actief luisteren, aandachtig luisteren, effectief communiceren

Actief en aandachtig luisteren!

Hoe je kunt zorgen voor een goed contact met je gesprekspartner?

Luisteren is een belangrijke communicatieve vaardigheid, die veel mensen moeilijk vinden.

Tijdens een overleg met een collega, denk je ineens aan dat belangrijke telefoontje dat je nog moet voeren of tijdens een bezoek aan de klant dwalen je gedachten af bij zijn langdradig verhaal.

Andersom kan ook, je gesprekspartner geeft je het gevoel dat jouw verhaal niet belangrijk is. Hij kijkt steeds over je schouder naar een ander of onderbreekt je en begint zijn eigen verhaal te vertellen. Irritant toch?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je gesprekspartner merkt dat je betrokken bent bij het gesprek en volledige aandacht hebt voor zijn verhaal?

Non-verbaal actief luisteren

Luisteren doe je niet alleen met je oren, maar met je hele houding.

Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen).

Je houding straalt uit dat je interesse hebt in zijn of haar verhaal. Verder kun je regelmatig knikken of gebaren maken met je handen om je gesprekspartner aan te moedigen verder te gaan.

Ook als je een telefoongesprek voert, is het belangrijk een actieve non-verbale luisterhouding aan te nemen.

Zit je bijvoorbeeld onderuit of kijk je naar beneden, dan hoort de gesprekspartner dat aan je stem. Gebruik daarom ook een non-verbale actieve luisterhouding aan de telefoon, inclusief het knikken en handgebaren. Niet alleen merkt je gesprekspartner dat je echt luistert, het zorgt er ook voor dat je zelf beter geconcentreerd luistert.

Verbaal actief luisteren

Actief luisteren wil zeggen dat niet alleen je hele houding interesse voor je gesprekspartner uitstraalt, maar ook dat je: 

  • Actieve luistergeluidjes gebruikt, zoals ‘hmm..’
  • Kleine aanmoedigende zinnetjes gebruikt, als: ‘wat gebeurde er toen?’, ‘ga verder’, ‘ja…’
  • Samenvattende woordjes en zinnetjes gebruikt: ‘dus je wilt een nieuwe auto?’
  • Vragen stelt
  • Je gesprekspartner uit laat spreken
  • Je gesprekspartner het gevoel geeft dat hij de tijd krijgt voor zijn verhaal, met andere woorden dat je hem niet opjaagt
  • De stiltes niet te snel opvult. Wacht even met reageren, misschien wil je gesprekspartner nog iets aanvullen.

Voordelen van actief en aandachtig luisteren

Dankzij actief  en aandachtig luisteren heeft je gesprekspartner het gevoel dat je hem of haar begrijpt.  

Er ontstaat in een gesprek echt contact waardoor de communicatie tussen jou en je gesprekspartner effectiever verloopt. Luisteren met aandacht nodigt  bovendien de ander ook uit om naar jou te luisteren.  Luisteren is bovendien een belangrijk middel om de leiding in het gesprek te houden en je gesprekspartner het gevoel te geven dat hij de ruimte krijgt om zijn eigen mening, gevoel of wensen naar voren te brengen.

Actief luisteren is een belangrijk onderdeel van een effectieve communicatie. Het gesprek zal plezieriger verlopen en je zult eerder het doel van het gesprek bereiken.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Doelen halen en prioriteiten stellen, Effectief communiceren en getagd met , .