lastige gesprekken

Lastige gesprekken voeren; 7 inzichten

Lastige gesprekken gemakkelijker maken voor jezelf

Sommige gesprekken voer je liever niet. Je vindt het spannend om je mening, behoefte of irritatie te uiten.  Je ziet tegen de reactie van de ander op. Of je wilt je niet kwetsbaar opstellen. Je wilt voorkomen dat de ander je niet meer aardig vindt of je weet niet goed hoe je je het beste kunt uitspreken. Iedereen heeft daar zo zijn eigen redenen voor. Lastige gesprekken voeren stel je daarom uit of laat je maar gaan.

Dagelijkse en structurele ergernissen

Een collega die je regelmatig stoort in je werk omdat ze graag kletst. Een medewerker die zijn werk niet goed doet. Een samenwerkingspartner die alleen maar op veroordelende toon kan vertellen wat hij allemaal niet goed vindt aan je werk. Een collega die regelmatig de kantjes ervan af loopt. Ongemakkelijke situaties die we allemaal wel eens tegenkomen.

De spanning stijgt

Elke keer dat er opnieuw wat gebeurt, stapelen de ergernissen zich op. Uiteindelijk wordt de spanning zo hoog dat je je emoties niet meer onder controle hebt en je uit je vel springt.

Moedig lastige gesprekken voeren

De kunst is om op een prettige en effectieve manier dat moeilijke gesprek aan te gaan. Hoe kun je open en eerlijk lastige gesprekken voeren, waarbij je in verbinding blijft met je gesprekspartner?

Inzicht 1. Vergroot je zelfkennis en krijg regie op je emoties

Als we ons laten leiden door onze emoties wordt het vaak ‘lijden’ onder onze emoties. Gevoelens zijn belangrijk en zijn een signaal dat er iets aan de hand is.

Regie op emoties

Wat heeft je tot nog toe tegengehouden om lastige gesprekken te voeren? Waar ben je bang voor? Of wat veroorzaakt jouw geïrriteerde reactie? Erger je je aan het ‘lakse’ gedrag van je collega als ze opnieuw te laat komt? Of vind je dat je onrechtvaardig of oneerlijk behandeld wordt als een collega opnieuw tegen je staat te schreeuwen als hij vindt dat jij iets niet goed doet?

Jezelf beter kennen; lastige gesprekken gemakkelijker maken

Sterke emoties hebben de neiging een goed gesprek te belemmeren. Het vergroten van je zelfkennis over je emoties helpt je te begrijpen waarom je zo sterk reageert. Je kunt vervolgens bedenken hoe je voor jezelf hiermee om wilt gaan.

Inzicht 2. Laat oordelen en verwijten achterwege

Als je op een verwijtende of aanvallende toon je verhaal vertelt , dan is de kans heel groot dat je een vervelende reactie krijgt. Je gesprekspartner voelt zich aangevallen en luistert niet meer naar de inhoud van het gesprek.

Elk oordeel over de ander ondermijnt een constructief gesprek

Zolang mensen zich veilig bij je voelen en je hen met respect en vriendelijkheid benadert, is de kans groot dat mensen naar je blijven luisteren. Als je op een goede manier je mening geeft of vertelt wat je dwars zit, kun je veel zeggen zonder dat het gesprek een conflict wordt.

Inzicht 3. Wat wil je wel?

Vaak weet je wel wat je niet wilt. Maar als je alleen maar tegen je collega zegt dat ze moet stoppen met jou te storen in je werk, dan beschadig je jullie werkrelatie.

Bedenk wat je wel wilt en wees hierin open. En wellicht kun je een oplossing bieden. ‘Ik merk dat je behoefte hebt om regelmatig even te kletsen. Ik vind het echter lastig om uit mijn concentratie gehaald te worden. Ik wil graag een langere tijd ongestoord door kunnen werken. Is het een idee dat we samen gaan lunchen om bij te kletsen?”

Inzicht 4. Maak de situatie niet groter dan nodig

Een coachee irriteerde zich al een poosje aan haar collega, die elke middag luidruchtig en met consumptie een appel at. Het heeft haar jaren van ergernis gekost om er wat van te zeggen en ondertussen werd de situatie groter en groter in haar hoofd.

Relativeer; maak het gesprek realistisch klein in je hoofd

We hebben samen het gesprek geoefend. Uiteindelijk vond ze de moed om haar collega te vertellen wat haar dwars zat. En wat we samen voorspeld hadden, was ook zijn antwoord: “Waarom heb je me dat niet eerder verteld?”

Inzicht 5. Bereid lastige gesprekken voor

Gesprekken die je goed voorbereid zijn gemakkelijker om te voeren. Je weet wat je wilt bereiken en hoe je het gesprek wilt voeren. Denk daarom vooraf eens na over:

  • Wat is het onderwerp van gesprek en mijn doel?
  • Iedereen is anders; heeft een ander karakter, een andere mening en communiceert anders. Hoe zit mijn collega in elkaar?
  • Hoe wil ik me opstellen in dit gesprek?

Inzicht 6. Durf je ongemakkelijk te voelen

Mijn yogadocente zegt regelmatig tegen ons, als we weer eens tijdens de yogales in een ingewikkelde houding zitten: “Durf je te ontspannen in een ongemakkelijke positie.” En dan glimlacht ze breed.

Ik hoor vaak in coachingsgesprekken dat de coachee iets lastig vindt of ongemakkelijk.  “Goed zo!” zeg ik dan. Want als je iets voor het eerst doet, dan is het toch logisch dat je het spannend vindt?

Uit je comfortzone

Durf je ongemakkelijk te voelen, want op dat moment ben je je aan het ontwikkelen. Je bent weer een stapje dichterbij je doel, namelijk leren lastige gesprekken voeren.

Inzicht 7. Elke mening mag er zijn

Mag je gesprekspartner een andere mening hebben?

Als je aan zes mensen vraagt hoe zij naar een zelfde situatie kijken, dan krijg je zes verschillende antwoorden. Iedereen heeft een ander karakter, een andere mening, behoefte of belang. Hou niet star vast aan je eigen visie, want een gesprek waarin je je gelijk probeert te halen, kan vrij snel ontaarden in een conflict.

Zet je ego opzij, durf nieuwsgierig te zijn naar andermans mening en stel vragen ter verduidelijking. De ander zal meer openstaan voor jouw standpunt en de kans wordt groter dat jullie tot elkaar kunnen komen. En wie weet leer je nog wat nieuws.

Lastige gesprekken op de werkvloer voeren is niet gemakkelijk.

Sommige gesprekken voelen oncomfortabel en spannend. Maar als je moedig en vanuit een open houding je gesprekspartner benadert, kan dat zomaar tot een prettig en effectief gesprek leiden en jullie onderlinge werkrelatie verbeteren. Succes!

Wil je ook leren lastige gesprekken op een prettige en effectieve manier te voeren? Denk eens aan coaching voor jezelf of een webinar voor het team.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Columns, Communiceren met collega's, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Overtuigen en invloed vergroten, Samenwerken en getagd met , , , , , , , , , .