Zelfvertrouwen

16 manieren om je zelfvertrouwen in je werk en je leven te vergroten

Bestrijd je onzekerheid in je werk en je leven en werk aan je eigenwaarde

Een gezond zelfvertrouwen hebben, wil zeggen dat je vertrouwt op jezelf, op je eigen kennis en kunde zonder last te hebben van zelfoverschatting.

Heb je een gezonde dosis zelfvertrouwen, dan is dat vaak te zien aan je gedrag. Je weet je eigen kwaliteiten en zwakke punten zet deze bewust inzet in of vermijdt ze. Je bent niet bang om voor je mening op te komen en laat je niet snel uit het veld slaan als anderen weerstand vertonen. Je erkent voor jezelf dat je successen hebt geboekt in plaats van te denken dat het wel toeval zal zijn geweest of dat anderen je geholpen hebben.

In deze column heb ik al vijf tips gegeven om je zelfvertrouwen in je werk te vergroten.

Als je zelfvertrouwen uitstraalt, dan heeft dat bovendien een positieve invloed op je werk. Niet alleen omdat je beter presteert, maar ook omdat je, dankzij je zelfbewuste uitstraling, vaker positieve feedback zult ontvangen en die ook kan accepteren als een succes van je eigen inspanning.

Onzekerheid wordt vaak gevoed doordat we ons veel bezig houden met wat anderen wel van ons denken: “Vind mijn buurvrouw mij wel aardig?”, “Zal mijn manager mij niet afrekenen op mijn fouten?” of “Misschien zeg ik iets doms in een werkoverleg.”

En zijn we zelf onze grootste criticus: “Heb ik dit wel goed gedaan?”, Waarom kan ik dat nou niet?” of “Nu heb ik weer mijn werk niet afgekregen.”

Hierin speelt je eigenwaarde een belangrijke rol. Een gezonde dosis zelfvertrouwen maakt dat je milder kijkt naar jezelf en naar anderen. Je bent niet snel bang om fouten te maken en durft daarom gemakkelijker te werken aan je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei. Het is bovendien een prettig gevoel, je bent aardiger voor jezelf en je voelt je minder afhankelijk van de mening van anderen over jouw gedrag en prestaties.

Daarom 16 aanvullende manieren om je onzekerheid te bestrijden en te werken aan een gezond zelfvertrouwen in je werk en je leven.

#1. Voorkom dat je denkt te weten wat een ander van je denkt

Niemand kan gedachten lezen. Stop daarom met het zoeken naar verklaringen voor het gedrag van een ander. Het maakt je alleen maar onzeker.

Wil je weten hoe iemand over jou denkt of over een bepaalde situatie? Dan is er maar één manier om daar achter te komen en dat is om de persoon in kwestie er naar te vragen. Het kan heel goed zijn dat het gedrag helemaal niets met jou te maken heeft, maar alles met de persoonlijke omstandigheden van de ander.

#2. Kijk niet continu naar wat anderen wel kunnen en jij niet

Het is goed om iemand als voorbeeld te nemen en van anderen te leren. Voorkom echter dat je alleen maar kijkt naar wat die persoon wel kan en jij niet. Iedereen heeft kwaliteiten en minder sterke punten. Ook jij.

#3. Vergroot je zelfkennis

Ontdek je eigen kwaliteiten en je minder sterke punten. Je kwaliteiten kun je leren bewust in te zetten en je minder sterke punten leren vermijden. Daarmee geef je je zelfvertrouwen een boost.

#4. Geniet van kleine en grote successen

Sta eens stil bij wat je bereikt hebt, in je leven en in je werk. En bedenk aan het einde van een dag wat je wel gedaan en bereikt hebt in plaats van wat je niet hebt gedaan. Bagatelliseer dit niet en durf er trots op te zijn.

#5. Neem complimenten dankbaar in ontvangst

Hoe vaak wuif jij een compliment ongemakkelijk weg? “Ach, het was niet zoveel moeite, hoor…” als een collega of je leidinggevende je een compliment maakt voor je werk.

Accepteer het compliment en bedank de complimentgever. De meeste mensen geven niet zo maar complimenten, ga er daarom vanuit dat het een oprecht compliment is.

#6. Glimlach en neem een open houding aan

Maak contact op een vriendelijke en open manier en je krijgt meestal dezelfde reactie terug. Je voelt je gelijk een stuk prettiger en daarmee groeit je zelfvertrouwen.

#7. Stop je innerlijke criticus

Stop met altijd maar kritiek op jezelf te hebben en te kijken naar wat niet goed gaat. Al die negatieve gedachten (zoals “Ik kan ook niets.” of “Ze vinden me vast niet aardig.”) over jezelf, voeden je onzekerheid.

Leer mild voor jezelf te worden.

#8. Fouten maken mag

Iedereen maakt fouten. Nooit fouten mogen maken is een onhaalbaar doel en zorgt ervoor dat je niets nieuws durft te leren. Geef je zelf daarom toestemming om fouten te maken.

#9. Verban het woord ‘moeten’ uit je persoonlijk woordenboek

Gedachten als: “Ik moet altijd mijn collega’s helpen als ze iets aan me vragen.” Of “Ik moet sporten.”, zorgen er alleen maar voor dat je veel spanning bij jezelf opbouwt. Je schiet namelijk snel te kort, omdat het vaak om onhaalbare doelen gaat.
Zeg daarvoor in de plaats liever: “Ik ga vanavond sporten.”, “Ik kies ervoor om vanavond op tijd naar huis te gaan.”, “Ik vind het belangrijk om goed voor mezelf te zorgen.”

#10. Werk aan je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei

Ga er niet van uit dat je niets nieuws kan leren, ‘omdat je nu eenmaal zo bent’. Iedereen kan nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Nieuwe vaardigheden leren zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Je durft meer op je eigen gedrag te vertrouwen dat je de juiste dingen doet op het juiste moment.

Welke vaardigheden wil jij verder ontwikkelen?

#11. Straal zelfvertrouwen uit

‘Fake it till you make it.’ Ook al voel je nog geen zelfvertrouwen, straal het alvast uit. Maak je stem wat krachtiger, ga rechterop lopen, maak je wat breder en zet je voeten stevig op de vloer. Uiteindelijk ga je het ook voelen.

#12. Ontwikkel je assertiviteit

Als je leert op een vriendelijke en duidelijke manier voor je eigen wensen, mening en belangen op te komen rekening houdende met de wensen, mening en belangen van je gesprekspartner, geeft dat een boost in je zelfvertrouwen.

#13. Toon oprechte belangstelling voor anderen

Mensen die zich onzeker voelen, zijn vaak veel met zichzelf bezig. Verdiep je daarom in anderen en toon oprechte belangstelling. Vraag hoe het met je gesprekspartner gaat. De aandacht die je anderen schenkt, zorgt ervoor dat je minder op jezelf gericht bent. Bovendien zul je ontdekken dat iedereen wel ergens onzeker over is en dat je niet de enige bent.

#13. Stel dagelijks (realistische!) doelen

Door het stellen van doelen, zet je jezelf in actie. Als je je ze bereikt hebt, geeft dat een gevoel van voldoening en zelfvertrouwen.
Zorg er wel voor dat het realistische doelen zijn. Dat zijn haalbare doelen die je uitdagen. Je gehele to do lijst wegwerken op één dag, terwijl je eigenlijk wel weet dat dat niet haalbaar is, geeft een gevoel van mislukking. Haalbare doelen geven je daarentegen positieve energie.

#14. Trakteer mensen op je mening

Je hoeft niet overal een mening over te hebben, maar als je ergens verstand van hebt of iets belangrijk vindt, geef je mening!
Vertel je bijvoorbeeld in een werkoverleg niet hoe je ergens over denkt, dan ontneem je je collega’s de kans rekening met jou te houden of met een bepaalde situatie.
Vind je dit lastig? Begin bij het begin en stel een open vraag in over een onderwerp dat je interessant vindt.

#15. Zorg goed voor jezelf en blijf in contact met je omgeving

Doe die dingen voor jezelf die je zelfvertrouwen een boost geven.
• Zorg ervoor dat je er goed uit ziet en draag kleding waarin je je sterk voelt.
• Eet gezond en lekker. Geniet van het eten.
• Ga bewegen en doe iets wat je leuk vindt.
• Zorg voor ontspanning. Neem tijd voor jezelf en voor de mensen in je omgeving en doe iets waarmee je ontspant.

#16. Vind je het lastig om je zelfvertrouwen te vergroten? Zoek steun en zorg voor een vangnet

Heb je een collega, vriend(in) of leidinggevende waarmee je kan sparren over zaken die je belangrijk vindt? Het is fijn om over dingen die je bezig houden te spreken. En vergeet niet om ook belangstelling voor de ander te tonen.

En wil je je zelfvertrouwen verder ontwikkelen en/of nieuwe vaardigheden ontwikkelen? Je bent van harte uitgenodigd om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Succes!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!!!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertief communiceren - Grenzen stellen, Columns, Kwaliteiten, sterke punten en kracht, Persoonlijke ontwikkeling, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , .