respect op de werkvloer

Hoe respect op de werkvloer goed is voor je welzijn en voor je prestaties

5 manieren voor het vergroten van het onderlinge respect op de werkvloer

Het krijgen van respect op de werkvloer heeft een enorme invloed op je gevoel van veiligheid en werkplezier en daardoor op je prestaties. Hoe groot die invloed is, is onderzocht door leiderschapsonderzoeker Christine Porath. Volgens haar is respect krijgen van je collega’s en je leidinggevende nog belangrijker dan erkenning en waardering ontvangen, geïnspireerd worden, constructieve feedback ontvangen en de mogelijkheid krijgen jezelf te ontwikkelen.

Gevolgen van respectloos gedrag

Lang geleden had ik een collega die, dankzij zijn marketingexpertise, de opdracht van de directie het gekregen om het aantal klanten van de organisatie te verhogen. Hij ontwikkelde een goed doordacht plan dat van invloed was op de werkprocessen in de hele organisatie.

Maar de meeste medewerkers hadden jarenlang op dezelfde manier gewerkt en vonden het moeilijk zich zonder meer aan te passen. Bovendien waren de systemen nog niet geschikt voor zijn plannen en niet alles wat hij wilde, kon zomaar zonder juridische consequenties geregeld worden. Dat frustreerde hem en dat liet hij zichtbaar merken. Dagelijks schreeuwde hij tegen collega’s die het niet met hem eens waren, smeet hij met deuren en schold collega’s uit die in zijn ogen niet functioneerden. Collega’s voelden zich afgebrand en melden zich ziek of zochten een andere baan. Anderen gingen slechter presteren, vermeden hem en gingen hem zelfs stiekem tegenwerken. Er ontstond een gevoel van onveiligheid en wantrouwen.

Een jaar later is hij ontslagen. Hij liet een spoor achter van hoog ziekteverzuim en verloop, lage prestaties en beschadigde ongemotiveerde mensen.

Respect op de werkvloer in het team

Onbeschoft en ongemanierd gedrag gaat ten koste van de mensen en prestaties van een organisatie. Een team waarin alle collega’s en de leidinggevende zorgvuldig met elkaar omgaan, elkaar steunen, waarderen en serieus nemen, presteert beter. Collega’s gaan met plezier naar hun werk en zijn gemotiveerd. Zij  geven hun volledig aandacht aan hun werk en werken goed samen.

Respect krijgen = respect tonen

Hoe vergroot je het onderlinge respect op de werkvloer, zodat mensen lekker in hun vel zitten, met plezier naar hun werk gaan en actief bijdragen aan de doelstellingen? Volgens het onderzoek van Christine Porath is er maar één manier om respect te krijgen en dat is  door zelf dagelijks respectvol en welgemanierd te zijn.

Respect op de werkvloer is noodzakelijk voor de sfeer en de prestaties

Daarom 5 manieren om het onderlinge respect op de werkvloer te vergroten

#1. Klein gebaar, groot verschil

Een leidinggevende die ’s morgens binnenstormt zonder mensen te begroeten en direct naar zijn werkplek gaat, omdat hij al met zijn to lijst in zijn hoofd bezig is. Een medewerker die in een presentatie al dan niet bewust vergeet de naam van een collega te noemen die ook hard gewerkt heeft aan het project. Een collega die anderen continu onderbreekt in overleggen. Twee collega’s die elkaar uitschelden op de gang, omdat ze allebei aan hun gelijk vasthouden.

Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden en dat zit vaak in kleine dingen. Zeg ’s morgens goedemorgen, geef een oprecht compliment of bedank collega’s als ze iets voor je gedaan hebben. Laat mensen uitpraten, luister aandachtig naar hun verhaal en stel vragen om duidelijkheid te krijgen voordat je reageert.

#2. Onderschat niet het belang van toegankelijk en inlevend zijn

Een cliënt vertelde dat zij een leidinggevende had die regelmatig vertelde dat zijn deur altijd openstond. Maar die deur stond niet open, sterker nog, er zat een secretaresse voor die de opdracht had iedereen zonder afspraak weg te sturen. Ook moest elke medewerker iedere week een excelsheet inleveren met een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden met daarbij de reden waarom het werk niet afgerond was. Deze lijst gebruikte de leidinggevende om mensen op het matje te roepen als ze niet hard genoeg hadden gewerkt in zijn ogen.

Nadat hij de organisatie had verlaten, pakte zijn opvolger het totaal anders aan. Die stapte op mensen af en benaderde hen vriendelijk en met oprechte aandacht. Hij vroeg hoe het met hen en met het werk ging en besprak rustig wat de beste oplossing was voor het probleem. Hij was voorkomend, toonde begrip en gaf steun waar nodig.

Was hij een watje? Nee hoor. Want hij was ook heel duidelijk in zijn verwachtingen. Dankzij zijn vriendelijkheid en duidelijkheid groeiden de prestaties van het team en gingen mensen weer met plezier naar hun werk.
 

#3. Duidelijkheid is vriendelijk

Brene Brown schrijft in haar boek ‘Durf te leiden’: “Duidelijkheid is vriendelijk, onduidelijkheid is onvriendelijk.”

Vriendelijk en inlevend zijn sluit duidelijk zijn niet uit. Integendeel, Je kunt nog steeds een sterke mening hebben, zolang je laat zien in woord en gebaar dat je om mensen geeft en hen waardeert.
 

#4. Jouw gedrag definieert jou in de ogen van anderen

Mensen leren je kennen door de manier waarop je met hen omgaat en hoe je gesprekken met hen voert. Hoe vaak zeggen mensen niet: “Hij is een vriendelijke collega.” Of “Zij is altijd zo stellig in vergaderingen.” Hoe goed je bedoelingen ook zijn, je toont wie je bent door je gedrag.

Onderschat daarom niet de impact van je gedrag op de werksfeer en de teamprestaties. Welke invloed wil jij hebben? Wie wil jij zijn in de ogen van anderen? Hoe wil je overkomen? Wil je zelf goed in je vel zitten en goed presteren? Pas je gedrag aan aan je goede bedoelingen door respectvol en beleefd te zijn.
 

#5. Verlaag de onderlinge irritaties en weerstand

Iedereen heeft rode knoppen, gedrag van anderen waar we ons aan irriteren. Denk aan betweterig overkomen, mensen afbranden, je stokpaardje blijven herhalen in een gesprek, overal op mopperen of te vaak ergens een punt van maken.

Het kan ervoor zorgen dat er niet meer geluisterd wordt naar het onderwerp van gesprek en dat kan ten koste van de relatie en het werk gaan. Denk daarom niet alleen na over wat je wilt zeggen, maar ook hoe je iets zegt om irritaties en weerstand bij anderen tot een minimum te beperken. Mensen luisteren beter naar je en staan meer open voor je mening.
 

Tot slot…

De belangrijkste manier om respect op de werkvloer te krijgen is om respect te geven.
Onbeschoftheid gaat ten koste van het werkplezier en van de prestaties van jezelf en je collega’s. Respect op de werkvloer levert veel op: een fijne werkomgeving op en een hoge productiviteit.

Is de sfeer in het team niet optimaal? Ik nodig je ook van harte uit om contact met me op te nemen voor  coaching, teamcoaching, teamontwikkeling of een training.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Carrière, Communiceren met collega's, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Overtuigen en invloed vergroten, Samenwerken, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , , , , , .