overzicht in je werk

10 tips voor meer overzicht in je werk en rust in je hoofd

Overzicht in je werk; Ultieme handvatten om stress te voorkomen voor meer rust, ontspanning en plezier in je werk

Begin jij, als je ’s ochtends wakker wordt, ook met bedenken wat je vandaag allemaal moet doen?

Word je gelijk onrustig omdat het teveel is, je te weinig tijd hebt, je bang bent dingen te vergeten en je geen overzicht meer hebt over hoe je werkagenda eruit ziet, wat je moet doen en waarmee je moet beginnen?

Eindig je een werkdag met een gevoel van stress omdat je vindt dat je te weinig gedaan hebt en met een te vol hoofd met dingen die nog gedaan moeten worden?

Heb je het gevoel dat je grip verliest? Dat je aan het overleven bent op je werk?

Wil je daarentegen meer overzicht in je werk en rust in je hoofd om stress te voorkomen voor meer ontspanning en plezier in je werk?

Ik heb 10 praktische tips voor je voor meer overzicht in je werk en rust in je hoofd.

# Tip 1: Wees kritisch op je werkzaamheden en op de afspraken in je agenda

Maak een lijst van alle actiepunten die je nog moet doen en die in je hoofd zitten. Verdeel vervolgens je werkzaamheden in zaken die absoluut moeten gebeuren, die je misschien kan doen als je tijd over hebt en schrap alle werkzaamheden die uit ideeën of wensen zijn geboren, maar (op dit moment) niet nodig zijn om te doen.

Prioriteiten stellen

Schrap ook alle afspraken uit je agenda die niet noodzakelijk zijn.

Begin met prioriteiten stellen en creëer voor jezelf tijd en ruimte om die werkzaamheden te doen die nodig zijn en belangrijk.

Dat is de eerste stap om overzicht in je werk te creëren, je werkdruk te verlagen en de rust in je hoofd je vergroten.

# Tip 2: Stop met teveel dingen tegelijkertijd doen en geef je volledige aandacht

Als je even snel een mailtje eruit gooit, ondertussen met een collega overlegt en tegelijkertijd denkt aan het telefoontje dat je nog moet plegen voordat je naar het volgende overleg gaat, ben je overal een beetje mee bezig.

Geen enkele collega of taak krijgt jouw volledig aandacht waardoor dingen maar half gedaan worden en mensen je maar voor de helft begrijpen. Multitasken lijkt tijdswinst op te leveren, maar kost daardoor tijd en levert alleen energieverlies op.

Doe daarom één ding tegelijk en geef de dingen die je doet en de mensen met wie je spreekt je volledige aandacht.

# Tip 3: Stop met perfectionistisch te zijn en breng je meetlat omlaag

Regelmatig vraag ik aan klanten die een te vol hoofd hebben en zich gestrest voelen in hun werk hoe vaak ze een mailtje nalezen voordat ze die versturen. Het antwoord “zes keer” is geen uitzondering, want alle typ- en spelfouten moeten eruit en hun verhaal moet duidelijk zijn.

Het is een voorbeeld van hoe perfect ze hun werk willen doen en gaan uit van een meetlat van 120 %. Maar dat is een onrealistisch doel. Ze doen te lang over hun werk en het is voor hun gevoel nooit af en nooit goed genoeg, waardoor ze zich onrustig en gestrest voelen.

Meetlat omlaag

Herkenbaar?

Breng je meetlat omlaag naar een realistisch niveau. Denk na over de werkzaamheden waaraan jij teveel tijd besteedt en stop ermee wanneer goed goed genoeg is.

# Tip 4; Leer grenzen stellen en assertief communiceren

Maak keuzes in wat je wel en niet kan doen en communiceer je besluit op een respectvolle manier. Leer nee zeggen als je dat lastig vindt, zodat je weet hoe je je nee kunt communiceren als het nodig is.

# Tip 5: Neem verantwoordelijkheid voor jezelf en je omgeving door niet alle aapjes op je schouder te nemen

Verantwoordelijkheid nemen is ook de verantwoordelijkheid laten waar deze hoort. Voorkom dat je jezelf als vergaarbak ziet van alle klussen die langskomen en wees kritisch op wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet.

Regie hebben voor meer overzicht in je werk

Pak de regie terug in je werk. Dat geeft je een gevoel van kracht in plaats van machteloosheid.

# Tip 6: Neem pauzes!

Mensen die een enorme to do lijst hebben of alles voor iedereen goed willen regelen, slaan regelmatig pauzes over. Sterker nog, ik hoor regelmatig dat ze niet naar het toilet gaan, niet drinken en niet eten, want daarvoor hebben ze geen tijd.

Pauzes zijn enorm belangrijk! Ze zorgen ervoor dat je even afstand neemt van je werk waardoor je na een pauze anders naar je werk kijkt en je productiviteit om hoog gaat.

Neem daarom altijd lunchpauze en tussendoor mini-pauzes door bijvoorbeeld een appel te eten, rustig (!) koffie te halen of een rondje te lopen op de afdeling.

# Tip 7: Schakel hulpbronnen in als je het te druk hebt

Vraag om hulp in je werk.

Je leidinggevende kun je vragen te helpen met prioriteiten stellen in je werk. Je collega’s voor het afmaken van een spoedklus.

 

Vraag een coach om je te helpen overzicht in je werk te brengen en rust in je hoofd ;-).

# Tip 8: Stop met je overal aan te irriteren

Mensen die zich gestrest voelen, irriteren zich sneller aan zaken waarvan zij vinden dat het niet goed gaat.

De leidinggevende moet hen beter informeren. Hun collega moet harder werken en minder kletsen. De directie moet sneller maatregelen nemen. Het andere team neemt zijn verantwoordelijkheid niet.

Stop met je overal aan te irriteren. Je hebt alleen jezelf ermee en irritaties kosten veel te veel energie.

Als het belangrijk  is voor je werk, ga in gesprek met de irritante collega. Probeer tot een gezamenlijke oplossing te komen waar jullie beiden tevreden over zijn. Het zorgt voor meer rust in je hoofd.

# Tip 9; Neem afstand

Afstand nemen van je werk wil niet zeggen dat je je betrokkenheid verliest.

Integendeel.

Afstand van je werk nemen, wil zeggen dat je voorkomt dat je ingezogen wordt in je werk en het overzicht verliest.

Je trekt je teveel aan wat er allemaal niet goed gaat en wat er niet gebeurt.

Door je werk van een afstand waar te nemen, ervaar je meer rust en ontspanning in je werk. Je kunt bovendien beter inschatten welke werkzaamheden prioriteit hebben.

# Tip 10: Ga aan het einde van de dag na wat je allemaal wel hebt gedaan en bereikt

Mensen met een te grote to do-lijst, kijken aan het einde van de werkdag alleen maar naar wat ze niet hebben gedaan. Dat frustreert en geeft onrust.

Kijk daarom aan het einde van de dag naar wat je allemaal wel hebt gedaan. Vaak is dat heel veel.

Het levert je een gevoel van voldoening op en rust in je hoofd.

# Bonustip. Stop met bedenken waarom je geen tijd hebt om rust in je hoofd te brengen en overzicht in je werk

Ongetwijfeld zullen er heel veel redenen zijn om niet (nu) te beginnen.

Wil je echter rust in je hoofd en overzicht in je werk om ontspannen en met plezier je werk te doen? Kom dan in actie. Wellicht helpen bovenstaande tips en denk zelf na over wat jou nog verder kan helpen.

Ik wens je veel succes!

Wil je hulp om zelf meer rust in je hoofd en overzicht in je werk? Of wil je dat je team hiermee geholpen wordt door bijvoorbeeld te leren prioriteiten te stellen, regie in hun werk te pakken, grenzen te stellen, beter samen te werken en te communiceren door middel van een training? Je bent van harte uitgenodigd om contact met me op te nemen.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Doelen halen en prioriteiten stellen, Werkdruk en werkstress, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , .