motiveren van medewerkers, leidinggeven, motiveren van collega's

De kunst van het motiveren door leidinggevenden

Motiveren door leidinggevenden van je team en ook van je collega’s!

Iedereen wil toch graag enthousiaste, betrokken en goed functionerende collega’s en medewerkers?

 Dit zijn de mensen die waardevol zijn voor jou en de organisatie, waarvoor jij zelf met plezier naar je werk gaat en waarop je kunt bouwen.

Gedemotiveerde medewerkers en collega’s

Maar soms merk je dat ze minder enthousiast worden en minder plezier hebben in hun werk. Ze raken gedemotiveerd.

Hoe zie je dat medewerkers gedemotiveerd zijn?

Vaak verandert hun gedrag, bijvoorbeeld ze:

  • Komen vaker te laat
  • Schermen hun werk af
  • Maken meer fouten dan gebruikelijk
  • Hebben een negatieve uitstraling waarmee ze hun collega’s besmetten
  • Gaan veel in discussie en zijn het nooit met je eens
  • Vallen jou of je collega’s soms persoonlijk aan
  • Klagen veel over hun werk
  • Stellen hun werk uit
  • Roddelen
  • Nemen een slachtofferrol aan.

Daarom tips voor motiveren door leidinggevenden:

Een goed gesprek met de medewerker kan uitkomst bieden.
Want een gedemotiveerde medewerker hoeft helemaal geen nare of luie medewerker te zijn. Het is een medewerker die niet gemotiveerd wordt door zijn werk. En als je wilt weten wat de reden is van zijn houding/gedrag, dan is er maar één manier om er achter te komen en dat is het vragen! Ook als het om een naaste collega van je gaat!

Ieder mens is uniek en iedereen heeft zo zijn eigen ‘satisfiers’ (=motivatoren) en ‘dissatifiers’(=demotivatoren).
De één wil meer verantwoordelijkheid en meer ruimte om zijn eigen werk en tijd in te delen. De ander wil graag een promotie of meer waardering. Als leidinggevende is het de kunst om in het gesprek een evenwicht te vinden tussen het belang van de medewerker, het belang van de andere teamleden en het belang van de organisatie.

Want het gedrag van de gedemotiveerde medewerker heeft gevolgen voor het team. De andere teamleden moeten harder werken, de kwaliteit van het werk gaat achteruit en de medewerker zal langzamer gaan werken.

Motivatie

Zodra je erachter bent waar een medewerker of collega gemotiveerd van raakt, kun je samen een plan maken:

  • Een medewerker die onzeker is en behoefte heeft aan bevestiging, kun je regelmatig een oprecht compliment geven of kun je begeleiding aanbieden in de vorm van een training of coaching om te leren zijn vaardigheden aan te scherpen.
  • Een collega die erdoor heen zit, kun je helpen een gesprek voor te bereiden met zijn of haar leidinggevende.
  • Een projectmedewerker die ‘last’ heeft van het gedrag van een ander projectlid, kun je aanbieden met zijn drieën om de tafel te gaan zitten om mogelijke problemen op te lossen.
  • Met een medewerker die graag ’s morgens zwemt, kun je afspreken dat hij later begint en langer doorwerkt.
  • Een medewerker die ver onder haar niveau werkt, kun je aanbieden om te onderzoeken of er doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie zijn.

Wees creatief en betrek je medewerker of collega bij het bedenken van een oplossing.
Maak er wel een gedeelde verantwoordelijkheid van, want jij kunt hem niet motiveren, dat kan de persoon in kwestie alleen zelf! Wel kun je zorgen voor een luisterend oor en proberen de werkomstandigheden af te stemmen op de ‘satisfiers’ van je medewerkers of collega’s.

Hou vervolgens vinger aan de pols en blijf in gesprek.
Je zult merken dat de (oprechte) aandacht al motiverend kan werken.

Investeer tijd energie in de kunst van het motiveren. In het belang van je collega of medewerker, in je eigen belang en dat van de organisatie!

Wil je leren je medewerkers op een motiverende manier aan te sturen? Denk eens aan een coachingstraject om te leren (nog) effectiever mens- en doelgericht leiding te geven.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Leidinggeven en leiderschap, Professionele vaardigheden en getagd met , .