Weerstand tijdens gesprekken met collega's

Weerstand tijdens gesprekken met collega’s. Wat nu? 8 belangrijke inzichten en tips!

Je collega heeft een andere mening dan jij. “Maar het is toch logisch wat ik bedoel?”

Het leven zou ogenschijnlijk zoveel gemakkelijker zijn als iedereen het met elkaar eens is op de werkvloer. Als we het zelfde denken en voelen, dezelfde belangen en doelen hebben en dezelfde waarden belangrijk vinden. En als we binnen het team op dezelfde manier communiceren zonder weerstand tijdens gesprekken met collega’s.

Met wie je ook samenwerkt, het gebeurt jou waarschijnlijk ook regelmatig dat je collega anders wil werken dan jij en andere dingen belangrijk vindt. En ondanks je beste bedoelingen, kan dat wel eens leiden tot een pittige discussie of zelfs tot een flinke confrontatie.

Omgaan met weerstand tijdens gesprekken

Daarom 8 belangrijke inzichten en praktische tips voor het omgaan met weerstand tijdens gesprekken met collega’s.

#1. Toon oprechte interesse in andermans mening

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Iedereen is anders, heeft een ander karakter, (ogenschijnlijk) andere belangen en ideeën.

Sta daarom open voor andermans standpunten. Vraag hoe iemand over een onderwerp denkt, luister goed en vraag door. Het levert je veel op. Je weet wat er speelt en kunt daar beter op reageren. Je kunt bovendien van andermans mening leren en de samenwerking tussen jou en je collega’s verbeteren.

#2. Omgaan met onderliggende emoties en weerstand tijdens gesprekken

Soms reageren mensen onverwachts sterk emotioneel of onredelijk in gesprekken. De feiten rondom het onderwerp van gesprek spreken voor zich en afspraken zijn al gemaakt, maar de weerstand blijft. Vaak spelen onderliggende emoties hierin een rol.

Benoem daarom wat je ziet, bijvoorbeeld door het stellen van een vraag. “Ik merk uit je reactie dat het dit heel belangrijk voor je is. Hoe komt dat?”
Dat wil niet zeggen dat je de inhoud van het standpunt van je collega erkent, wel dat je bereid om oprecht te luisteren en de ander te begrijpen.

Onderstromen op de werkvloer

#3. Stop met je zelf te verdedigen

Maar leg kort en krachtig uit.

Er is een verschil tussen jezelf verdedigen en kort en krachtig uitleggen.

Mensen die beginnen te ratelen, op hoge toon praten, snel praten, veel te veel details erbij halen en gaan herhalen, zijn vaak zichzelf aan het verdedigen. Wat ze eigenlijk willen, is dat ze begrepen worden door hun gesprekspartners. Ze zijn bang dat de ander het niet met hen eens is, hen onaardig vindt of tegen hen in gaat. Dit gedrag roept vaak extra weerstand tijdens gesprekken op.

Blijf rustig in gesprekken en op conversatietoon praten (ondanks dat je hart misschien je keel uit hamert ? ). Vertel kort en krachtig hoe jij tegenover de situatie staat. Je komt zelfverzekerder over en de kans is groter dat mensen naar je luisteren.

#4. Investeer in een goede werkrelatie met je collega

Nog niet zo lang geleden heb ik een team begeleid, omdat er veel onderlinge irritaties waren die ten koste van de samenwerking gingen. Een teamlid klaagde dat hij in een vergadering een plan had gepresenteerd om een werkproces te verbeteren, maar dat hij veel weerstand had gekregen. Collega’s leunden achterover met gesloten armen en zaten de presentatie verplicht uit. Hoe hij ook zijn best had gedaan, het nieuwe werkproces kreeg geen steun.

Toen ik vroeg aan het team waarom ze niet mee wilden werken aan het nieuwe werkproces, vertelde ze me dat ze het gevoel hadden dat het doorgedrukt was. Het teamlid had alles in zijn eentje voorbereid, hun mening niet gevraagd, deed zelden mee met een teamactiviteit, maakte nooit een praatje en stond bekend als einzelgänger. Door zijn houding had hij veel weerstand bij zijn collega’s opgeroepen. Ze gunden hem niet veel meer.

Maak daarom af en toe een praatje, gebruik (gepaste) humor en toon oprechte belangstelling voor je collega’s. Door te investeren in een goede werkrelatie met je collega’s gaat de samenwerking soepeler en teamdoelen worden gemakkelijker gehaald. De weerstand tijdens gesprekken of een presentatie wordt minder.

#5. Laat je niet door je emoties meeslepen, kijk eerst naar de feiten

Herken je dit?

Soms wordt iemand zo boos over een besluit, dat die persoon zeer emotioneel wordt en voor de verbale aanval kiest. Onredelijke argumenten die niets met de situatie te maken hebben worden gebruikt en ook de persoonlijke aanval wordt niet geschuwd (“Je doet je werk niet goed als je dat besluit neemt.” Of “Het ligt allemaal aan jou.”). Mensen hoeven het niet met elkaar eens te zijn op de inhoud. Maar zodra iemand op die manier zijn frustratie gaat uiten, wordt het tijd om op een respectvolle manier je grenzen aan te geven.

Wil jij ervoor zorgen dat je zelf die weerstand tijdens gesprekken niet oproept? Voorkom dat je je collega’s beledigt door je te laten meeslepen door je emoties. Blijf te allen tijde respectvol naar je collega’s toe.

Voordat je reageert, kijk eerst naar de feiten. Wat is er nu echt aan de hand? En besluit daarna pas hoe je wilt reageren.

Regie op emoties

#6. Als de ander echt niet openstaat voor jouw standpunt

Soms houden mensen vast aan hun eigen mening in een gesprek. Je merkt dat ze absoluut niet openstaan voor jouw standpunt. Eigenlijk willen ze maar één uitkomst van het gesprek en dat is de manier waarop zij het in hun hoofd hebben.

Hoe jij ook je best doet, soms loopt een gesprek niet en krijgt het niet de gewenste uitkomst. Jij wilt samenwerken en je bent bereid om te onderhandelen (geven en nemen). De ander wil alleen ‘zijn zin’ hebben en is zich niet bewust van de impact van zijn gedrag.

Wat kun je doen?

Soms kan het niet anders dan zo’n situatie accepteren en voor jezelf gaan nadenken hoe jij hierop wilt reageren.

Geef aan dat je merkt dat het onderwerp heel belangrijk voor je gesprekspartner is en dat je ook merkt dat jouw standpunten niet gehoord worden. Vraag of je collega bereid is zich open te stellen voor jouw argumenten.

Je grenzen aangeven. Waarin kun je wel en waarin kun je niet meegaan?
Wees duidelijk in je standpunt en over hoe je de ontstane situatie ervaart en vraag je collega hoe jullie er nu samen kunnen uitkomen?

Assertief zijn lastig?

#7. Neem tijdens een gesprek een time-out

Kom je er even niet meer uit tijdens een gesprek? Laaien de emoties op? Zie je dat een ander blokkeert of op het punt staat om weg te lopen? Stel een pauze voor. Haal wat te drinken en strek je benen. Verlaat in ieder geval de ruimte waarin je met elkaar in gesprek bent.

Na een time-out zijn vaak de gemoederen bedaart en is de kans groter dat iedereen weer openstaat voor elkaars input.

#8. Houd rekening met iemands communicatiestijl

Iedereen communiceert anders. Sommige mensen vinden de relatie heel belangrijk tijdens een gesprek, anderen duiken gelijk de inhoud in. Er zijn collega’s die heel stellig overkomen, anderen zijn doordachter en hebben meer tijd nodig om een antwoord te formuleren.

Tactvol communiceren voor meer ontspanning en invloed tijdens gesprekken

Als je bereid bent om rekening te houden met iemands communicatiestijl door je eigen communicatiestijl tijdelijk aan te passen aan die van je gesprekspartner, laat je zien dat je de ander begrijpt. Niet alleen voorkomt het weerstand tijdens gesprekken, je vergroot ook nog eens je invloed. Een gesprek loopt voor jou en je collega veel meer ontspannen.

Ik wens je veel succes!

En heb jij of je team moeite met constructief gesprekken voeren of omgaan met weerstand tijdens gesprekken? Heb je te maken met vervelende confrontaties of zelfs conflicten? En kun je begeleiding gebruiken voor jezelf en / of voor je team? Je bent van harte uitgenodigd om contact met me op te nemen.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Effectief communiceren, Effectief samenwerken, Teamontwikkeling en getagd met , , , , , , , .