ruzie in het team

Ruzie in het team; 7 oorzaken en 7 belangrijke tips om hiermee om te gaan

Confrontaties en strijd op de werkvloer; hoe los je het op? voor leidinggevenden en collega’s

Een harmonieus team waarin nooit confrontaties, ruzies, conflicten of meningsverschillen voorkomen. Dat klinkt ideaal, toch? Maar af en toe een meningsverschil of een ruzie in het team komt overal voor, ook tussen collega’s die al heel lang heel plezierig en succesvol samenwerken.

Spanning tussen collega’s

Zo waren Peter en Saskia al een paar jaar collega’s. Beiden waren projectleiders en hun projecten hadden regelmatig raakvlakken. Hoewel ze soms andere belangen hadden, leverde dat nooit onderlinge strijd op. In goed overleg kwamen ze er altijd samen uit. Ze hadden een klik, zowel zakelijk als persoonlijk. Ze vroegen elkaar regelmatig om even te sparren over situaties waar ze tegenaan liepen, hadden lol samen, namen werk van elkaar over als dat nodig was en gunden elkaar het succes.

Totdat er een verandering in de organisatie werd doorgevoerd en het team uitgebreid werd met een aantal nieuwe collega’s. De eens zo fijne en succesvolle samenwerking ontaarde in onderlinge irritaties tussen Peter en Saskia en escaleerde uiteindelijk tot ruzie in het team.

Een goede teamsamenwerking is niet vanzelfsprekend, maar wel belangrijk. Mensen hebben meer plezier in hun werk, halen meer voldoening uit hun werk en versterken elkaar zowel als persoon als in hun prestaties. En niet onbelangrijk; de teamresultaten worden eerder gehaald.

Oorzaken ruzie in het team

Er kan echter veel mis gaan in de samenwerking waardoor er gedoe en ruzie in het team ontstaat. Een aantal oorzaken van ruzie in het team die ik regelmatig tegenkom, zijn:

#1. Verschil in persoonlijkheid

Soms begrijpen mensen elkaar niet, ondanks dat ze dezelfde taal spreken. Elk mens is uniek en heeft een eigen karakter, een unieke set aan kwaliteiten en ervaring, andere belangen en communicatiestijl en dat kan botsen.

Constructief Samenwerken met verschillende karakters

#2. Onduidelijkheid over de taken en rollen in het werk

Regelmatig kom ik mensen in mijn werk tegen die niet precies weten wat er van hen verwacht wordt. Voor welke taken zijn ze verantwoordelijk? Welke doelstelling moeten ze halen? Wat mogen ze zelf beslissen? Soms krijgen ze tegenstrijdige opdrachten of weten ze zelfs niet precies bij welke afdeling of welk team ze horen. Dat leidt vaak tot conflicten op de werkvloer.

7 kenmerken van een effectief team

#3. Onuitgesproken verwachtingen en regels

• “Het is toch logisch dat we het zo gaan doen?”
• “Het had gisterenmiddag om 17.00 uur klaar moeten zijn. Ik hoef toch niet alles uit te leggen?”
• “We hoeven niet alles te overleggen. Iedereen heeft een brein, denk gewoon na.”
• “Waarom doet hij dat zo? Ik vind het vanzelfsprekend dat ik van hem verwacht dat hij zijn werk anders doet.”

Soms weten collega’s niet wat de ander verwacht, omdat het niet uitgesproken is. Wat voor de één logisch is, is dat voor de ander helemaal niet. Met als gevolg onderlinge irritatie of erger ruzie in het team.

8 gewoontes waarmee collega’s de samenwerking belemmeren

#4. Onuitgesproken irritaties

Simone en haar collega’s ergeren zich al een tijdje aan een collega die zich regelmatig niet houdt aan deadlines, vaak later op het werk komt en zonder overleg thuiswerkt. Ze balen hier enorm van, omdat zij hierdoor hun werk niet goed kunnen doen. Maar ze vinden het vervelend om de confrontatie aan te gaan.

Bij collega’s die zich irriteren aan het gedrag van een ander, kunnen de emoties nogal eens hoog oplopen. Ze vechten het conflict in hun eigen hoofd uit in plaats van dat ze het bespreekbaar maken. De spanning loopt op. Ondertussen is de collega in kwestie zich nergens van bewust. Totdat de bom barst en er ruzie in het team ontstaat.

Weerstand en emoties op de werkvloer; hoe de emotionele onderstroom gesprekken beïnvloedt

#5. Veranderingen in het team of de organisatie

Sommige professionals vinden het lastig zich aan te passen aan veranderingen in hun werk. Een nieuw teamlid, een nieuwe werkwijze, een koerswijziging van de organisatie of een besluit waar je niet achter staat, kan gevoelens van onzekerheid, machteloosheid en weerstand oproepen. Niet iedereen is in staat om dit op een constructieve manier te uiten en laat de emoties de vrije teugel met onderlinge spanningen tot gevolg.

#6. Gebrekkige planning of lage kwaliteit van het werk

Soms lijkt het wel of niets lukt. De planning is te krap, de kwaliteit van het werk is laag en de doelstellingen worden niet gehaald.

De spanning in het team loopt op. Mensen gaan zoeken naar ‘de schuldige’. Elke fout van een ander wordt onder een loep gelegd met als gevolg onderlinge conflicten.

#7. Onderling verschil van mening en positiebepaling

In het werk kunnen mensen zo sterk geloven in hun eigen gelijk dat ze moeite hebben om zich open te stellen voor de mening van een ander. Ze vinden dat het werk moet gebeuren zoals zij het in hun hoofd hebben, waardoor de ander nauwelijks ruimte ervaart om een andere mening te hebben. Ze zijn stellig over hun eigen standpunt en doen geïrriteerd als een ander niet hun mening overneemt. De positie die ze innemen is nauwelijks los te krijgen, waardoor collega’s hen gaan vermijden.

Ruzie in het team oplossen

Teamconflicten kunnen overal voorkomen. Mensen raken gefrustreerd, voelen zich verdrietig en vaak machteloos. Ruzie gaat ten koste van een goede samenwerking en daardoor van de teamprestaties.

Daarom geef ik je belangrijke tips om ruzie in het team te voorkomen of op te lossen.
Voor collega’s en voor leidinggevenden.

#1. Het gaat vaak niet meer om de inhoud

Heb je een conflict met een teamlid omdat je het onderling niet eens bent met de aanpak? Bedenk dan dat de oorzaak van de ruzie niet meer over het inhoudelijk verschil van mening gaat, maar dat er vaak een dieper liggende oorzaak is.

Teamleden voelen zich niet gewaardeerd of serieus genomen, mogen elkaar niet of zijn kwetsend naar elkaar geweest. Zodra het persoonlijk wordt, ligt de oplossing voor de ruzie in het team niet meer bij de inhoud, maar bij de manier waarop collega’s met elkaar omgaan.

Spreek dat uit en erken de ander en zijn kwaliteiten. Daarna kun je terug naar de inhoud.

Teamcommunicatie; 8 doeltreffende tips om constructief en plezier met elkaar te communiceren

#2. Erken de verschillen in persoonlijkheden van je collega’s

Verschillen in karakter kunnen nog wel eens tot onbegrip en misverstanden leiden. Met als gevolg een slechte samenwerking en ruzie in het team.

Als je echter bereid bent om rekening met elkaars persoonlijkheid te houden en de verschillen te overbruggen, dan kun je deze constructief inzetten. Iedereen brengt zijn eigen ervaringen, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten mee in het werk, waardoor de samenwerking sterker wordt en de doelstellingen beter gehaald worden.

#3. Respectvol communiceren

Ik merk vaak dat de manier waarop mensen met elkaar omgaan kwetsend kan zijn als de spanning oploopt. Rollende ogen, verwijtend, venijnig of aanvallend communiceren, schreeuwen, schelden, te stellig zijn of de mening van een ander weglachen kan hard aankomen.

Alles wat je zegt en hoe je het zegt, heeft een impact op de ander. Denk daarom na over welk effect je wilt bereiken bij je gesprekspartner. Houd hiermee rekening als je de confrontatie aangaat.

Wil je de ruzie in het team voorkomen of oplossen? Kies ervoor respectvol te communiceren door vanuit jezelf op een nette manier duidelijk je mening onder woorden te brengen. Geef de ander de ruimte om zijn verhaal te vertellen en luister oprecht. Zodra iedereen zich gehoord en serieus genomen voelt, kunnen jullie met elkaar overleggen hoe jullie de ruzie in het team bij kunnen leggen.

Hoe kan ik diplomatiek en tactvol communiceren, ook als ik het ergens niet mee eens bent? 14 praktische tips

#4. Grenzen aangeven

Als je last hebt van het gedrag van een ander, je voelt je geïrriteerd of zelfs boos, dan is het goed om je grenzen aan te geven. Anderen kunnen alleen rekening met je houden, als je aangeeft wat je vervelend vindt en wat je wel wilt.

20 praktische inzichten om assertief te communiceren ook als je je onzeker voelt

#5. Wil je duidelijkheid creëren of wil je je gelijk halen?

Conflicten kun je niet altijd voorkomen. Sterker nog, soms kan een confrontatie heel goed zijn om zaken in beweging te brengen die anders zouden blijven sluimeren. Dat werkt echter alleen als de teamleden bereid zijn om in plaats van hun gelijk te willen halen, met elkaar in gesprek te gaan om duidelijkheid te creëren over de situatie en een oplossing te bedenken.

#6. Heb lef om de confrontatie aan te gaan

Ik begrijp dat het niet altijd gemakkelijk is, maar een confrontatie kan de lucht klaren en juist een goede ontwikkeling in het team tot stand brengen. Overleg daarom regelmatig met elkaar om zaken te bespreken ook als het een lastig onderwerp is. Wees duidelijk in wat je vindt en wat je wilt en sta open voor de ideeën van anderen.

Gemakkelijker de confrontatie aangaan in je werk; 10 inspirerende en praktische handvatten

#7 Onderhandelen

Hoewel we er ons vaak niet van bewust zijn, onderhandelen we allemaal regelmatig op de werkvloer. We bespreken onderwerpen in een vergadering, we overleggen wie wat wanneer doet in een project en spreken af welke doelstellingen we willen halen. Onderhandelen kun je ook inzetten om een ruzie in het team op te lossen.

Bij een teamconflict zijn de meningsverschillen groot. Het gaat niet meer alleen om de inhoud, het wordt persoonlijk. Besteed daarom ook aandacht aan de relatie met je collega’s. Je richt je op een oplossing die niet alleen jouw belangen behartigt, maar voor alle gesprekspartners acceptabel is. Dat betekent dat onderhandelen op de werkvloer bestaat uit duidelijk zijn in wat voor jou belangrijk is, bereid zijn rekening met elkaar te houden en te geven en te nemen, het vooral niet persoonlijk te laten worden, maar er gezamenlijk uit willen komen.

Succes!

Heb je te maken met een conflict in je team en vind je het lastig om hieruit te komen? Als teamcoach kan ik je helpen. Je bent van harte welkom om contact op te nemen voor meer informatie.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 2.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Communiceren met collega's, Doelen halen en prioriteiten stellen, Leidinggeven en leiderschap, Samenwerken, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , , , .