leidinggeven, omgaan met weerstand in de groep, weerstand van medewerkers

Help, ik ben leidinggevende en krijg weerstand!

Hoe ga je als leidinggevende om met weerstand in de groep?

Je bent leidinggevende en je doet je baan met veel plezier.

Je vindt dat een aantal processen op de afdeling efficiënter kunnen en maakt hiervoor een plan. Dat plan presenteer je in het werkoverleg. Tot jouw grote verbazing krijg je alleen maar negatieve reacties en wijzen je medewerkers het plan af.

Weerstand in de groep

Je voelt weerstand in de groep. Terwijl je nota bene van te voren in persoonlijke overleggen veel signalen kreeg dat er nodig iets moest veranderen. Je begrijpt er niets van.

Een mooie uitspraak is: “Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden”. 

De medewerkers in bovenstaand voorbeeld willen wel dat er iets verandert, maar niet dat er zomaar een plan neergelegd wordt, waarin ze zelf niets te zeggen hebben. Daarnaast moeten ze hun gedrag veranderen, waardoor ze het gevoel hebben dat de nieuwe leidinggevende vindt dat ze niet goed functioneren. Bovendien staat hun dagelijkse routine ineens op zijn kop, want ze moeten anders gaan werken.

Omgaan met weerstand

Weerstand hoeft niet negatief uit te pakken als je er maar goed mee omgaat.
Als je als leidinggevende vindt dat er iets moet veranderen, ga met de medewerkers om de tafel zitten. Vertel wat je opmerkt en wat je wilt bereiken. Vraag om een reactie en luister hiernaar.

Als je weerstand voelt, kun je deze ook benoemen en erkennen.
 Geef medewerkers de ruimte om te reageren. Ga er vooral niet gelijk tegenin of kom met nieuwe argumenten. Zij voelen emoties en die neem je niet weg met rationele argumenten. Toon begrip voor hun emoties en voor hun argumenten.

Reageer op eventuele bezwaren.
 
Soms is het ook goed om bezwaren te vermijden.
Bijvoorbeeld als je denkt dat het de beeldvorming in de groep te negatief kan beïnvloeden. Je kunt dit doen door een pauze in te lassen of er een nachtje over te laten slapen.

Laat de medewerkers meedenken met de oplossing.
Ze weten vaak heel goed hoe de situatie in elkaar zit en hebben hierover een mening. Zo creëer je draagvlak.

Luister ook tussen de regels door.
Ik heb nog nooit een medewerker direct in een afdelingsoverleg horen vertellen dat hij of zij zich persoonlijk bedreigd voelt, maar ze laten het wel op indirecte manier (bijvoorbeeld non-verbaal) merken.

Bespreek persoonlijke zaken in een individueel overleg met de medewerker.

Met bovenstaande tips investeer je in de relatie en laat je zien rekening te willen houden met de mening van de medewerkers. Dat heeft misschien meer tijd nodig dan je zou willen. Want wennen aan verandering gaat niet van de ene op de andere dag. Heb je echter de tijd genomen om de medewerkers te laten reageren en wennen aan de nieuwe manier van werken, dan kunnen de nieuwe plannen wel eens verrassend snel uitgevoerd worden.

Succes!

Heb je hulp nodig om te leren met de weerstand op jouw afdeling om te gaan? Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap en getagd met , .