zelfvertrouwen

16 manieren om je zelfvertrouwen in je werk en je leven te vergroten

Bestrijd je onzekerheid in je werk en je leven en versterk je eigenwaarde

Een gezond zelfvertrouwen wil zeggen dat je vertrouwt op jezelf, op je eigen kennis en kunde zonder last te hebben van zelfoverschatting. Je bent niet bang om fouten te maken, omdat je weet dat er een goede balans is tussen wat je wel en wat je (nog) niet kunt.

Meer zelfvertrouwen straal je uit

Heb je een gezonde dosis zelfvertrouwen, dan voel je dat vanbinnen en laat je zien in je gedrag. Je kent je eigen kwaliteiten en zwakke punten en zet deze bewust in of vermijdt ze. Je bent niet bang om voor je mening op te komen en laat je niet snel uit het veld slaan als anderen weerstand vertonen. Je erkent je eigen successen in plaats van te denken dat het wel toeval zal zijn geweest of dat anderen je geholpen hebben.

—————————— Lees ook:  ———————————

Jezelf zijn in je werk; 5 mythes

—————————————————————————

Als je zelfvertrouwen uitstraalt, dan heeft dat bovendien een positieve invloed op je werk. Niet alleen omdat je beter presteert. Ook omdat je, dankzij je zelfbewuste uitstraling, vaker positieve feedback zult ontvangen en die ook kan accepteren als een succes van je eigen inspanning.

Gebrek aan zelfvertrouwen; wat denken anderen van ons?

Onzekerheid wordt vaak gevoed doordat we ons veel bezig houden met wat anderen wel van ons denken: “Vind mijn buurvrouw mij wel aardig?”, “Zal mijn manager mij niet afrekenen op mijn fouten?” of “Misschien zeg ik iets doms in een werkoverleg.”

Innerlijke criticus

En zijn we zelf onze grootste criticus: “Heb ik dit wel goed gedaan?”, Waarom kan ik dat nou niet?” of “Nu heb ik weer mijn werk niet afgekregen.”

—————————— Lees ook:  ———————————

Ben je te zelfkritisch? 5 tips om aardiger voor jezelf te zijn 

—————————————————————————

Hierin speelt je eigenwaarde een belangrijke rol. Een gezonde dosis zelfvertrouwen maakt dat je milder kijkt naar jezelf en naar anderen. Je bent niet snel bang om fouten te maken en durft daarom gemakkelijker iets nieuws te leren. Het is bovendien een prettig gevoel, je bent aardiger voor jezelf en je voelt je minder afhankelijk van de mening van anderen over jouw gedrag en prestaties.

Werken aan een gezond zelfvertrouwen

Daarom 16 aanvullende manieren om je onzekerheid te bestrijden en te werken aan een gezond zelfvertrouwen.

#1. Voorkom dat je denkt te weten wat een ander van je denkt

Niemand kan gedachten lezen. Stop daarom met het zoeken naar verklaringen voor het gedrag van een ander. Het maakt je alleen maar onzeker.

Wil je weten hoe iemand over jou denkt of over een bepaalde situatie? Dan is er maar één manier om daar achter te komen; ernaar vragen. De kans is groot dat het niets met jou te maken heeft, maar met de persoonlijke omstandigheden van de ander.

#2. Kijk niet continu naar wat anderen wel kunnen en jij niet

Het is goed om iemand als voorbeeld te nemen en van anderen te leren. Voorkom echter dat je alleen maar kijkt naar wat die persoon wel kan en jij niet. Iedereen heeft kwaliteiten en minder sterke punten. Ook jij.

#3. Vergroot je zelfkennis

Ontdek je eigen kwaliteiten en je minder sterke punten. Je kwaliteiten kun je leren bewust in te zetten en je minder sterke punten leren vermijden. Daarmee geef je je zelfvertrouwen een enorme boost.

#4. Geniet van kleine en grote successen

Sta eens stil bij wat je bereikt hebt in je leven en werk. En bedenk aan het einde van een dag wat je wel bereikt hebt in plaats van wat je (nog) allemaal niet gedaan hebt. Bagatelliseer dit niet en durf er trots op te zijn.

#5. Neem complimenten dankbaar in ontvangst

Hoe vaak wuif jij een compliment ongemakkelijk weg? “Ach, het was niet zoveel moeite, hoor…” als een collega of je leidinggevende je een compliment maakt voor je werk.

Zelfvertrouwen; De kunst van het complimenten geven en ontvangen

Accepteer het compliment en bedank de complimentgever. De meeste mensen geven niet zo maar complimenten Ga er daarom vanuit dat het een oprecht compliment is.

#6. Glimlach en neem een open houding aan

Maak contact op een vriendelijke en open manier en je krijgt meestal dezelfde reactie terug. Je voelt je gelijk een stuk prettiger en daarmee groeit je zelfvertrouwen.

#7. Stop je overactieve innerlijke criticus

Stop met altijd maar kritiek op jezelf te hebben en te kijken naar wat niet goed gaat. Al die negatieve gedachten (zoals “Ik kan ook niets.” of “Ze vinden me vast niet aardig.”) over jezelf, voeden je onzekerheid. Leer mild voor jezelf te worden.

—————————— Lees ook:  ———————————

Zelfcompassie; wat mild en begripvol voor jezelf zijn je oplevert

—————————————————————————

#8. Fouten maken mag

Iedereen maakt fouten. Nooit fouten mogen maken is een onhaalbaar doel en zorgt ervoor dat je niets nieuws durft te leren. Geef je zelf daarom toestemming om fouten te maken.

#9. Verban het woord ‘moeten’ uit je persoonlijk woordenboek

Strenge gedachten als: “Ik moet altijd mijn collega’s helpen als ze iets aan me vragen.” Of “Ik moet sporten.”, zorgen er alleen maar voor dat je veel spanning bij jezelf opbouwt. Je schiet namelijk snel te kort, omdat het vaak om onhaalbare doelen gaat.

Zeg daarom bijvoorbeeld: “Ik ga vanavond sporten.”, “Ik kies ervoor om vanavond op tijd naar huis te gaan.”, “Ik vind het belangrijk om goed voor mezelf te zorgen.”

#10. Werk aan je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei

Ga er niet van uit dat je niets nieuws kan leren, ‘omdat je nu eenmaal zo bent’. Iedereen kan nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Nieuwe vaardigheden leren zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Je durft er meer op te vertrouwen dat je de juiste dingen doet op het juiste moment.

#11. Straal zelfvertrouwen uit

‘Fake it till you make it.’ Ook al voel je nog geen zelfvertrouwen, straal het alvast uit. Maak je stem wat krachtiger, ga rechterop lopen, maak je wat breder en zet je voeten stevig op de vloer. Uiteindelijk ga je het ook voelen.

—————————— Lees ook:  ———————————

Wil je werken aan je zelfvertrouwen? Coaching kan je helpen

—————————————————————————

#12. Ontwikkel je assertiviteit

Als je leert op een vriendelijke en duidelijke manier voor je eigen wensen, mening en belangen op te komen rekening houdende met de wensen, mening en belangen van je gesprekspartner, geeft dat een boost in je zelfvertrouwen.

#13. Toon oprechte belangstelling voor anderen

Mensen die zich onzeker voelen, zijn vaak veel met zichzelf bezig. Verdiep je daarom in anderen en toon oprechte belangstelling. Vraag hoe het met je gesprekspartner gaat. De aandacht die je anderen schenkt, zorgt ervoor dat je minder op jezelf en je onzekerheden gericht bent. Bovendien zal je ontdekken dat iedereen wel ergens onzeker over is en dat je niet de enige bent.

#14. Stel dagelijks (realistische!) doelen

Door het stellen van doelen, zet je jezelf in actie. Als je je ze bereikt hebt, geeft dat een gevoel van voldoening en zelfvertrouwen.

Zorg er wel voor dat het realistische doelen zijn. Je gehele to do lijst wegwerken op één dag, terwijl je eigenlijk wel weet dat dat niet haalbaar is, geeft een gevoel van mislukking. Haalbare doelen geven je daarentegen positieve energie.

—————————— Lees ook:  ———————————

Zo vergroot je je zelfvertrouwen; een podcast

—————————————————————————

#15. Trakteer mensen op je mening

Je hoeft niet overal een mening over te hebben, maar als je ergens verstand van hebt of iets belangrijk vindt, geef je mening! Vertel je bijvoorbeeld in een werkoverleg niet hoe je ergens over denkt, dan ontneem je je collega’s de kans rekening met jou te houden of met een bepaalde situatie.

Vind je dit lastig? Begin bij het begin en stel een open vraag in over een onderwerp dat je interessant vindt.

#16. Zorg goed voor jezelf en blijf in contact met je omgeving

Doe die dingen voor jezelf die je zelfvertrouwen een boost geven.

Meer zelfvertrouwen door goed in je vel te zitten

• Zorg ervoor dat je er goed uit ziet en draag kleding waarin je je sterk voelt.
• Eet gezond en lekker. Geniet van het eten.
• Ga bewegen en doe iets wat je leuk vindt.
• Zorg voor ontspanning. Neem tijd voor jezelf en voor de mensen in je omgeving en doe iets waarmee je ontspant.

Succes!

Denk je dat iemand anders baat heeft bij deze column over het vergroten van je zelfvertrouwen? Dan zou ik het fijn vinden als je de link doorstuurt.

Contact coaching; Zelfvertrouwen ontwikkelen

Het vergroten van je zelfvertrouwen maakt het leven zoveel prettiger. Wil je hulp bij het vergroten van je zelfvertrouwen? Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie voor je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in je werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Kwaliteiten, sterke punten, Persoonlijke ontwikkeling, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , .