beter presteren in je werk

Beter presteren in je werk? In 4 stappen bewust aandacht geven aan je prioriteiten

Beter presteren in je werk; Stap uit de waan van de dag en concentreer je op de Meest Belangrijke Taken

Jaren geleden werkte ik als leidinggevende van een omvangrijke afdeling. Ik wilde samen met mijn collega’s en medewerkers de afdeling ontwikkelen, het werkplezier vergroten en de afdelingsdoelstellingen behalen om de organisatiegroei te ondersteunen.

Ik wilde mijn tijd en energie besteden aan de meest belangrijke taken die hieraan zouden bijdragen. In de praktijk haalde de waan van de dag mij echter in. Ik was bezig met het beantwoorden van mail en telefoontjes, met vergaderen, het lezen van stukken en het wegwerken van een to do lijst.

Timemanagement; 11 tips voor meer ontspanning en effectiviteit in je werk

Aan het einde van de dag vroeg ik me regelmatig af wat ik eigenlijk gedaan had. En het antwoord op die vraag gaf geen voldoening. Ik wilde beter presteren in mijn werk en ben me gaan concentreren op mijn prioriteiten, namelijk op de Meest Belangrijke Taken om mijn doelen te halen. Leidinggevende of niet, als ik dit verhaal vertel tijdens coachingsgesprekken of trainingen, dan is dit voor veel professionals herkenbaar.

De werkvloer kan een plek zijn vol met afleidingen, waardoor je niet meer toekomt aan de zaken die er echt toe doen. Je behaalt je doelstellingen niet en je brein raakt overbelast en moe.

Beter presteren in je werk; Concentreren op die zaken die er toe doen.

10 tips voor meer overzicht in je werk en rust in je hoofd

Het kan ook anders. Wil je beter presteren in je werk?

Stap uit de waan van de dag en stel je prioriteiten. Concentreer je op die taken die het verschil maken en bijdragen aan het succes van je werk.

“Every job is a self-portrait of the person who does it.
Autograph your work with excellence.”

~ Onbekend ~

Beter presteren in je werk in 4 stappen

Stap 1; Wat is jouw toegevoegde waarde in je werk?

Heb je wel eens voor jezelf op een rijtje gezet waarom jouw functie belangrijk is voor de organisatie? En welke toegevoegde waarde jij zelf hebt voor je collega’s, het team en voor de organisatie?

In hoeverre ben je bewust van het belang van jouw functie voor de organisatie, het team en voor jezelf?

Welke doelen wil je bereiken in je werk?

Het belang en de doelen van jouw functie voor je collega’s, het team en voor de organisatie is jouw kompas. Hoe jij jouw functie wilt invullen, jouw persoonlijke toegevoegde waarde is wat je hieraan bijdraagt. Weet je wat je wilt bereiken, dan geeft dat jou richting en helpt je jouw acties te bepalen.

Stap 2; Waaraan besteed jij jouw tijd?

Breng in kaart waaraan jij jouw tijd en energie besteedt in je werk.

Hoeveel van jouw werk draagt bij aan je doelen?
Hoeveel tijd verspil je aan taken die weinig of geen nut hebben? Moet je wel echt bij al die vergaderingen aanwezig zijn? Zijn al die e-mails echt belangrijk voor je werk?

In hoeverre doe je taken die eigenlijk niet bij jouw werk horen en die je beter kunt delegeren?

Stap 3; Maak een keuze waaraan jij jouw kostbare tijd en energie gaat besteden

Dit is de stap waarin je bewust prioriteiten stelt. Je maakt een stevig besluit om die acties te ondernemen die bijdragen aan het bereiken van jouw doelen.

Kies elke dag drie tot vijf Meest Belangrijke Taken die je dichterbij je doelen brengt. Besteed bewust tijd en aandacht om deze acties te realiseren.

Knopen doorhakken moeilijk? 5 inzichten om het gemakkelijker te maken

Maak deze Meest Belangrijke Taken wel realistisch en niet te groot. Er zitten maar zoveel uren in een werkdag en te grote taken kan demotiverend werken.

Bovendien kun je ontdekken wat je quick wins zijn. Welke belangrijke acties kosten het minste tijd en leveren het meest op?

Probeer bovendien je to do lijst van kleine onbelangrijke klussen zo klein mogelijk te houden.
Wat helpt is om een not to do lijst te maken. Dit is een (mentale) lijst van taken en verplichtingen die je niet (meer) gaat doen.

Stap 4; Houd je prestaties bij

Wil je beter presteren in je werk?

Houd bij welke (kleine) stappen je hebt gezet die je dichterbij het eindresultaat brengen. Benoem voor jezelf bovendien de prestaties die je al geleverd hebt.

Dit geeft een gevoel van voldoening, zelfvertrouwen en succes in je werk. Dat motiveert je om door te gaan. Je hebt een gevoel van beter presteren in je werk en vergroot je werkplezier.

Werk aan je moed en doorzettingsvermogen voor beter presteren in je werk

Alles blijven doen is gemakkelijk. Minder doen, maar wel effectiever vraagt om moed en doorzettingsvermogen.

Ik besef dat dit lastig is. Dit is de stap waarin je een keuze maakt over jouw tijd en energie in je werk.

Stappen uit de waan van de dag is uit je comfortzone stappen. Je bent gewend om je e-mail weg te werken, je collega’s als vanzelfsprekend te helpen en de gemakkelijke klussen eerst te doen.

Vind je assertief zijn soms lastig?

Anders naar je werk kijken voelt oncomfortabel, omdat je continu nadenkt over je volgende actie in plaats van vanuit automatisme je werk doen.

Je hebt moed en doorzettingsvermogen nodig om:

Niet altijd ‘ja’ te zeggen tegen een collega
Regie te nemen over je eigen planning en agenda
Minder overleggen bij te wonen en zelf te plannen
Te stoppen met multitasken
Langzamerhand taken die bij een ander horen, te delegeren
Je te concentreren op belangrijke taken eerst
Een not to do lijst te creëren
Het oké te vinden om je af en toe ongemakkelijk te voelen als je een keuze maakt

Wees daarom mild voor jezelf en oefen deze nieuwe manier van werken in kleine en langzame stapjes.

Hou vooral voor ogen wat het je oplevert; beter presteren in je werk met een gevoel van voldoening, zelfvertrouwen en succes.

Zo werk je aan je werkgeluk. 6 belangrijke tips

Veel succes!

Wil je ook graag beter presteren in je werk? Je concentreren op de Meest Belangrijke Taken, werken aan  het bewust besluiten je tijd en energie te besteden aan je prioriteiten? Wil je werken aan het ontwikkelen van moed en doorzettingsvermogen? Alleen of samen met je team?

Je bent van harte welkom om contact op te nemen voor meer informatie.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Carrière, Doelen halen en prioriteiten stellen, Keuzes maken, Leidinggeven en leiderschap, Werkdruk en werkstress, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , , , , , , .