Regie over emoties in je werk; zelfbeheersing vergroten werk

Regie over je emoties in je werk; 7 tips als collega’s en situaties je ergeren

Vergroten van je zelfbeheersing in je werk als je emoties oplopen

In een perfecte wereld kunnen we met iedereen goed opschieten en samenwerken in ons werk en in ons leven. Iedere collega is vrolijk, attent, vriendelijk en begrijpt direct wat we bedoelen. De werksfeer is ideaal en de onderlinge interactie loopt soepel. Niemand is onaardig, irritant, kattig of humeurig. In deze wereld heb je regie over je emoties in je werk en je zelfbeheersing niet nodig, omdat je nooit te maken hebt met lastige situaties en irritante collega’s die op jouw rode knoppen drukken.

Vervelende of irritante situaties overkomen ons

Vanzelfsprekend bestaat deze volmaakte wereld niet. In ons werk en in ons leven komen we regelmatig mensen tegen of raken in situaties verzeild die ons irriteren, boos of verdrietig maken of ons teleurstellen. Het is belangrijk om te accepteren dat er altijd mensen zullen zijn die ons niet begrijpen, een andere mening of andere prioriteiten hebben of ons onbeschoft behandelen. En dat er altijd situaties zullen zijn die ons overkomen, die we onrechtvaardig vinden of die anders gaan dan we hadden verwacht.

Sterker nog, juist al die imperfecte situaties en verschillende persoonlijkheden houden ons scherp. Ze zorgen ervoor dat we gezamenlijk tot de mooiste ideeën en beste resultaten kunnen komen, zolang we ons maar niet teveel laten leiden door onze negatieve emoties.

Persoonlijk leiderschap; regie over je emoties

De kunst is om te leren regie over je emoties in je werk te krijgen in moeilijke situaties in plaats van dat jouw emoties er met jou vandoor gaan. Mensen die hun emoties de overhand laten krijgen worden snel boos in een gesprek, gaan mopperen, schelden, zeggen de verkeerde dingen of blokkeren juist.

Vergroot je je regie over je emoties in je werk, dan onderdruk je je emoties niet, je ontwikkelt je zelfbeheersing, leert je emoties meer in de hand te houden en meer controle over je eigen gedrag te hebben. Je voorkomt dat situaties escaleren. Dat doe je voor je zelf en voor de mensen in je omgeving.

Vergroten van de regie over je emoties in je werk

Hieronder kun je hier 7 tips vinden voor het vergroten van je zelfbeheersing en regie over je emoties in je werk.

#1. Vergroot je zelfkennis

Iedereen heeft rode knoppen. Een frustrerende situatie in je werk of een collega die irritant doet en jouw nekharen staan overeind.

Voor meer regie over je emoties in je werk is het goed om te weten welke situaties jou je zelfbeheersing doen verliezen. Wanneer word je boos  en verlies je de controle over je emoties? Welk gedrag van je collega maakt dat je gaat mopperen, schelden of blokkeer je?

Ontdek vervolgens hoe je op je gevoel van irritatie of boosheid reageert. Je raakt bijvoorbeeld gespannen of begint te transpireren, gaat hoog ademen, sneller praten of voelt dat je ongeduldig wordt.

#2. Relativeer voor jezelf de irritante situaties

Zodra je weet welk gedrag van collega’s en welke situaties jou je zelfbeheersing doen verliezen, vraag je jezelf af waarom dit voor jou zo’n rode knop is. Vaak zegt zo’n situatie iets over onszelf. We verliezen onze zelfbeheersing omdat het allemaal niet zo snel gaat als we willen, we het gevoel hebben dat we de controle op de situatie verliezen, we vinden dat we onrechtvaardig behandeld worden of die collega ons niet lijkt te begrijpen.

Probeer die rode knoppen te relativeren en er een oranje op zelfs groene knop van te maken. In plaats van je op de ander te richten, richt je op je eigen gedachten. Klopt het wel wat ik denk? Moet het echt gaan zoals ik het wil en in mijn tempo? Is de situatie echt zo vreselijk dat ik er zoveel negatieve energie aan besteed? Deze innerlijke dialoog zorgt voor meer rust.

#3. Gun jezelf pauzes en een time-out

Zodra je voelt dat je de controle over je emoties verliest, creëer voor jezelf pauzemomenten.

Jaren geleden, toen ik zelf nog leidinggevende was en achter mijn bureau zat te werken, werd mijn deur opengesmeten. Een medewerker stormde naar binnen en begon te schreeuwen. Ik hoef je niet te vertellen dat mijn hart bijna stil stond. Om haar en mijzelf de tijd te gunnen om af te koelen, ben ik begonnen met tot 10 te tellen. Daarna vertelde ik haar wat ik zag: “Ik zie dat je boos bent en dat je mij graag iets wil vertellen. Waarom ga je niet zitten, dan haal ik wat te drinken voor ons.”

Dankzij het tot 10 tellen en het benoemen van wat ik zag, gunde ik mezelf en haar pauzemomenten om rustig te worden. En met het halen van wat drinken, creëerde ik voor ons beiden een time-out. Daarna konden we allebei rustig met elkaar in gesprek, zodat zij me kon vertellen wat haar dwars zat.

#4. Adem in, adem uit

Wat ik vaak zie bij mensen die gespannen raken, is dat ze onregelmatig en heel hoog gaan ademen of zelfs stoppen met ademen. Zorg dat je regelmatig blijft ademhalen en tel je ademhaling. Je wordt er direct rustiger van.

#5. Gebruik je inlevingsvermogen

Als je de neiging hebt om je agressief te uiten (schelden, mopperen, aanvallend communiceren), dan wakker je je boosheid aan in plaats van dat je deze kwijtraakt. Voorbeelden van dit soort gedachten zijn: “Zit hij me weer dwars.” Of “Ziet mijn leidinggevende dan niet dat ze beslissingen neemt die ten koste van mijn werk gaan?“ of “Waarom werkt hij niet gewoon mee in plaats van tegen?” Vaak komen deze gedachten voort uit een gevoel van controleverlies of vanuit een gevoel dat anderen jou al dan niet bewust iets aandoen.

Gebruik je echter je inlevingsvermogen, dan word je automatisch rustiger. Betrek deze gedachten niet op jezelf, maar vraag je af waarom iemand iets doet.
De collega die volgens jou niet meewerkt, heeft wellicht een heel ander standpunt of belang. Daar kun je naar vragen.
De leidinggevende die een besluit neemt waar jij niet achter staat, weet wellicht helemaal niet hoe jij er over denkt. Ga in gesprek met je leidinggevende om voor jezelf en je leidinggevende helderheid te scheppen.
En een andere collega heeft wellicht gewoon een slechte dag. Ze zijn er niet op uit jou dwars te zitten, ze hebben ook hun eigen mening, belangen en vaak niet door dat jij hun gedrag vervelend vindt.

Zodra je je inlevingsvermogen gebruikt en het niet meer op jezelf betrekt, voel je je kalmer worden. Je krijgt meer regie over je emoties in je werk en kunt rustiger het gesprek aangaan. Dit doe je vooral voor jezelf.

#6. Leer om jezelf te uiten en wees je bewust van jouw impact op anderen

Emoties spelen een belangrijke rol als we in gesprek zijn. Emoties zijn er altijd en beïnvloeden ons gedrag naar anderen toe. We zijn ons daarvan niet altijd bewust, waardoor er miscommunicatie en misverstanden ontstaan. Sterker nog, soms denken we dat de ander ons begrijpt zonder dat we onze wens of bedoeling geuit hebben, want: “het is toch logisch wat ik bedoel of van jou nodig heb?” Je vult in voor je gesprekspartner dat hij wel weet wat je bedoelt of hoe je je voelt.

Maar niemand kan gedachten lezen en denkt het zelfde als jij. In plaats van jen mening of wens op te kroppen totdat je in woede uitbarst, leer assertief communiceren. Dat betekent dat je je mening, belang, interesse, idee of gevoel op een effectieve en constructieve onder woorden brengt.

Communiceer je effectief en constructief, dan let je bovendien op je toon, op welke woorden je gebruikt en op je lichaamstaal om je boodschap te ondersteunen. Je luistert naar de standpunten, gevoelens en mening van de ander en blijft op conversatietoon praten. Zo krijg je een gesprek dat twee kanten op gaat, waarbij jullie allebei het gevoel hebben gehoord en serieus genomen te worden. Alleen dan kan je gesprekspartner openstaan voor jouw standpunten, problemen en belangen en geef je de ander de kans hiermee rekening te houden.

#7. Zorg goed voor jezelf om goed voor anderen te kunnen zorgen

Mijn collega die mijn kamer binnenstormde, had veel last van stress in haar privéleven. Ze vergat daardoor goed voor zichzelf te zorgen. De spanning liep zover bij haar op dat ze bij mij ontplofte, waardoor ze nog emotioneler werd en zich achteraf schuldig voelde (wat niet nodig was).

Als je goed voor anderen wilt zorgen, zoals je gezin, je werk en je familie, is het nodig om eerst goed voor jezelf te zorgen. Niemand heeft er iets aan als jij bij jezelf de stress laat oplopen. Vooral jijzelf niet!

Neem daarom tijdens je werk voldoende minipauzes en loop van je werkplek weg. Ga af en toe leuke dingen doen met anderen, eet en drink gezond, zorg voor voldoende beweging en voor voldoende slaap.

Je zult altijd situaties tegenkomen die jou overkomen en met personen moeten omgaan met wie de samenwerking moeizaam gaat. Daar heb je geen controle over. Waar je wel controle over hebt, is de manier waarop jij wilt reageren. Dat is jouw regie over je emoties in je werk.

Succes!

Vind je het lastig om je zelfbeheersing te ontwikkelen en regie te krijgen over je emoties in je werk? Wellicht is coaching iets voor jou. Je bent van harte welkom om contact met me om te nemen.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Werkdruk en werkstress, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , .