afstand nemen op je werk, overtuigingskracht, assertiviteit, grenzen stellen, effectief communiceren, emoties op het werk

Afstand nemen voor meer overtuigingskracht en assertiviteit

Wat een professionele fotograaf ons kan leren over afstand nemen op het werk

Schiet jij ook wel eens in de verdediging als je kritiek krijgt op je werk of als je persoonlijk aangevallen wordt? 

Voor mijn vakantie had ik een coachingsgesprek met Mark die het moeilijk vond om rustig te blijven als hij aangevallen werd op zijn functioneren.

Een collega van een andere afdeling had hem opgebeld. Hij had hem heel boos verteld dat zij niet te spreken was over de bijdrage die hij geleverd had aan hun gezamenlijke project. Mark schrok, werd boos en begon zich te verdedigen. Maar uiteindelijk gaf hij toe en ging het werk opnieuw doen. Daar baalde hij enorm van. Bovendien wist hij na het telefoongesprek nog steeds niet precies wat er precies mis was gegaan en had hij een hele poos nodig om weer rustig te worden.

Afstand nemen om effectiever te communiceren

Hij wilde leren meer afstand te nemen van situaties. Het was voor Mark namelijk niet de eerste keer dat hij zich liet overvallen door een collega.

Even afstand nemen van een situatie wil zeggen dat je zoveel mogelijk objectief naar een situatie kijkt, zonder mening en zonder dat al je emoties met je aan de haal gaan.

Zoals bijvoorbeeld een fotograaf die door een lens kijkt en alleen maar bezig is in te schatten hoe het beeld dat hij ziet er op de gevoelige plaat uit zal zien.

Emoties onder controle in een gesprek

Afstand nemen heeft vaak ook te maken met het goed kunnen aangeven van je grenzen en assertief communiceren.

Als iemand boos op je is, zijn dat de emoties van de ander en niet die van jou. Als je dat beseft, dan kun je makkelijker en meer ontspannen op je boze collega reageren, zonder dat je gelijk de verantwoordelijkheid voor het probleem overneemt. Je kunt assertiever reageren.

Begrip tonen

Wat bovendien goed werkt, is het erkennen van de situatie.

“Wat vervelend dat dat gebeurd is.” Je boze collega zal zich begrepen voelen en zal zich meer gaan ontspannen.

Doorvragen en luisteren

Na ons gesprek is Mark het gesprek opnieuw aangegaan met zijn boze collega en is gaan doorvragen op de situatie; “Wat is er gebeurd?”, “Wat is er mis gegaan in jouw ogen?”.

Voorbereiding

Met de informatie die hij kreeg, is hij gaan uitzoeken wat zijn aandeel was in het project en welke afspraken hierover waren gemaakt. Hij kon daarom goed voorbereid het vervolggesprek aangaan. Tijdens dit gesprek lukte het hem rustig te blijven en als een professionele fotograaf naar de situatie te kijken.

Overtuigingskracht

Dankzij zijn goede voorbereiding kon hij met veel overtuigingskracht vertellen waar volgens hem de fout in het project zat.

Kijken als een fotograaf voor meer afstand en betrokkenheid

Als je door een mentale lens alsof je een fotograaf bent, naar een situatie kijkt, kun je professioneler en meer ontspannen reageren.

Je geeft jezelf meer ruimte om na te denken over wat er op dat moment gebeurt en hoe je hierop wilt reageren. Je assertiviteit en je overtuigingskracht zullen toenemen.

Mark, die niet echt Mark heet, was blij met de tips en zijn inzichten en vond dat ik er maar eens even een ‘stukkie’ over moest schrijven. Want dan kon hij de tips nog even teruglezen en hadden anderen er profijt van. Bij deze dus! 🙂


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Effectief communiceren, Overtuigen en invloed vergroten en getagd met , , , , , .