conflict met je collega of leidinggevende

Conflict met je collega of leidinggevende? Deze 5 stappen helpen je het gesprek aan te gaan

Hoe pak je een conflict met je collega of leidinggevende aan?

Collega’s en je leidinggevende heb je niet altijd voor het uitkiezen. Tegelijkertijd zie je hen elke dag op de werkvloer en werk je met hen samen. Een conflict met je collega of leidinggevende is daarom niet altijd te vermijden door botsende karakters, tegenstrijdige meningen, wensen en belangen.

Botsende karakters, tegenstrijdige meningen, belangen en wensen

Aan het begin van een gesprek gaan een meningsverschil of uiteenlopende belangen of wensen nog over een situatie. Maar als we elkaar niet begrijpen of niet begrepen voelen, raken we geïrriteerd en boos. En dan kan een klein meningsverschil zomaar ineens persoonlijk worden en tot een conflict met je collega of leidinggevende leiden.

Waarom goede werkrelaties belangrijk zijn

Conflict met je collega of leidinggevende

Heb je een conflict met je collega of leidinggevende? Dan helpen deze 5 stappen je om verdere escalatie te voorkomen en constructief het conflict aan te pakken.

5 stappen om een conflict met je collega of leidinggevende aan te pakken

# Stap 1: Erken de vervelende situatie en wees bereid deze op te lossen

Een paar maanden geleden had ik een gesprek met een leidinggevende die een flinke aanvaring met een collega op de afdeling had gehad. Ik vroeg of hij het later nog met hem had uitgesproken. Hij antwoordde fel: “Ik heb geen zin in die confrontatie. Ik werk gewoon niet meer met hem.”

Confrontatie vermijden en hopen dat het zichzelf oplost? Niet verstandig

Een gesprek vermijden omdat je de confrontatie lastig vindt en hoopt dat het zichzelf oplost, is niet verstandig. Het gaat sluimeren en dat gaat ten koste van de werksfeer en de samenwerking. Een conflict met je collega of leidinggevende kan alleen opgelost worden als beide partijen de vervelende situatie erkennen en bereid zijn om deze aan te pakken.

Gemakkelijker de confrontatie aangaan in je werk

Ben je allebei bereid om aan een oplossing te werken? Ga het gesprek aan met elkaar

Je kunt beginnen met te vragen aan je collega of leidinggevende hoe die de situatie heeft ervaren. Dat is direct een mooie opening om met elkaar in gesprek te gaan.

# Stap 2: Ontdek waar het conflict echt over gaat

Wat is de reden dat het conflict is ontstaan? Gaat het echt om een meningsverschil over hoe je een werkprobleem wilt oplossen of is er meer aan de hand?

“10% van de conflicten wordt veroorzaakt door een verschil van mening. 90 % door de wijze waarop je de ander behandelt.” ~onbekend~

Vaak wordt een conflict ‘uitgevochten’ door te blijven komen met inhoudelijke argumenten. Maar meestal draait het om de manier waarop we met elkaar in het gesprek omgaan.
We voelen ons niet gehoord, begrepen of serieus genomen. We vinden dat er te weinig rekening met ons gehouden wordt of we denken dat de ander een machtspelletje aan het spelen is.
Tegelijkertijd luisteren we misschien zelf ook niet goed naar de ander en denkt je gesprekspartner net zo over jou. Ook je collega of leidinggevende wil er meestal graag uitkomen, maar wil ook gehoord worden en zich begrepen voelen.

Weerstand tijdens gesprekken met collega’s

Vraag daarom door bij je gesprekspartner. Waardoor werd hij of zij boos of geïrriteerd? Wat wil je collega of leidinggevende anders? En wat heeft hij of zij nodig om te luisteren naar jouw verhaal?

# Stap 3. Luisteren naar alle standpunten

Wat ik in de praktijk merk, is dat er vaak onuitgesproken verwachtingen zijn tussen de gesprekspartners. Ze verwachten van elkaar dat de ander hen onmiddellijk begrijpt zonder dat iets gezegd is.

Een conflict met een collega of leidinggevende door onuitgesproken verwachtingen

Van een leidinggevende wordt vaak verwacht dat ze begrijpen wat er leeft bij medewerkers zonder dat zij dit hoeven te vertellen. Ik hoor zo vaak: “Dat moet hij toch begrijpen dat ik het hartstikke druk heb en nu geeft hij me weer een taak erbij?” of “Ze snapt toch wel dat ik die projectleidersrol wilde? Dan hoef ik dat toch niet te laten weten? En nu heeft ze iemand anders hiervoor gevraagd.”

Of een leidinggevende die over een medewerker zegt: Of “Hij moet zich niet zo druk maken over zijn werk, het is toch logisch dat je ’s avonds niet hoeft door te werken.” Of “Zij geeft wel een oplossing, maar ze snapt niet dat dat geen goede oplossing is.”

Andermans perspectief; mensen kunnen geen gedachtenlezen

Wil je het conflict met je collega of leidinggevend oplossen? Wees bereid om verwachtingen duidelijk onder woorden te brengen en naar elkaars standpunten te luisteren. Iedereen kijkt anders naar een zelfde situatie. Sta daarom open voor andermans perspectief.

Daarna kun je vertellen wat jou dwars zit en wat jij graag als oplossing wilt.

# Stap 4. Samen zoeken naar een oplossing

Is de oorsprong van het conflict helder? Dan kun je met elkaar gaan bespreken welke mogelijke oplossingen er zijn om het conflict met je collega of leidinggevende aan te pakken.

Creatief zoeken naar oplossingen om het conflict met je collega of leidinggevende aan te pakken

Zet je creativiteit in. Je zult merken dat er vaak meer oplossingen mogelijk zijn dan je denkt. Soms kun je elkaar in het midden ontmoeten, soms is het een beetje geven en nemen en soms kom je samen ineens tot een oplossing waar iedereen zich in kan vinden.

De 10 belangrijkste communicatiefouten op de werkvloer die iedereen wel eens maakt

# Stap 5. Overeenstemming bereiken en afspraken maken

Om het conflict met je collega of leidinggevende volledig aan te pakken, kun je samen overleggen welke oplossing de beste is voor jullie onderlinge werkrelatie en jullie probleem.

Daarna kun je afspraken maken over wie wat gaat doen om de oplossing uit te voeren. Welke acties gaat wie doen en hoe? En maak bijvoorbeeld ook afspraken over de naleving van de oplossing.

Stel dat één van de partijen zich er niet aan houdt of de ander denkt dat degene zich er niet aan houdt? Hoe ga je dan met elkaar om? Ook daarover kun je afspraken maken.

Met andere woorden;

Een conflict met je collega of leidinggevende is niet altijd te vermijden. Je kunt de situatie wel aanpakken en verbeteren door constructief met elkaar in gesprek te gaan.

Ik hoop dat bovenstaande stappen je helpen. Kun je toch begeleiding gebruiken? Ik nodig je van harte uit om contact met me op te nemen voor mogelijke coaching (of online coaching) of voor een teamcoachingstraject of gespreksbegeleiding.

Succes!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Carrière, Communiceren met collega's, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Professionele vaardigheden, Samenwerken, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , , , , , .