de relatie.

5. Effectief communiceren

Veel mensen vinden effectief communiceren lastig. “Ze begrijpen me niet.” Of “Praat ik soms achterstevoren?”, hoor ik mensen regelmatig verzuchten. Wat ze eigenlijk zeggen, is dat zij niet het gewenste effect bereiken met hun communicatie. De collega zegt dat hij begrijpt wat het projectdoel is, maar hij past zijn eigen oplossing toe. Je leidinggevende belooft iets voor je uit te zoeken en twee dagen later heb je nog niets gehoord, je leidinggevende ging echter uit van een week. Wederzijdse verwachtingen zijn dan niet op elkaar afgestemd, want “dat is toch logisch dat ik dat bedoel?”

Effectieve communicatie wil zeggen dat het effect van je communicatie op je gesprekspartner overeenkomt met je bedoeling. Een aantal belangrijke kenmerken van effectieve communicatie zijn:

  • Je luistert goed naar je gesprekspartner zonder te veroordelen of in te vullen
  • Vervolgens vraag je door om te controleren of je de ander begrijpt en of jij begrepen wordt
  • Je besteedt aandacht aan non-verbale communicatie.
  • Als je ziet dat iemand weerstand vertoont of emoties laat zien, geef je dat aandacht.
  • Je maakt concrete afspraken.

Met deze handvatten kun je je professionele en persoonlijke effectiviteit in je werk vergroten.

Sterker nog, door het heft in handen te nemen en zelf te bepalen welke groei je wilt verwezenlijken, werk je vanuit je persoonlijk leiderschap. Je neemt leiding over je eigen ontwikkeling en persoonlijke effectiviteit in je werk. Dat levert je meer zelfvertrouwen, succes en plezier op in je werk!

Succes!

Wil je werken aan je eigen persoonlijke effectiviteit  in je werk of wil je de persoonlijke effectiviteit van een afdeling, team of organisatie vergroten? Je bent van harte welkom contact met me op te nemen.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Carrière, Columns, Effectief communiceren, Keuzes maken, Persoonlijke ontwikkeling en getagd met , , , .