leidinggeven, doelgericht leidinggeven, leidinggevende

8 belangrijke vaardigheden van mens- en doelgericht leidinggevenden

En ook ¬†van niet-leidinggevenden die hun plannen willen realiseren ūüėČ

Een leidinggevende is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelstellingen en plannen van een afdeling of een organisatie.

Klinkt simpel! Toch?

Balans tussen sturen op doelstellingen en coachen van mensen

Er wordt als manager veel van je verwacht, zowel als persoon als van je vaardigheden.

Want waar ligt de balans tussen sturen en coachen bij de diverse teamleden? Tussen managen en verantwoordelijkheid delegeren? Tussen de belangen van de organisatie en die van de medewerker? Ik heb bijna 20 jaar leiding gegeven en hoe leuk ik het ook vond om te doen, ik weet als geen ander dat dit vaak lastige vragen zijn. En dat vertellen ook veel van de leidinggevenden die ik coach of train.

Gelukkig maar! Die lastige vragen houden je scherp. Leidinggeven is werken met mensen om de organisatie vooruit te helpen. Dat gaat niet op de automatische piloot, maar wel door kritisch te blijven op je eigen gedrag en dat van anderen.

Belangrijke vaardigheden van een leidinggevende

Mijn ervaring is dat er 8 belangrijke vaardigheden zijn die je als leidinggevende kunnen helpen je plannen te realiseren.  

1.       Doelgerichtheid

Een focus op je doelstellingen helpt je effectiever jezelf en anderen aan te sturen. Daarom is het goed om jezelf  regelmatig  (bv. elke laatste werkdag van de week) de juiste vragen te stellen, zoals:

  • In hoeverre heb ik de teamdoelstellingen nog scherp op mijn netvlies (in plaats van me te laten verzanden door de waan van de dag)?
  • Dat wat ik doe of gedaan heb, draagt dit bij aan het bereiken van de doelstellingen?
  • Wat ga ik volgende doen om een bijdrage aan de realisatie van de plannen te leveren en heb ik hiervoor voldoende tijd in mijn agenda gepland?

2.       Voorbeeldgedrag

Goed voorbeeld doet goed volgen. Wil jij dat je medewerkers bepaalde waarden uitstralen en bepaald gedrag laten zien zoals verantwoordelijkheidsgevoel  of betrouwbaarheid? Of meer praktisch gedrag als op tijd komen? Geef zelf het goede voorbeeld.

3.       Sociale vaardigheden

Vaak hoor ik (beginnende) leidinggevenden zeggen dat als ze maar inhoudelijk meer weten dan de medewerkers, ze mensen kunnen aansturen. Want vakinhoudelijke autoriteit zorgt ervoor dat mensen naar hen luisteren. Helaas hou je jezelf dan voor de gek.

Om mensen te kunnen motiveren en hen te helpen hun werk succesvol te doen dan is de manier waarop je de dingen doet en met mensen communiceert, minstens zo belangrijk.

Oprecht luisteren naar, openstaan voor de mening van en aandacht geven aan anderen, duidelijk en helder communiceren, goed samenwerken, feedback durven geven en ontvangen en conflicten bespreekbaar maken zijn bijvoorbeeld belangrijke sociale vaardigheden als leidinggevende. Hiermee krijg je een beter contact met anderen en vergroot je  je invloed.

4.       Grenzen stellen

Veel leidinggevenden vinden het lastig om iemand aan te spreken op zijn gedrag of duidelijk hun verwachtingen uit te spreken in een groep. Het gevolg is dat de mensen op de afdeling niet weten waar ze aan toe zijn en automatisch hun eigen waarden en visie  op het werk projecteren in plaats van deze op elkaar af te stemmen. Ze gaan zich aan elkaar irriteren wat ten koste van de werksfeer en samenwerking gaat.

Dus hoe gek het ook klinkt, om de samenwerking te vergroten en doelstellingen te halen, is het nodig voor een leidinggevende om duidelijk en helder te communiceren over verwachtingen, grenzen en (impopulaire) keuzes.

5.       Delegeren en hulp vragen

Leidinggevenden willen over het algemeen graag controle houden. Daarom doen ze het liefst zoveel mogelijk zelf. Want ‚ÄúIk kan het beter en dan gebeurt het tenminste.‚ÄĚ Herkenbaar? Dan heb je het vast heel druk. Terwijl je waarschijnlijk genoeg mensen in je team hebt rondlopen die die klussen prima van je over kunnen nemen en misschien zelfs nog wel beter kunnen doen dan jij.

Leer daarom te delegeren en om hulp te vragen.

Vraag je je het volgende af:

  • Hoe belangrijk is de klus?
  • Wie is in je team de beste om de klus tot een goed einde te brengen?
  • Heeft die persoon voldoende tijd om je te helpen? En wat kun je doen om voldoende tijd te cre√ęren om het werk op tijd af te krijgen?

6.       Geduld

Niet iedereen kan even makkelijk uit zijn woorden komen. Bovendien zul je soms met mensen samen werken die jou irriteren met hun gedrag. En ook werkt vast niet iedereen zo snel en zo goed als jij.

Voorkom dat je je irritatie laat zien en heb geduld!

Situaties zullen niet altijd in jouw tempo gaan  en ook niet zoals jij dat wil. Stuur rustig bij, veroordeel mensen niet, maar laat ze in hun waarde. Dit verhoogt het sociale contact met de mensen en bereik je meer.

7.       Zelfvertrouwen vergroten

Mensen nemen eerder iets aan van iemand die een zelfbewuste en krachtige uitstraling heeft. Daarom vergroot je zelfvertrouwen !

8.       Coachend leidinggeven

Sturend leidinggeven is af en toe nodig. Maar door mensen altijd te vertellen wat ze (niet) moeten doen, maakt hen passief. Beter is om mensen regelmatig zelf te laten nadenken en bewust te laten worden van hun eigen gedrag en verantwoordelijkheden. Dat kun je doen door gericht vragen te stellen, goed te luisteren en zo nodig bij te sturen. Bijvoorbeeld:

  • Wat heb je de afgelopen maand gedaan om je persoonlijke doelstellingen te halen?
  • Wat is gelukt?
  • Waar heb je hulp bij nodig?
  • Wat ga je de komende tijd doen om weer een stap verder te komen?

Goede vragen stellen betekent dat je niet gaat invullen voor de ander.

Zorg voor een open mind, wees nieuwsgierig en luister oprecht naar de antwoorden. Met enige oefening schiet de volgende vraag vanzelf te binnen.

9. Tot slot nog een bonustip.

In het begin van mijn column schreef ik dat het belangrijk is om kritisch te blijven op je eigen gedrag en op dat van anderen.

Maar voorkom dat je gaat denken dat er meer fout gaat dan goed. En dat je daarom continu aan het mopperen bent op alles en iedereen.

Sommige leidinggevenden hebben daar nog wel eens een handje van. En dat is niet goed voor jezelf en niet goed voor je omgeving. Kijk daarom vooral naar de dingen die wel goed gaan en  geef regelmatig complimenten aan je team.

Succes!

Vind je het lastig om bovenstaande vaardigheden te ontwikkelen en kun je hierbij goede hulp gebruiken? Kom eens vrijblijvend kennismaken om ook te leren hoe jij het beste mens- en doelgericht kan leren leiding te geven!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Kwaliteiten, sterke punten en getagd met , .