Inspiratie en tips voor je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei
Gratis tips en inspiratie voor meer plezier, zelfvertrouwen en succes in je werk en je leven voor mensen en teams
Tips voor je persoonlijke ontwikkeling & professionele groei

Leidinggeven of toch niet? Een bewuste keuze
Wil je leidinggeven of toch niet? Stel dat je binnen het bedrijf waar je werkzaam bent, twee banen aangeboden krijgt. De eerste baan is die van leidinggevende, de ander die van een senior medewerker op de afdeling waar je werkt. Je twijfelt en vind het moeilijk een keuze te maken tussen leidinggeven of niet leidinggeven. […]

Leidinggeven; Afstand bewaren en toch betrokken blijven
Leidinggeven; hoe om te gaan met de emoties van medewerkers? Als leidinggevende heb ik regelmatig te maken gehad met medewerkers met persoonlijke problemen of die hun verhaal aan mij kwijt wilde, gewoon om hun hart te luchten. In het begin van mijn carrière ging ik daarna zelf ‘leeg en verdrietig’ naar huis, totdat een goede […]

Help, ik ben leidinggevende en krijg weerstand!
Hoe ga je als leidinggevende om met weerstand in de groep? Je bent leidinggevende en je doet je baan met veel plezier. Je vindt dat een aantal processen op de afdeling efficiënter kunnen en maakt hiervoor een plan. Dat plan presenteer je in het werkoverleg. Tot jouw grote verbazing krijg je alleen maar negatieve reacties […]

Ontslagen worden; vallen en weer opstaan…
Hoe ga je om met je emoties na ontslag? Willem had 10 jaar met hart en ziel bij hetzelfde bedrijf gewerkt. Hij had altijd plezier in zijn werk gehad, had leuke collega’s en had altijd het gevoel gehad dat hij gewaardeerd werd voor wat hij deed voor het bedrijf. Totdat hij te horen kreeg dat […]

Heeft een klant altijd gelijk?
Over klachtenbehandeling; begrip tonen is niet hetzelfde als gelijk hebben Mevrouw X. belt. Ze heeft een klacht over haar stofzuiger. Ze is boos, want het is al de derde keer dat ze moet klagen en wanneer de stofzuiger nu eindelijk eens voorgoed gerepareerd wordt. Dat ze het filter af en toe moet vervangen om ervoor […]

Empathisch luisteren; je gesprekspartner begrijpen
Empathisch luisteren; meer dan actief luisteren Als je laat zien dat hij actief luistert, gebruik je een aantal vaardigheden die ervoor zorgen dat de gesprekspartner weet dat je begrijpt wat hij vertelt. Je laat bijvoorbeeld luistergeluidjes horen, vat samen en stelt nieuwe vragen. Empathisch luisteren gaat een stapje verder en zorgt voor echt contact in […]

Lastige klanten of mensen met lastig klachtgedrag?
Verschillende typen lastig klachtgedrag “Heb je die zeur weer, heeft ie weer een klacht ingediend.”, wordt over de afdeling geroepen, gevolgd door een hartgrondige zucht. Er zijn inderdaad klanten die regelmatig klagen. Mensen die vinden dat zij in hun recht staan, die klagen zodra ze iets niet krijgen waarvan zij vinden dat ze er recht […]

Hoe vragen stellen helpt het contact met je gesprekspartner te verstevigen
Vragen stellen om effectiever te communiceren Of je nu coacht, een produkt wilt verkopen of een gesprek voert met een vriendin, luisteren en vragen kunnen stellen zijn dan belangrijke vaardigheden, want: Je laat zien dat je geïnteresseerd bent in het verhaal van de ander Je verstevigt het contact met je gesprekspartner Je krijgt meer informatie […]

Hoe voer je een effectief telefonisch gesprek met de klant?
Tips voor een goed telefonisch gesprek met de klant. Sinds ik een eigen bedrijf heb, word ik regelmatig opgebeld door energieleveranciers, digitale telefoongidsen en andere bedrijven die graag willen verkopen aan startende ondernemers. Ook bel ik zelf regelmatig helpdeskafdelingen op. Dat is logisch. Ik kan me voorstellen dat ondernemers belangstelling kan hebben voor 10 % korting op de energieprijs. Wat ik […]

Actief en aandachtig luisteren!
Hoe je kunt zorgen voor een goed contact met je gesprekspartner? Luisteren is een belangrijke communicatieve vaardigheid, die veel mensen moeilijk vinden. Tijdens een overleg met een collega, denk je ineens aan dat belangrijke telefoontje dat je nog moet voeren of tijdens een bezoek aan de klant dwalen je gedachten af bij zijn langdradig verhaal. Andersom kan ook, je […]
Content gebruiken; inspiratie en tips voor persoonlijke ontwikkeling en professionele groei
Wil jij ook regelmatig gratis inspirerende tips voor persoonlijke ontwikkeling en professionele groei ontvangen?
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.
Categorieën
- Assertiviteit – Grenzen stellen
- Columns
- Doelen halen en prioriteiten stellen
- Effectief communiceren
- Effectief samenwerken
- Ingrid in het nieuws
- Kwaliteiten, sterke punten
- Leidinggeven en leiderschap
- Loopbaanontwikkeling
- Overtuigen en invloed vergroten
- Persoonlijke ontwikkeling
- Professionele vaardigheden
- Teamontwikkeling
- Werkdruk, werkstress, spanningsklachten
- Werkplezier en werksfeer
- Zelfvertrouwen vergroten
- Zingeving & keuzes maken
Over Ingrid Bannink

Coaching

Teamcoaching

Trainingen
