respectvol een gesprek beeindigen, lastige mensen om mee te praten

Hoe kun je respectvol een gesprek beëindigen?

Mensen met een haakje

Herken je dat? Soms kom je iemand tegen, een klant, een collega, een medewerker, die met je begint te praten.Tijdens het gesprek merk je dat die persoon veel energie van je vraagt; door zijn houding, zijn uitstraling, zijn onderwerp van gesprek…..

Het lastige is dat hij niet meer loslaat. Hij eist je aandacht op en wil perse zijn verhaal aan jou kwijt. Je voelt op een gegeven moment je energie wegvloeien en je wilt maar één ding en dat is het gesprek stopzetten en je losmaken van je gesprekspartner.

Ik noem dit mensen met een haakje.

 Hun lichaamshouding eist jouw aandacht op, hun ogen kijken je dwingend aan en hun lichaam zendt spanning uit. Ze haken zich aan je vast en laten je niet meer los.

Respectvol een gesprek beëindigen

Hoe kun je het gesprek op een respectvolle manier beëindigen?

1. Probeer met je lichaamstaal duidelijk te maken dat je het gesprek wil beëindigen.

Neem fysiek wat meer afstand, draai iets weg van je gesprekspartner, sta bijvoorbeeld op uit een stoel en pak je spullen op. Of draai een kwartslag weg, zodat je met je schouder naar je gesprekspartner wijst. Zorg ervoor dat je juist niet spiegelt met je gedrag. Met andere woorden laat je lichaamstaal niet overeenkomen met dat van je gesprekspartner.

2. Je gesprekspartner moet ook ademhalen.

Dat moment kun je gebruiken om aan te geven dat je geen tijd meer hebt om te luisteren. Ook als het verhaal nog niet af is. Vertel dit op een rustige manier en kort en krachtig. Voorkom dat je opmerking abrupt en/of onvriendelijk overkomt. Spreek bovendien vanuit jezelf en probeer een opmerking te maken over het verhaal van je gesprekspartner om te laten blijken dat je geluisterd hebt. Bijvoorbeeld: “Ik vind het vervelend dat …met je is gebeurd. Ik moet echter aan het werk. Ik wens je er veel sterkte mee.” Of “Ik ben blij voor je dat het goed is gekomen. Het spijt me, maar ik moet je onderbreken. Ik heb zo meteen een afspraak met een klant.”

3. Geef je gesprekspartner even de tijd om te reageren op je opmerking,

zodat hij of zij geen vervelend gevoel overhoudt aan het einde van het gesprek. En neem dan afscheid.

Je hebt het haakje losgemaakt op een manier die je gesprekspartner in zijn waarde laat.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Communiceren met klanten, Effectief communiceren en getagd met , .