jezelf zijn in je werk

Jezelf zijn in je werk; 5 mythes

Je persoonlijkheid op de werkvloer; wie ben je in je werk?

Lang geleden had ik een leidinggevende die een perfect voorbeeld van zakelijkheid was. Hij kleedde zich keurig in pak met stropdas en gedroeg zich zeer professioneel. Eén van zijn stokpaardjes was ook: “Emoties horen niet op de werkvloer, die bewaar je maar voor thuis.” Jezelf zijn in je werk werd niet op prijs gesteld.

Emoties in je werk

Totdat iets hem niet zinde, dan begon hij met luide stem te mopperen en met zijn vuist op tafel te slaan. Of hij zag dat iemand verdrietig was of heel blij. Dan kon hij je komen troosten of feliciteren. Sterke emoties zorgden ervoor dat hij een persoonlijke kant van zichzelf liet zien, waardoor hij voor ons menselijker en toegankelijker werd.

Jezelf zijn in je werk

Iedereen heeft een andere persoonlijkheid met een ander karakter, andere ervaringen, meningen en interesses, die je meeneemt naar je werk. Het is normaal dat je in je werk een gemotiveerder en professionelere versie van jezelf laat zien. Maar als je een  zakelijk masker moet dragen, dan levert dat stress en energieverlies op. Een veilige omgeving is belangrijk, waarin je mag laten zien dat je trots bent als een project goed gelukt is en je irritatie als iets niet lekker loopt.

Daarom 5 mythes over jezelf zijn in je werk

#1. Werk en privé zijn niet volledig te scheiden

Iedereen gaat naar zijn werk en neemt zijn gedachten en emoties over gebeurtenissen in zijn privéleven mee. Die kun je niet zomaar uitschakelen. Die beïnvloeden jou en je gedrag.

Bovendien heb je als mens ook in je werk behoefte aan onderlinge verbinding en steun. Die helpen je als persoon te groeien en meer zelfvertrouwen te krijgen.

—————————— Lees ook:  ———————————

16 manieren om je zelfvertrouwen te vergroten

—————————————————————————

#2. Jezelf zijn in je werk betekent niet dat je met iedereen hetzelfde omgaat

We vervullen allemaal meerdere rollen in ons leven. Dat beïnvloedt ons gedrag en hoe we omgaan met anderen. Tegen kinderen praten we anders dan tegen collega’s. En met een collega die we goed kennen, hebben we een ander soort gesprek dan met een nieuwe collega. Die sociale flexibiliteit verstevigt onze werkrelaties, die op hun beurt zorgen voor meer motivatie, meer werkplezier en een betere onderlinge samenwerking.

Verschillende situaties en personen beïnvloeden ons gedrag

#3. Je af en toe ongemakkelijk voelen hoort erbij

Iedereen voelt zich wel eens ongemakkelijk op zijn werk. Je bent gestrest omdat je een deadline hebt of een collega valt je aan in een werkoverleg. Je voelt je ongemakkelijk en reageert op een manier waar je achteraf spijt van hebt. Omarm het gevoel van ongemak. Het is een signaal om eens goed na te denken over hoe jij met die lastige situatie om wilt gaan.

#4. Je mag je menselijke kant laten zien

Dagelijks zet je je professionele deskundigheid in om je werk goed te doen. Maar dat betekent niet dat je je op moet stellen als een emotieloze robot. Hoewel je niet grenzeloos alles kan delen met je collega’s, neem je jezelf mee naar je werk met al je emoties, ervaringen en drijfveren. Dat je laat zien dat je voldoening voelt bij een geslaagd project of je irritatie uit omdat iets niet goed gaat, maakt je menselijk. En over vakanties en kinderen praten bij het koffieapparaat, is persoonlijk en ook onderdeel van je persoonlijkheid.

—————————— Lees ook:  ———————————

Constructief samenwerken met verschillende karakters

—————————————————————————

#6. Persoonlijke ontwikkeling versterkt jezelf zijn in je werk

Ik hoor het heel vaak: “Ik ben nu eenmaal zo.” Hiermee zeggen mensen eigenlijk dat ze niet kunnen en willen werken aan hun ontwikkeling, omdat leren en zichzelf ontwikkelen niet voelt als zichzelf zijn.

Maar jezelf ontwikkelen, nieuwe vaardigheden leren en leren omgaan met lastige situaties in je werk, geeft op langer termijn juist zelfvertrouwen. Je werkt effectiever en met meer plezier, je voelt je zelfverzekerder en meer op je gemak tijdens je werk. Genoeg redenen om te blijven werken aan je persoonlijke ontwikkeling.

—————————— Lees ook:  ———————————

Hoe kan ik zelf mijn persoonlijke ontwikkeling versterken? 10 tips

—————————————————————————

Je persoonlijkheid bestaat met andere woorden uit meerdere kanten en die horen allemaal bij jou. Jezelf zijn in je werk betekent niet dat je los kunt gaan op de werkvloer, maar wel dat je meer ruimte kunt geven aan het persoonlijke deel van jezelf. Het vergroot je creativiteit, je werkplezier en je prestaties in je werk.

Succes!

Denk je dat iemand anders of een team baat heeft bij deze column over jezelf zijn in je werk? Dan zou ik het fijn vinden als je de link doorstuurt.

Contact coaching

Wil je ontdekken wie je bent in je werk en hoe je jezelf kunt zijn? Of wil je samen met het team ontdekken hoe de verschillende persoonlijkheden elkaar kunnen versterken? Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang maandelijks gratis praktische tips en inspirerende inzichten voor je persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in je werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Persoonlijke ontwikkeling, Professionele vaardigheden, Zelfvertrouwen vergroten, Zingeving & keuzes maken en getagd met , , , , .