irritante collega's, samenwerken, communiceren met collega's

Irritante collega’s; wie heeft ze niet?

Hoe verminder je je gevoel van irritatie over het gedrag van je collega’s?

Irriteer jij je nooit aan collega’s?

Je bent zo verdraaid rustig.” vroeg een nieuwe cliënt me pas geleden geërgerd. “Ik heb al 3 jaar geen collega’s meer om me aan te ergeren.” antwoordde ik met een grijns op mijn gezicht. Het ijs was gebroken.

Natuurlijk heb ik me vroeger zo nu en dan aan collega’s geïrriteerd.

En nog steeds irriteer ik me wel eens. Volgens mij zijn ergernissen menselijk.

Ik hoor heel vaak van cliënten dat ze zich irriteren aan hun collega’s. Ze weten alleen vaak niet hoe ze ermee om moeten gaan.

Top 10 van irritante collega’s

Waaraan irriteer jij je het meest bij collega’s? Ik heb een lijstje gemaakt van de top 10 van irritaties die ik de laatste tijd het meeste gehoord heb.

  1. Collega’s die roddelen over andere collega’s.
  2. Collega’s die altijd klagen.
  3. Chaotische collega’s die zich niet aan afspraken houden.
  4. Leidinggevenden die niets met de signalen doen die jij hebt gegeven om zaken te verbeteren.
  5. Collega’s die slecht hun werk doen zonder dat er maatregelen genomen worden.
  6. Betweterige en bemoeizuchtige collega’s
  7. Leidinggevenden en collega’s die continu over jouw grenzen heen proberen te gaan.
  8. Collega’s die graag de fouten van anderen onder de aandacht van managers brengen om er zelf beter van te worden.
  9. Kletskousen
  10. Collega’s die continu de aandacht naar zicht toe trekken bijvoorbeeld in het werkoverleg.

Emoties op het werk

Al die gevoelens van irritatie hebben tot gevolg dat we chagrijnig worden, ons gefrustreerd voelen, dat we met minder plezier naar ons werk gaan, het gevoel hebben dat we niet serieus genomen worden en dat die andere collega daar de oorzaak van is.

Die irritaties kosten veel negatieve energie en die gaat ten koste van de energie die we aan positieve zaken kunnen besteden.

Invloed op irritante collega’s en situaties in je werk

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Het slechte nieuws is dat collega’s alleen hun gedrag zullen veranderen als ze zelf willen veranderen. De collega die regelmatig probeert werk op jouw bordje te leggen, zul je moeten blijven begrenzen. Hoe graag je ook wilt dat bepaalde situaties op je werk anders gaan, als de managers in een bedrijf anders beslissen, dan zullen er niet meer mensen aangenomen worden om de achterstanden weg te werken.

Het goede nieuws is, is dat je wel degelijk iets kan doen, zodat de samenwerking met je collega’s verbetert en jouw gevoel van irritatie afneemt. Je kunt invloed uitoefenen op mensen en situaties, al is het misschien niet zoveel als je zou willen. Je kunt met je collega of leidinggevende gaan praten over wat je irriteert en wat je anders wilt.

Het is echter de vraag of je collega zijn gedrag volledig wil en kan veranderen en aanpassen aan jouw wensen. 

Verminder daarom je gevoel van irritatie

Laat jij jouw plezier in je werk en de samenwerking met deze collega hiervan afhangen?

Of kies je ervoor om zelf te werken aan het verminderen van je gevoel van irritatie?

Anders denken

Wat denk je als je je irriteert? “Die collega doet ook nooit wat goed.” of “Mijn leidinggevende is alleen maar aan het vergaderen, maar werken, ho maar!”

Daag die gedachte uit door er van een afstand naar te kijken en je oordeel opzij te zetten. Functioneert je collega echt altijd slecht of maakt ie af en toe fouten?

Zet er een positieve gedachte tegenover die jou helpen je irritatie over je collega te verminderen, zoals:

  • “Mijn collega maakt regelmatig fouten in een gedeelte van zijn werk. Misschien kan ik hem helpen door het werk nog een keer uit te leggen?”
  • “Ik wil plezier hebben in mijn werk en ik ga me niet druk maken over dingen die ik niet kan veranderen.”
  • “Het is niet persoonlijk bedoeld van mijn leidinggevende dat ik zoveel werk op mijn bordje krijg.”

Situatie van een afstand bekijken

Het is belangrijk dat het om een gedachte gaat die jou helpt afstand te nemen en te relativeren.

Het resultaat is dat je, door heel bewust zonder oordeel en met afstand naar de situatie te kijken, je rustiger zult voelen en je energie op een positieve manier kunt inzetten in je werk en je privéleven.

Succes!


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Effectief communiceren, Effectief samenwerken, Persoonlijke ontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , .