goede werkrelaties

Waarom goede werkrelaties belangrijk zijn en 5 effectieve tips om deze te versterken

Werkrelaties versterken; voor een goede samenwerking en meer werkplezier

Pas geleden klaagde Jeroen, een leidinggevende, tegen mij over een man die bij hem op de afdeling werkte. Deze man, laten we hem Peter noemen, was zeer deskundig in zijn werk. Tegelijkertijd gedroeg hij zich als een hork op de werkvloer. Hij snauwde iedereen af, was neerbuigend en kortaf. Hij bedoelde het niet zo en vond dat iedereen hem maar moest accepteren zoals hij was. Peter was niet van plan om meer te doen om goede werkrelaties met zijn collega’s te onderhouden.

Waarom goede werkrelaties belangrijk zijn

Goede werkrelaties maken het leven op de werkvloer prettiger en het werk gemakkelijker. Tegenwoordig zijn er nog maar heel weinig functies waarbij je volledig onafhankelijk van anderen werkt. De onderlinge interactie en samenwerking worden steeds belangrijker. Niet alleen zorgen positieve en goede werkrelaties voor een gevoel van vertrouwen en betrokkenheid in het team, de teamresultaten zullen beter zijn en de teamleden ervaren meer werkplezier.

Daarom 5 effectieve tips om aan goede werkrelaties te bouwen.

Tip 1. Doe moeite voor een goed contact

Wat me elke keer opnieuw verbaast, is dat mensen er niet aan denken om bewust moeite te doen om goede werkrelaties met iemand op te bouwen. Dat ze vergeten dat ze niet met iedereen automatisch een klik kunnen hebben, maar dat het nodig is om oprecht aandacht te besteden aan de ander om een prettig onderling contact op te bouwen.

Investeer daarom tijd en energie in goede werkrelaties met je collega’s, je leidinggevende, je klanten of je medewerkers.

Tip 2. Laat zien dat je belangstelling hebt voor de mensen met wie je samenwerkt

Iedereen wil gehoord, gewaardeerd en gezien worden als persoon. Laat daarom je teamleden merken dat je belangstelling voor ze hebt. In plaats van dat je ’s morgens direct aan je werk begint, groet iedereen, vraag naar hun vakantie, hoe het gaat met een ziek gezinslid of feliciteer iemand met een belangrijke gebeurtenis.

Als je laat zien dat je je collega’s echt wilt leren kennen, bouw je een positieve en prettige persoonlijke band met hen op. Hiermee versterk je voor jezelf en voor anderen goede werkrelaties met je teamleden en daarmee ook de samenwerking.

Tip 3. Laat merken dat je de ander graag wilt begrijpen

Pas geleden was ik uitgenodigd als spreker om een interactieve lezing te geven voor de medewerkers van een organisatie. Zoals ik wel vaker doe, ook bijvoorbeeld in trainingen, stelde ik een aantal vragen om mensen zich ervan bewust te maken hoe ze communiceren.

Ook deze keer stelde ik de vraag: “Wie heeft er wel eens gedacht: Waarom begrijpt hij mij niet? Het is toch logisch wat ik bedoel?” En ook deze keer staken alle deelnemers hun vinger op.

Iedereen vindt het onbewust heel logisch dat we allemaal hetzelfde denken. Maar we zijn allemaal anders. We denken anders, communiceren verschillend, hebben een ander karakter, andere drijfveren en waarden en normen. Dat is niet beter of slechter, we zijn gewoon verschillend.

Oprecht begrijpen om vervolgens begrepen te worden

We verwachten echter hierdoor dat de ander zich automatisch aan jou aanpast in plaats van dat we ons verdiepen in hoe onze gesprekspartner in elkaar zit. Soms ontstaat er hierdoor miscommunicatie en onderlinge irritatie. Irritatie die heel hoog kan oplopen als we niet uitkijken.

Laat merken dat je de ander belangrijk vindt. Durf je te verdiepen in de ander en zijn standpunten en doe je best om te laten zien dat je je gesprekspartner wilt begrijpen.

Hoe kun je de ander begrijpen?

  • Stel vragen om voor jezelf te verhelderen wat de belangen, ideeën en meningen van de ander zijn.
  • Luister op een inlevende manier. Met andere woorden luister niet naar je eigen stemmetje in je hoofd waarin je al bezig bent met het antwoord dat je wilt geven (autobiografisch luisteren). Inlevend luisteren wil zeggen dat je goed wilt begrijpen wat de ander je duidelijk wilt maken.
  • Wil je zeker weten dat je de ander goed begrijpt? Geef een samenvatting en vraag of het klopt.
  • Luister bovendien zonder de mening van de ander te veroordelen. Iedereen mag zijn eigen mening, idee of belang hebben over een situatie. De kunst is om van elkaar te leren en te ontdekken hoe je tot elkaar kunt komen.

Ook zo bouw je aan goede werkrelaties, omdat je collega’s je zullen waarderen voor de oprechte aandacht die je ze geeft.

Tip 4. Aansluiten bij de communicatiestijl van de ander

Je naaste collega is rustig en zal pas zijn mening geven als hij er goed over nagedacht heeft. Je leidinggevende komt stellig over. Je klant is expressief, schiet in zijn verhaal alle kanten op en is inspirerend. De projectleider is heel geïnteresseerd in jou als persoon en vindt een goede werksfeer belangrijk.

Iedereen communiceert anders en heeft een andere voorkeursstijl. Verdiep je daarom in de communicatiestijl van je gesprekspartner en houd hiermee rekening.

Bij iemand die in gesprekken vooral kort en krachtig communiceert en stellig is in zijn mening, kun je zelf het beste ook doelgericht communiceren. En geef bijvoorbeeld ruimte aan een collega die eerst een ontspannen contact met je wilt opbouwen voordat het onderwerp van gesprek op tafel komt.

Tip 5. Communiceer sympathiek en duidelijk

Mensen kunnen geen gedachten lezen. Als je laat merken dat je begaan bent met de mensen om je heen, kun je hen duidelijk vertellen wat jouw wensen, mening, ideeën en belangen zijn.

Alleen dan geef je ze de kans om ook jou te begrijpen en rekening met jou te houden.

Soms is er een situatie waar je je zorgen om maakt of die je vervelend vindt. Blijf er niet mee rondlopen, maar maak het zo snel mogelijk bespreekbaar. Duidelijke communicatie waarbij je laat merken dat je begaan bent met je collega’s en begrip hebt voor hun wensen, mening en belangen helpt goede werkrelaties te verstevigen.

Tot slot…

Jeroen vond het tijd voor een beter gesprek met Peter. Hij had al veel gesprekken met Peter gevoerd, maar hierin had hij vooral Peter heel duidelijk gemaakt dat zijn gedrag moest veranderen in plaats van dat hij moeite deed om Peter te begrijpen. Peter was zich daarom gaan verdedigen en was niet bereid om te investeren in goede werkrelaties met zijn collega’s. Goede werkrelaties opbouwen kun je alleen als ook de ander bereid is om hierin te investeren. Dat gold voor Jeroen en voor Peter.

Tijdens een coachingsgesprek hebben Jeroen en ik samen gekeken naar hoe hij het gesprek met Peter effectiever kon maken. Hij begon het gesprek met Peter door te vertellen dat hij hem waardeerde voor zijn vakkennis en dat hij begreep dat Peter graag geaccepteerd wilde worden zoals hij was. Jeroen toonde oprechte belangstelling en liet merken dat hij begaan was met Peter. Hierdoor ontstond er ruimte voor Jeroen om Peter duidelijk te maken wat de houding van Peter met hem en zijn collega’s deed.

Dankzij de andere opstelling van Jeroen voelde Peter zich in zijn waarde gelaten. Na meerdere gesprekken stond Peter meer en meer open voor de feedback. Hij leerde langzamerhand om meer rekening te houden met Jeroen en met zijn collega’s.

Om aan goede werkrelaties te bouwen, is het belangrijk dat je bereid bent om te investeren in een goed contact met de mensen met wie je samenwerkt. Dat je laat merken dat je hen als persoon ziet, dat je openstaat voor hun standpunten en hun teambijdragen waardeert.
Zo zullen jij en je teamleden met meer plezier, voldoening en succes samenwerken en resultaten behalen.

Succes!

Ben je geïnteresseerd wat ik kan betekenen voor jouw team of organisatie? Heb je belangstelling voor een coachingstraject voor jezelf of een ander, een training, een teamontwikkelingstraject, een workshop of een korte en krachtige lezing? Neem contact met me op voor meer informatie.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Communiceren met klanten, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Samenwerken, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , , , .