succesvol communiceren, miscommunicatie voorkomen

5 Belangrijke denkfouten die je ervan weerhouden succesvol te communiceren

Succesvol communiceren; Begrijpen en begrepen worden

Iedereen heeft vanaf zijn babytijd leren praten en dus begrijpen we elkaar altijd. Onze intenties zijn duidelijk en worden altijd geïnterpreteerd op de manier die we bedoelen.  Toch? Of toch niet?

Hoe vaak denken we allemaal wel eens: “Praten we nu langs elkaar heen?”, “Waarom blijft hij zo afstandelijk, terwijl het verhaal zo belangrijk is?”, “Waar komt die emotionele uitbarsting vandaan?“, “Mijn verhaal interesseert haar niet.” Herkenbaar?

Succesvolle communicatie

Wil je je communicatie succesvoller maken? Voorkom dan de 5 belangrijkste denkfouten.

# Denkfout 1; Communiceren gaat vanzelf

Een goed gesprek voeren kunnen we allemaal.

Als je echter te maken krijgt met verschillende belangen, gevoelens  of meningen, dan is de kans op miscommunicatie of onderling gedoe groter. Het is meestal niet de bedoeling om elkaar verkeerd te begrijpen of intenties verkeerd te interpreteren, maar het gebeurt wel in de praktijk. De belangrijkste reden hiervan is dat we meestal wel aandacht besteden aan de inhoud van ons gesprek, maar vergeten dat de manier waarop we communiceren met onze gesprekspartner ook aandacht nodig heeft.

Iedereen communiceert vanuit zijn eigen gekleurde bril. We denken allemaal anders, beslissen anders en gaan anders met onze tijd en emoties om en dat beïnvloedt onze manier van communiceren. Dat geldt voor jou en je gesprekspartner.

Daarom is het vaak hard werken om succesvol te communiceren. Deze investering in tijd en energie levert echter wel een betere relatie en een effectievere samenwerking op met je collega’s, leidinggevende, medewerkers, klanten, zakenpartner, vrienden en familie. Uiteindelijk levert het dan ook weer tijd en energie op.

# Denkfout 2; Wat ik zeg, is belangrijker dan hoe ik het zeg

In een gesprek concentreren mensen zich meestal op de boodschap die ze willen brengen. Ze geven hun mening, onderbouwen hun verhaal met feiten of vertellen wat ze voelen. Ze zijn zo bezig met hun eigen verhaal, dat ze vergeten open te staan voor de reactie en de mening van hun gesprekspartners.  Ze zien niet dat hun persoonlijke communicatiestijl niet altijd de juiste vorm is om de ander te laten begrijpen wat ze bedoelen.

Hun gesprekspartners gaan zich storen  aan de manier waarop ze benaderd worden. Voorbeelden van storend gedrag kunnen zijn:

  • Eén grote spraakwaterval over iemand uitstorten zonder de ander de gelegenheid te geven om te reageren
  • of juist te weinig zeggen met teveel stiltes tussendoor
  • Te dominant, drammerig, rechtlijnig of overdonderend overkomen
  • Of juist te aarzelend of onzeker overkomen

Als collega’s, je leidinggevende, je klant of bijvoorbeeld je zakenpartner zich gaan storen aan de manier waarop je communiceert, dan stoppen ze met luisteren en dus met jou begrijpen.

Wees je daarom bewust van de manier waarop je communiceert en waarop je overkomt bij anderen. Maak echt contact met je gesprekspartners, observeer hun reacties, vraag naar hun mening en ervaring, luister naar wat ze te zeggen hebben en bouw op deze manier een succesvolle dialoog op waarbij er wederzijds begrip is.

# Denkfout 3; De ander moet maar eens moeite doen om mij te begrijpen

Vaak wordt gedacht dat de miscommunicatie bij de ander ligt en dat de ander ons niet begrijpt. We vinden vaak dat de ander niet kan communiceren en maar eens meer moeite moet doen om ons te begrijpen.

Als je dit herkent en dit regelmatig denkt, leg je de verantwoordelijkheid van de onderlinge communicatie volledig bij de ander neer. Maar als je de gesprekspartner dat ook doet, dan zal er nooit onderling begrip komen en daardoor ook geen onderling vertrouwen. Dit gaat ten koste van de effectiviteit van je communicatie en van de onderlinge samenwerking.

Hoe lastig het soms ook kan zijn, toch is het belangrijk om zelf eerst tijd en energie te investeren in te begrijpen wat de ander bedoelt. Daarmee maak je ruimte om begrepen te worden. Je communicatie wordt succesvoller en de samenwerking met je gesprekspartner zal verbeteren.

# Denkfout 4; Het is toch logisch wat ik bedoel

Ondanks dat ieder mens anders is, denken we vaak dat de ander precies zo denkt als wijzelf.  Maar ieder mens denkt anders en heeft daarom andere gedachten, meningen, belangen en gevoelens.

Het is daarom helemaal niet logisch om aan te nemen dat je gesprekspartner weet wat jij bedoelt, laat staan dezelfde mening heeft. Misschien heeft je collega, leidinggevende, klant of zakenpartner een heel ander idee bij een bepaalde situatie of probleem met miscommunicatie tot gevolg.

Probeer jezelf daarom bewust te worden van die aannames waarbij je denkt dat de ander iets ongetwijfeld ook heel logisch vindt. Vraag vervolgens naar de mening, belangen of gevoelens van je gesprekspartner en luister actief naar het antwoord. Wellicht word je zelfs verrast door een antwoord waar jij zelf nooit over na hebt gedacht.

# Denkfout 5; Miscommunicatie en gedoe kun je te allen tijde vermijden

Als je veel aandacht besteed aan de manier waarop je communiceert, zal miscommunicatie en gedoe minder worden. Maar miscommunicatie en gedoe zullen altijd bestaan. Iedereen zit namelijk anders in elkaar en beleeft zijn wereld vanuit zijn eigen gekleurde bril.

De kunst is om miscommunicatie niet te interpreteren vanuit je eigen waarden en er een oordeel aan verbinden richting je gesprekspartner, maar om actief aan de slag te gaan om te doen wat mogelijk is om te begrijpen en beter begrepen te worden. Om, met andere woorden, je verantwoordelijkheid te nemen om de miscommunicatie en gedoe zoveel mogelijk te verminderen en de onderlinge communicatie en samenwerking weer effectief te maken.

Voorkom miscommunicatie

Wil je je communicatie succesvoller maken, voorkom dan bovenstaande denkfouten. Richt je niet alleen op de inhoud van je gesprekken, maar investeer ook tijd en energie aan de manier waarop je communiceert met en overkomt bij je gesprekspartner.

Succes!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Communiceren met klanten, Effectief communiceren en getagd met , , .