uitdaging in je werk, werkplezier, voldoening in je werk, succes in je werk

Vind je je werk saai worden? Zorg voor meer plezier en uitdaging in je werk en doe aan jobcrafting!

Uitdaging in je werk; 4 aspecten waarop jij je werk interessanter kunt maken en praktische tips hoe je dit kunt aanpakken

Heb jij voldoende uitdaging in je werk en geeft het je voldoening? Vind je je werk interessant? Ga je elke dag met plezier naar je werk?

Ik hou van werken zolang het werken is waarvan ik hou.
~Johan Cruijff~

Of wil je meer of anders in je werk? Wil je de uitdaging in je werk vergroten?

Maar niet van baan veranderen?

Balans tussen uitdagende werkzaamheden en de vervelende energieverslindende klussen

Elke baan heeft leuke en minder leuke kanten.

 Vervelende klussen en lastige situaties horen er ook bij. De vraag is waar jouw balans ligt tussen enerzijds de uitdagende en leuke werkzaamheden die je energie geven en anderzijds de vervelende energieverslindende klussen.

Slaat de schaal voor jou negatiever uit dan je zou willen?

 Wil je meer uitdaging in je werk in de vorm van nieuwe klussen, meer variatie, meer contact met klanten of collega’s of juist meer inhoudelijk werk? Omdat je denkt dat je het kunt, het je motiveert en energie geeft?

Jobcrafing

Doe aan jobcrafting.

Jobcrafting bestaat uit de acties die werknemers nemen om hun werk vorm te geven en herdefiniëren. Jobcrafting houdt in het aanpassen van de grenzen van het werk (zowel fysiek als cognitief), en het aanpassen van de relatie tot het werk. Mensen worden niet gezien als passieve ontvangers van informatie van hun werk omgeving, maar juist actief in het interpreteren van hun werk en daarmee overeenkomstig het vormgeven hiervan.
(nl.wikipedia.org)

Jobcrafting is, met andere woorden, op zoek gaan naar de mogelijkheden binnen je huidige functie om je baan meer vorm te geven en (gedeeltelijk) aan te passen aan jouw wensen, kwaliteiten, kennis en kunde. Het zorgt voor meer uitdaging in je werk.

4 aspecten van jobcrafting

Uit onderzoek is gebleken dat vier aspecten van je werk aan te passen zijn.

1. Taken

Welke taken vind je uitdagend en plezierig om te doen? 

Welke klussen zouden voor jou een verrijking van je takenpakket zijn en van toegevoegde waarde voor de organisatie waarin je werkt?

Een secretaresse kan bijvoorbeeld de introductiedag van nieuwe medewerkers gaan organiseren en hen ontvangen op hun eerste dag. Een ervaren manager kan mentor worden van collega’s die beginnen met leidinggeven. Een beleidsadviseur kan beleid schrijven over een ander beleidsterrein binnen dezelfde organisatie.

Denk na welke taken van toegevoegde waarde kunnen zijn om jouw werk interessanter, uitdagender en plezieriger te maken.

2. Relaties op het werk

Hoe vind je de samenwerking gaan met je naaste collega’s?

Wat kun jij doen om je werkomstandigheden met betrekking tot je collega’s voor jezelf te verbeteren? Wil je meer contact met de klant of met je collega’s? Wil je liever in de buurt van een bepaalde collega zitten waarmee je veel samenwerkt?

Je kunt bijvoorbeeld vaker de telefoon pakken in plaats van een e-mail sturen, zo je functie organiseren dat je meer contact met klanten hebt of werklunches organiseren om ervaringen met gelijkgestemde collega’s uit te wisselen.

3. De manier waarop je over je werk denkt

Als je minder voldoening in je werk ervaart, kijk dan eens naar het resultaat van je werk.

Kijk eens aan het einde van de dag, week of maand naar wat je allemaal bereikt hebt en wat dit heeft bijgedragen aan jouw professionele doelen en die van de organisatie. Je leert op deze manier anders naar je werk kijken en ziet wat jouw inspanning jou, je collega’s en de organisatie oplevert.

4. Werkomgeving- en omstandigheden

Wat is voor jou een goede balans in je werkomstandigheden en in de balans tussen werk en privé?

Misschien vind je het prettig om af en toe thuis te werken, zodat je productiever bent en niet in de file hoeft te staan (en af en toe een wasje kunt draaien tussendoor 😉 ). Of wil je elke dag een uur eerder beginnen zodat je ongestoord alvast wat klussen kan wegwerken voordat je collega’s komen?

Welke aspecten van je werk kun jij veranderen?

Ruimte om je functie aan te passen

Wat is jouw ruimte om je functie zo te vormen dat deze interessanter en uitdagender voor je wordt?

“Ja maar dat is lastig!” hoor ik regelmatig als ik over jobcrafting begin.
Of
“Mijn werk aanpassen? Dat mag vast niet.”

Het is soms niet makkelijk om bewust na te denken over hoe jij je functie voor jezelf kunt verrijken door een aantal aspecten te veranderen.

  • Begin is om na te denken over wat je leuk vindt en wat je anders zou willen.
  • Daarna kun je bedenken welke (kleine) eerste stappen je kunt zetten om je functie voor jou uitdagender, plezieriger en interessanter te maken.
  • Maak het voor jezelf niet te groot, maar begin bij het begin. Wil je meer contact met je collega’s? Begin ’s morgens eens met een praatje te maken met de collega’s van andere afdelingen die je bij de koffieautomaat tegenkomt. Loop eens langs bij de andere secretaresse, manager of beleidsadviseur om iets te vragen in plaats van te mailen.
  • Daarna kun je de volgende stap zetten.

Besef bovendien dat je meer ruimte hebt om je functie naar je eigen wensen in te vullen dan jezelf denkt.

Vaak gebeurt dat al automatisch. Een nieuwe collega bijvoorbeeld vult de functie vaak anders in als  zijn of haar voorganger. Dat is niet per se een betere of slechtere manier maar vooral een andere, gebaseerd op de kwaliteiten, ervaring, kennis en kunde van de nieuwe collega.

Vraag je zelf eens af hoe jij je jouw eigen functie opnieuw zou invullen als vandaag jouw eerste dag zou zijn, gebaseerd op je huidige kennis en ervaring?

Ga bovendien eens in gesprek met je leidinggevende om van gedachten te wisselen over de ruimte die je hebt om je werk aan te passen. Wil je meer inhoudelijk werk of dat nieuw project? Misschien kom je wel net op het juiste moment en lag het project klaar om uitgedeeld te worden. Je laat weten wat je wilt en je geeft je leidinggevende hierdoor de kans rekening te houden met je wensen.

Voordelen jobcrafting

Jobcrafting zorgt ervoor dat je meer gevoel van controle  hebt over je eigen werk.

Gebruik maken van je kwaliteiten

Bovendien maak je meer gebruik van je kwaliteiten en wordt de uitdaging in je werk groter. De negatieve aspecten van je werk zullen daardoor minder zwaar gaan wegen. Je motivatie, productiviteit en werkplezier nemen toe en als dit helpt de doelstellingen van de afdeling en organisatie sneller en beter te halen, dan komt dit je leidinggevende en/of je werkgever ook ten goede.

Wil ook jij meer uitdaging in je werk en je werk interessanter maken, maar weet je niet hoe? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Carrière, Columns, Keuzes maken, Persoonlijke ontwikkeling, Succes-in-je-werk, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , .