communiceren met zelfvertrouwen

Communiceren met zelfvertrouwen in lastige werksituaties doe je zo

Zelfverzekerd communiceren; 7 handige tips en inzichten

Zou je willen overkomen als iemand die kan communiceren met zelfvertrouwen in elke situatie?

Zeker in lastige werksituaties, waarin je je onzeker, gespannen of moe voelt, val je gemakkelijker terug in ineffectieve communicatiepatronen. Manieren van communiceren die jou minder geloofwaardig doen overkomen, zoals te snel praten, teveel woorden gebruiken, je punt niet maken, onrustig bewegen, bevriezen, etc.

Zelfverzekerd overkomen; welke tips gaan jou helpen?

Herkenbaar?

Hoe deskundig je ook bent in je werk, de kunst is om je verhaal zelfverzekerd te kunnen verwoorden om je geloofwaardigheid en je invloed te vergroten. Daarom kun je 7 effectieve tips en inzichten vinden om te kunnen communiceren met zelfvertrouwen.

#1. Bereid je voor

Een groot gedeelte van je succes zit in de voorbereiding. Dit is daarom één van de belangrijkste tips. Tegelijkertijd wordt aan voorbereiding vaak weinig aandacht gegeven. Daarom:

Ga je naar een vergadering? Geef je een presentatie? Bereid je voor!!
Hoe meer vertrouwd je bent met de boodschap die je wilt brengen, hoe zelfverzekerder je overkomt.

Communiceren met zelfvertrouwen; inhoud en vorm voorbereiden

Niet alleen kun je de inhoud voorbereiden, je kunt ook alvast anticiperen op eventuele vragen die je krijgt of tegenargumenten. En denk bij je voorbereiding ook aan de vorm van je communicatie. Je boodschap is waar het om draait tijdens een gesprek of bijvoorbeeld een presentatie, de manier waarop je communiceert bepaalt of je boodschap overkomt of niet.

#2. Denk aan je woordgebruik

Woorden als: “Ik geloof…..”, “wellicht”, “misschien” of “Ik weet het niet, hoor.” Zijn woorden die je boodschap tekort doen. Of wat ik pas geleden hoorde na de presentatie van een fantastisch idee: “Maar misschien zijn er nog wel andere ideeën, hoor.” Het gaat ten koste van je geloofwaardigheid en invloed.

Wil je zelfverzekerd overkomen? Schrap twijfeltaal en vervang dat bijvoorbeeld door:
“Ik ben van mening…”
“Zoals ik het zie…”
“Ik vind….”
“Als ik het goed begrijp….”

                                   Lees ook:                                        

20 praktische inzichten; assertief communiceren ook als je je onzeker voelt 

                                                                                                 

#3. Wees je professionele zelf

Probeer minder bezig te zijn met wat anderen van jou denken of hoe je overkomt. Concentreer je op je boodschap. Die komt beter over als je je verhaal oprecht vertelt en vanuit je professionele zelf. Geloof in je deskundigheid, in je mening en laat zien dat je erachter staat. Niet altijd gemakkelijk, maar het levert je wel een zelfverzekerde uitstraling op.

#4. Houd je doel voor ogen

Wat wil je bereiken in een gesprek, vergadering of presentatie? Hou dat doel voor ogen. Zodra je er teveel bijhaalt, teveel woorden gebruikt of teveel informatie geeft, wordt je verhaal chaotisch. Wil je zelfverzekerd overkomen? Schrap overbodige informatie en houd je doel voor ogen.

Zo vergroot je de impact van je verhaal en zul je communiceren met zelfvertrouwen.

#5. Denk aan je lichaamstaal

Stel, je woont een vergadering bij en er zijn twee mensen die een presentatie geven. Beiden zijn even deskundig. De ene persoon staat ontspannen rechtop, heeft een open houding, beweegt rustig met zijn handen om zijn verhaal te ondersteunen, praat rustig en pauzeert af en toe tussen zinnen in. De andere persoon staat met een gesloten en gespannen houding, praat zachtjes, onrustig en stottert af en toe.

Communiceren met zelfvertrouwen; hoe kom je over?

Welk verhaal vind je boeiender en interessanter? Degene die kan communiceren met zelfvertrouwen of degene die onzeker overkomt? Concentreer je daarom op wat de ander nodig heeft om jouw verhaal te begrijpen en om jouw invloed te vergroten.

#6. Maak gebruik van je communicatievaardigheden ook als je gespannen bent

Als we ons nerveus, geïntimideerd of onzeker voelen, dan vergeten we nog wel eens gebruik te maken van onze communicatievaardigheden. Help jezelf te herinneren aan die communicatievaardigheden die je wilt inzetten tijdens een bijeenkomst. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Luister actief naar mensen
  • Stel vragen ter verduidelijking
  • Durf te zeggen dat je geen antwoord weet op een vraag, maar dat je het uitzoekt en erop terugkomt
  • Spreek verstaanbaar en rustig
  • Wees respectvol en heb begrip voor andermans standpunten
  • Wees constructief in je antwoorden, ook als de vraag of opmerking negatief gesteld is
  • Draai niet om de hete brij heen, maar wees op een tactvolle manier duidelijk
  • Wees assertief. Als je het ergens niet mee eens bent, breng dat onder woorden.
#7. Werk aan je zelfvertrouwen

Iemand die meer vertrouwen in zichzelf heeft, goed in zijn vel zit, komt zelfverzekerd en assertief over.

Vergroot daarom je zelfvertrouwen. Een aantal tips hiervoor, kun je hier vinden:

                                   Lees ook:                                        

16 manieren om je zelfvertrouwen te vergroten

                                                                                                 

Met meer zelfvertrouwen durf je eerder voor je mening uit te komen, ben je assertiever, vat je zaken minder persoonlijk op en kun je beter met feedback en kritiek omgaan. Je zult gesprekken gemakkelijker kunnen voeren ook als ze lastig zijn.

Met ander woorden, je zult communiceren met zelfvertrouwen en daardoor zelfverzekerd en deskundig overkomen.

Ik wens je veel succes!

Denk je dat iemand anders inspiratie uit deze column kan halen? Dan zou ik het fijn vinden als je de link doorstuurt.

Contact coaching

Wil je ook graag ontdekken hoe jij kan communiceren met zelfvertrouwen? Ik nodig je van harte uit contact met me op te nemen. En natuurlijk ook voor werknemers of collega’s.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Effectief communiceren, Overtuigen en invloed vergroten, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , .