veiligheid en vertrouwen in het team

Zo vergroot je veiligheid en vertrouwen in het team; 4 belangrijke aandachtspunten

De belangrijkste voorwaarde voor een goede samenwerking; veiligheid en vertrouwen in het team

Een gezond gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team is de basis voor een prettige werksfeer, een goede onderlinge samenwerking en betere teamprestaties. Dit zijn uitkomsten van meerdere onderzoeken naar psychologische veiligheid en vertrouwen in het team. Maar hoe belangrijk dit ook is, zo ziet de werkelijkheid er niet altijd uit.

Wat geeft geen veiligheid en vertrouwen in het team?

Collega’s die onderling zaken niet bespreekbaar (durven) maken, maar in plaats daarvan over elkaar roddelen. Conflicten die ontstaan omdat onderlinge verschillen van mening persoonlijk worden. Teamleden die zich niet serieus genomen voelen en daarom maar achterover leunen. Collega’s die niet accepteren dat ze gewezen worden op een fout en boos worden of de schuld ergens anders neerleggen. Leidinggevenden die medewerkers veroordelend en aanvallend aanspreken als het niet gaat zoals zij het in hun hoofd hebben. Zo maar een aantal voorbeelden die ten koste gaan van het gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team.

Hoe herken je een gebrek aan veiligheid en vertrouwen in het team?

Ogenschijnlijk kunnen teamleden goed met elkaar opschieten en doen gewoon hun werk. Er is niets aan de hand. Maar als je verder kijkt, zie je dat er veel meer speelt.

  • Teamleden ontkennen dat er soms meningsverschillen zijn in het team. Ieder teamlid is anders. Zij hebben een ander karakter en achtergrond, andere werkervaring, andere drijfveren en communiceren anders. Het is juist gezond dat teamleden soms anders denken over bepaalde situaties.
  • Tijdens bijeenkomsten geven teamleden nauwelijks een reactie of stellen geen vragen. Zij zijn slechts toehoorders. Alleen de leidinggevende of een klein groepje collega’s zijn regelmatig aan het woord.
  • Collega’s geven elkaar onderling geen feedback, bang voor een ongewenste reactie
  • Ze durven geen fouten te maken of een fout niet toe te geven, bang voor de gevolgen
  • Teamleden leggen de verantwoordelijkheid van ongewenste situaties buiten zichzelf neer. Het is nooit hun schuld, maar die van een ander team of een andere collega.

Wil je het gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team vergroten voor een betere werksfeer en prestaties?

Zoals met alles, het gaat niet vanzelf. Zowel de leidinggevende als teamleden hebben een rol in het vergroten van het gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team.

Daarom 4 belangrijke aandachtspunten om een gezond gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team te ontwikkelen.

#1. Voer veilige gesprekken; verbindend en doeltreffend communiceren

Iedereen wil gehoord, gewaardeerd en gezien worden. Dat geldt voor jou en ook voor je collega’s. Geef je collega’s daarom een veilig gevoel in gesprekken en neem ze serieus.

Een veilig gesprek voeren voor een betere samenwerking

Als iemand een mening geeft of met een idee komt, negeer dit niet, wuif het niet van tafel of maak het niet belachelijk. En als een situatie niet gaat zoals jij het in je hoofd hebt, voorkom dat je boos wordt, aanvallend reageert of je collega veroordeelt.

Veilige gesprekken voeren vergroot de veiligheid en vertrouwen in het team

Wil je goede gesprekken voeren met je collega’s, geef ze dan een veilig gevoel in jouw nabijheid. Benader iemand respectvol, wees toegankelijk en laat zien dat je (oprecht!) bereid bent om te luisteren naar hun mening, wensen, ideeën en belangen.

#2. Meningsverschillen zijn oké; laat je ego thuis

Teamleden hebben vaak andere wensen, meningen, ideeën en belangen.

Laat duidelijk merken dat je openstaat voor andermans mening. De kunst is om niet vanuit winnen of verliezen, voor of tegen, vanuit goed of fout te denken. Of om een verschil van mening als persoonlijk te zien.

Laat je ego en je behoefte aan winnen en macht thuis. In plaats hiervan kun je in het team de vraag stellen: “Hoe komen we hier samen uit en welk besluit of oplossing is voor iedereen acceptabel?”

#3. Wees belangstellend in plaats van veroordelend

Iemand die zich veroordeeld of aangevallen voelt tijdens een gesprek klapt dicht of gaat zich verdedigen. Het gevolg is een vervelend gesprek waar alle gesprekspartners een naar gevoel aan overhouden De kans op het vinden van een gemeenschappelijke oplossing voor de ongewenste situatie wordt klein.

Om dit te voorkomen kun je een collega op een belangstellende en neutrale toon benaderen. Luister naar de reactie van je collega. Vertel waar je last van hebt en dat je graag een oplossing wilt voor het probleem. Op deze manier voer je een constructief gesprek.

Constructief feedback geven en ontvangen

#4. Leer samen met je teamleden constructief feedback te geven en te ontvangen

In elk team komen situaties voor waar je tegenaan loopt. De kunst is om op een veilige manier zaken bespreekbaar te leren maken. Op die manier voer je gesprekken waarbij mensen zich niet persoonlijk aangevallen voelen, maar juist mee gaan denken.

Veiligheid en vertrouwen in het team

Hoe hoger het gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team, hoe groter de onderlinge openheid, motivatie en betrokkenheid bij de teamleden. De werksfeer verbetert aanzienlijk, waardoor collega’s gemakkelijker op elkaar afstappen om lastige situaties gezamenlijk op te lossen. Collega’s doen met meer plezier hun werk en hun prestaties verbeteren.

Wil je dit ook? Werk aan het onderlinge gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team.

Succes!

Teamontwikkeling

Kun je begeleiding gebruiken van een coach, teamcoach, trainer of gespreksbegeleider bij het vergroten van het gevoel van veiligheid en vertrouwen in het team? Ik nodig je van harte uit om contact met me op te nemen. 


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Communiceren met collega's, Leidinggeven en leiderschap, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , , , .